فناوری

بازی کامپیوتری و اینترنت اشیا رشته دانشگاهی شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ایجاد ۵ رشته جدید، بازی های رایانه ای را به عنوان یک رشته دانشگاهی رسمی کرد.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر از ایجاد ۵ گرایش جدید در برنامه های مصوب خبر داد و گفت: بازی های رایانه ای و اینترنت اشیا بخشی از این گرایش ها هستند.

رضا صفابخش در جلسه شورای دانشگاه با اشاره به اینکه تعداد رشته های کارشناسی ارشد ۵ رشته شامل رشته های معماری کامپیوتر، نرم افزار، هوش مصنوعی و رباتیک، شبکه های کامپیوتری و امنیت سایبری است، از ایجاد رشته های جدید در این دانشکده خبر داد. رشته های جدید شامل علوم کامپیوتر بازی، اینترنت اشیا، علم داده، الگوریتم و محاسبات و بیوانفورماتیک است و در صورت داشتن امکانات لازم این دانشکده می تواند در این رشته ها رشد کرده و فعالیت کند.»

وی رشته بازی های رایانه ای را بسیار مهم دانست و افزود: برای توسعه این رشته ها نیازمند افزایش تعداد اعضای هیات علمی و افزایش تعداد کارکنان هستیم.

صفابخش در این نشست با بررسی تاریخچه تاسیس دانشکده کامپیوتر در سال ۶۷ گفت:

در سال ۷۰ پیشنهاد شروع کارشناسی ارشد هوش مصنوعی را به وزارت علوم ارائه کردیم و با مجوزی که داده شد، شروع به پذیرش دانشجو کردیم.
در سال ۷۲ کارشناسی ارشد نرم افزار را به فعالیت های دانشکده اضافه کردیم.
در سال ۷۴ به عنوان اولین دانشکده در کشور دوره دکتری کامپیوتر را راه اندازی کردیم.
در سال ۱۳۶۲ دانشکده پیشنهاد ایجاد رشته مهندسی فناوری اطلاعات با پنج گرایش را مطرح کرد و پس از تجربه برگزاری چندین دوره، این رشته در سال ۱۳۷۷ از دانشکده جدا شد و به رشته ای بین رشته ای تبدیل شد.
در حال حاضر گرایش شبکه های کامپیوتری و امنیت اطلاعات از گروه فناوری اطلاعات به مهندسی کامپیوتر منتقل شده است.

به گفته رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر، این دانشکده در حال حاضر حدود ۲۴ هیات علمی و ۱۰ کارمند دارد و تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی این دانشکده ۵۰۴، کارشناسی ارشد ۱۹۳ و دکتری ۹۸ نفر است و در مجموع حدود ۸۰۰ دانشجو مشغول به کار هستند. در این دانشکده فعال هستند همچنین تعداد اعضای هیات علمی در رشته نرم افزار ۴ نفر، تعداد اعضای هیات علمی در رشته هوش مصنوعی ۹ نفر، شبکه های کامپیوتری و امنیت سایبری هر کدام ۲ نفر می باشد. وی با برشمردن این آمار، استخدام هیات علمی و افزایش تعداد کارکنان این دانشکده را بسیار ضروری دانست.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشجویان مقطع کارشناسی این دانشکده را از بهترین دانشجویان ورودی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: مساحت این دانشکده حدود ۴۰۰۰ متر مربع است.

وی با تاکید بر تقویت تجهیزات آزمایشگاهی این دانشکده گفت:اسفند ۱۴۰۲ توانستیم با اعتبارات تجهیزاتی که ریاست دانشگاه اختصاص داده بود بخشی از این تجهیزات را به روز کنیم. صفامنش همچنین به راه اندازی مرکز تحقیقات و نوآوری هوش مصنوعی و تحول دیجیتال توسط وزارت دفاع در این دانشکده اشاره کرد و پیشنهاد کرد دانشگاه برای تسهیل استفاده دانشجویان از سامانه سیمرغ بودجه ای اختصاص دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دانشکده مهندسی کامپیوتر با دو دانشگاه آلمان و فرانسه در زمینه تبادل استاد و دانشجو همکاری می کند و پروژه های مشترکی را با آلمان، ژاپن و ایرلند دنبال می کند.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیر کبیر با اشاره به قراردادهای همکاری صنعتی از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۳ با بیان اینکه در این مدت ۴۹ قرارداد صنعتی منعقد شده است، گفت: حجم این قراردادها ۶۵ میلیارد تومان است.

وی در پایان اعلام کرد: این دانشکده از سوی وزارت دفاع به عنوان قطب علمی هوش مصنوعی معرفی شده و قرار است با راه اندازی مرکز تحقیقات و نوآوری هوش مصنوعی و تحول دیجیتال اعتبارات آن تامین شود. توسط این وزارتخانه.” پیشنهاد دادیم یک پژوهشکده هوش مصنوعی در دانشگاه ایجاد شود که فعالیت آن می تواند برون دانشگاهی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا