ترندهای روز

باستان‌شناسان یک سازه مخفی را در زیر گورستان مجاور هرم بزرگ جیزه مصر کشف کردند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

گورستان واقع در منطقه غربی هرم بزرگ جیزه با قدمتی ۴۵۰۰ ساله، ده ها سال است که توجه باستان شناسان را به خود جلب کرده است.

این گورستان شامل صدها مقبره مستطیل شکل به نام «مستبا» است. مستابها نوعی مقبره در مصر باستان بوده اند که به صورت بنایی با سقفی صاف و دیوارهای شیب دار به سمت بیرون ساخته می شدند.

بسیاری از شخصیت های مهم در تاریخ مصر باستان، از جمله پادشاه خوفو، بستگان او و افراد عالی رتبه در مصر باستان در چنین مقبره هایی به خاک سپرده شدند.

در حالی که در یک طرف این گورستان ردیف های زیادی قبر وجود دارد، سمت دیگر این گورستان خالی و بدون سازه است. اما اکنون باستان شناسان دریافته اند که داستان متفاوتی در زیر شن های بیابان در جریان است.

در واقع، چیزی که به نظر می رسد یک سطح شنی صاف و خالی است، ممکن است ساختارهای فراموش شده ای را که هزاران سال پیش ساخته شده اند، از دید پنهان کند.

فقط چند متر زیر سطح آن محوطه ای وجود دارد که به نظر می رسد ساختاری به شکل “L” باشد. و اگر در ماسه ها کمی پایین تر برویم، سازه بزرگتری پیدا می کنیم که به سازه اول متصل است.

باستان شناسان یک سازه مخفی را در زیر گورستان مجاور هرم بزرگ جیزه در مصر کشف کردند.منطقه خالی در نزدیکی هرم بزرگ جیزه

موتویوکی ساتو، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، گفت که گوشه‌های ساختار L شکل “بیش از حد تیز” هستند که به طور طبیعی شکل نمی‌گیرند. به گفته وی، این نشان می دهد که این سازه ها ساخته دست بشر هستند.

باستان شناسان معتقدند که هر دوی این سازه ها می توانند بقایای یک مقبره باستانی باشند. با این حال، هنوز مشخص نیست که این منطقه جدید دقیقاً چه چیزی را در دل خود پنهان کرده است.

در حالی که در باستان شناسی دهه های اول، تعیین شکل و اندازه سازه ها از طریق کاوش ها و کاوش های دقیق زمان بر بود. فناوری های جدیدتر اکنون می توانند به دانشمندان کمک کنند تا ساختارهای ناشناخته را بدون کندن زمین یا استفاده از بیل نقشه برداری کنند.

تیمی از محققان دانشگاه های هیگاشی نیپون فوکوشیما و توهوکو ژاپن به همراه باستان شناسان موسسه ملی تحقیقات نجوم و ژئوفیزیک مصر این منطقه را با دو روش پیشرفته “رادار نفوذگر زمین” (GPR) و “تصویربرداری مقاومت الکتریکی” (IRT) مورد مطالعه قرار دادند. ). دادند.

روش اول از امواج الکترومغناطیسی برای نقشه‌برداری از ویژگی‌های کم عمق زیرزمینی با وضوح بالا استفاده می‌کند، در حالی که روش دوم برای سازه‌های عمیق‌تر استفاده می‌شود و می‌تواند دیوارها، حفره‌ها و ناهنجاری‌های مشابه را پیدا کند، اما جزئیات زیادی ندارند.

محققان با ترکیب داده های دو روش فوق و همچنین تصاویر ماهواره ای، سازه ای L شکل به ابعاد ۹.۸ متر در ۱۵ متر پیدا کردند و در عمق ۰.۵ تا ۲ متری زیر ماسه مدفون شد.

کاوشگران همچنین شواهدی از یک ساختار ۹۳ متر مربعی در عمق ۳.۵ متری تا ۱۰ متری زیر زمین، عمیق تر از ناهنجاری L شکل پیدا کردند.

باستان شناسان یک سازه مخفی را در زیر گورستان مجاور هرم بزرگ جیزه در مصر کشف کردند.مستابس در گورستان واقع در نزدیکی هرم بزرگ جیزه

داده ها نشان می دهد که یک نقطه از ساختار کم عمق L شکل با ماسه پر شده است که می تواند سرنخی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن باشد. به گفته محققان، این مکان ممکن است به عنوان گذرگاهی برای دسترسی به مقبره پایینی ساخته شده باشد.

مصریان باستان اغلب چنین کانال هایی را پر می کردند تا زنده ها را دور نگه دارند.

باستان شناسان نمی دانند چه چیزی در عمق این سازه نهفته است. این سازه را می توان با ماسه پر کرد یا کاملا خالی کرد.

برای پاسخ به برخی از این سوالات، عملیات حفاری این بار به صورت فیزیکی و در محل آغاز شده است و محققان امیدوارند با دسترسی به لایه های زیرین اطلاعات بیشتری در مورد این سازه ها به دست آورند.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی “Archaeological Prospection” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا