ترندهای روز

باستان‌شناسان راز تابوت سربی ۴۶۰ ساله در زیر کلیسای نوتردام را کشف کردند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

باستان شناسانی که پس از آتش سوزی روی کلیسای نوتردام پاریس کار می کنند می گویند که بقایای مرموز را در یک تابوت سربی پیدا کرده اند. مهر و موم در زیر شبستان کلیسا پیدا شده است، بالاخره شناسایی کرده اند.

کلیسای نوتردام در سال ۲۰۱۹ دچار آتش سوزی مهیب شد که طی آن بخشی از این بنای تاریخی قرن سیزدهم فروریخت. سقف این کلیسا نیز که از چوب جنگلی ساخته شده بود دچار آتش سوزی شد.

پس از آتش سوزی، محققان موسسه ملی تحقیقات باستان شناسی فرانسه سعی کردند تا جایی که می توانند محوطه تاریخی این بنا را حفظ و بازسازی کنند. اما در حین کار به طور تصادفی با تابوت های سربی در زیر شبستان کلیسا مواجه شدند.

این تیم ابتدا یک دوربین کوچک به سوراخ یکی از تابوت ها فرستاد تا محتویات آن را بررسی کند. آنها متوجه شدند که در این تابوت علاوه بر بقایای انسان و تکه های پارچه و مو، بالش بزرگی نیز بالای سر جسد دیده می شود. شیئی که معمولاً هنگام دفن آن ها زیر سر بزرگان مذهبی قرار می گرفت.

محققان با انجام آزمایش‌هایی بر روی دندان یکی از اجساد دریافتند که این بقایای متعلق به یکی از کشیش‌های کلیسا به نام «آنتوان د لا پورت» است که در سال ۱۷۱۰ درگذشت. اما شناسایی بقایای آن دشوارتر بود. تابوت دیگر تا اینکه سرانجام محققان او را نیز شناسایی کردند.

باستان شناسان راز تابوت سربی 460 ساله زیر کلیسای نوتردام را کشف کردند.بقایای استخوان در تابوت سربی که در نوتردام کشف شد

به گفته تیم باستان شناسان، بقایای تابوت دیگر متعلق به “یواخیم دو بلا”، سوارکار فرانسوی و شاعر دوره رنسانس است که در سال ۱۵۶۰ درگذشت. کالبد شکافی نشان داد که متوفی از مننژیت مزمن و سل رنج می برد. شکل استخوان های او نیز نشان می داد که او در زندگی یک سوارکار بوده است.

محققان می گویند با توجه به شواهد موجود و همچنین دفن عموی دو بلی، ژان دو بلی، اسقف کلیسا، در نزدیکی وی، بقایای این جسد متعلق به یواخیم دو بلی است. این احتمال وجود دارد که پس از انتشار آثار کامل وی در سال ۱۵۶۹، بقایای جسد وی به محل دفن نهایی وی در زیر شبستان کلیسا منتقل شده باشد.

دکتر اریک کروبزی، استاد انسان شناسی زیستی در دانشگاه تولوز ۳ و مدیر تحقیقات مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه می گوید: «او سوارکاری ماهری بود که از دو بیماری رنج می برد. او در برخی از شعرهایش این بیماری ها را «شکوهی از ناامیدی» توصیف کرده و می گوید این طوفان ذهن او را به هم ریخته است. خانواده او به دربار سلطنتی تعلق داشتند و از نزدیکان پاپ به شمار می رفتند.

آقای کرابزی افزود: «او از پاریس به رم با اسب سفر کرد. با توجه به اینکه او سل داشت، موفقیت بدی نیست. در واقع به همین دلیل تقریباً جان خود را از دست داد.»

این شاعر پس از سالها تحمل بیماری در سن ۳۷ سالگی درگذشت.

کریستف باسنیر، باستان‌شناسی که این حفاری را رهبری می‌کرد، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که تجزیه و تحلیل ایزوتوپی استخوان‌ها و دندان‌های او نشان می‌دهد که او در پاریس یا لیون بزرگ شده است.

علاوه بر بقایای جسد او، تیم کاشف ۱۰۰ قبر دیگر را در منطقه کلیسا پیدا کردند. به گفته آنها، جهت قبرها نشان می دهد که روحانیون کلیسا رو به محراب و مشرق دفن شده اند، در حالی که غیر روحانیون رو به مؤمنان و غرب دفن شده اند.

کاوش های باستان شناسی در این محوطه به کشف مجسمه ها و قطعات سنگی قابل توجه دیگری منجر شده است که برخی از آنها پس از گذشت هشت قرن هنوز رنگ اصلی خود را حفظ کرده اند.

کلیسای نوتردام قرار است در اواخر امسال پس از پنج سال بازسازی به روی عموم بازگشایی شود.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا