اخبار اقتصاد ایران

بانک‌های گیلان جزء بدترین استان‌های کشور؛ مردم کدام استان بیشتر وام گرفته‌اند؟

پرداخت وام بانکی در بانک های گیلان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خراسان رضوی، مازندران، اصفهان، آذربایجان غربی، خوزستان، همدان، کرمان، آذربایجان شرقی، مرکزی و قم کمتر از حد استاندارد بوده است.

ایران تحلیل به نقل از فرارو، بانک ها از خود برای ثبت رکورد جدید راضی هستند و می گویند توانسته اند ۸۵.۲ درصد از سپرده های جمع آوری شده در سال گذشته را در قالب وام به مردم بازگردانند.

اگرچه میزان پرداخت وام به مردم حتی برای من و شما نیز رقمی سرسام آور محسوب می شود، اما استانداردهای تعیین شده بانک ها را ملزم می کند که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد سپرده های هر سال را به عنوان وام به متقاضیان برگردانند. نسبت تسهیلات به سپرده می تواند ۹۰ درصد باشد. به همین دلیل حتی در سال درخشانی مانند پارسال، بانک ها در پرداخت حدود پنج درصد از وام ها کوتاهی کرده اند. همچنین بانک ها در همه استان ها یکسان عمل نکرده اند و پرداخت تسهیلات بانکی در برخی استان ها هوس باز انجام شده و در برخی استان ها شاهد خشک شدن ناخن بانک ها بوده ایم.

مردم کدام استان بیشتر وام گرفته اند؟

پرداخت وام در بانک های ۱۶ استان کشور بالاتر از میانگین کشوری بوده است. سال گذشته چنین حادثه ای در استان های خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، زنجان، لرستان، خراسان جنوبی، یزد، گلستان، قزوین، سمنان، کرمانشاه، تهران، کردستان و هرمزگان رخ داد. که از میانگین کشوری سپرده های آنها بیشتر است. به مردم وام داده اند.

گفتیم از نظر استانداردهای مالی نسبت تسهیلات پرداختی به سپرده برای بانک ها تا ۹۰ درصد است و از نظر منابع مشکلی برای بانک ها وجود ندارد. اما بالای ۹۰ درصد باعث می شود بانک ها از نظر منابع و ذخایر با مشکل مواجه شوند. از میان ۱۶ بانکی که بالاتر از میانگین کشور وام داده اند، وضعیت ۱۴ استان کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد.

اگرچه استان های هرمزگان و کردستان بالاتر از میانگین کشوری وام داده اند. اما آنها زیر ۹۰ درصد هستند. پس از آن بانک های استان تهران قرار می گیرند که نسبت وام به سپرده آنها ۹۰.۸ درصد است و این رقم با رسیدن به استان خراسان شمالی پیچیده تر می شود. نسبت تسهیلات در خراسان شمالی ۱۲۶.۸ درصد است که بانک های این استان با ریسک بزرگ کمبود منابع مواجه هستند. پس از آن کهگیلویه و بویار احمد با نسبت ۱۱۷.۷ درصد و پس از آن ایلام با نسبت ۱۱۵.۸ درصد قرار دارند.

بیشتر بدانید سقف قابل پرداخت برای وام به مرد. در علم بانکداری اصطلاحی به نام «نسبت تسهیلات به سپرده» وجود دارد. این شاخص نشان می دهد که بانک ها در طول یک سال چه مقدار از پول مردم را به عنوان سپرده جمع آوری کرده اند به صورت تسهیلات بانکی به مردم پرداخت کرده اند.

۱۶ استانی که در پرداخت وام کوتاهی کرده اند

اگر نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی کمتر از حد استاندارد بین ۸۰ تا ۹۰ درصد باشد، به این معناست که شبکه بانکی نقش کافی در تامین مالی اقتصاد نداشته و بخش کوچک‌تری از منابع خود را به مشتریان وام داده است.

پرداخت وام در ۱۶ استان کمتر از میانگین کشوری است. در چهار استان بانک ها صداقت نشان داده اند و حداقل به استاندارد ۸۰ درصد وفادار مانده اند اما از عملکرد بانک های ۱۲ استان دیگر در زمینه تامین مالی شرکت ها و اعطای وام به مردم قابل دفاع نیست.

بدترین عملکرد در زمینه استفاده از سپرده ها برای اعطای تسهیلات به مردم، بانک های مناطق آزاد با ۴۷ درصد، البرز با ۵۴.۵ درصد و فارس با ۶۰ درصد بوده اند. پس از آن بانک ها در استان های گیلان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خراسان رضوی، مازندران، اصفهان، آذربایجان غربی، خوزستان، همدان، کرمان، آذربایجان شرقی، مرکزی و قم قرار دارند و بانک های چهار استان اخیر پایین تر است. از میانگین کشوری ، اما امکاناتی را در حد استاندارد ارائه کرده اند.

چقدر در جیب بانک مانده است؟

قبل از اینکه بگوییم چقدر از سپرده های بانکی آنها در جیب آنها مانده است، این را هم بگویم که این درصدهایی که بانک ها بیان می کنند به این معنا نیست که مثلاً مردم تهران از مردم خراسان شمالی که نزدیک به ۱۷۲ است کمتر هستند. درصد نسبت به سپرده های قرض الحسنه. گفته می شود که کمتر وام گرفته اند. میزان سپرده گذاری در بانک های هر استان تابعی از جمعیت و میزان صنعتی بودن و … است. بنابراین با وجود اینکه تهران در رتبه بسیار پایین تر از خراسان شمالی قرار دارد. اما قطعاً مردم و بنگاه های اقتصادی تهران بسیار بسیار بیشتر از مردم خراسان شمالی تسهیلات دریافت کرده اند.

در مجموع مانده تسهیلات اعطایی شبکه بانکی در پایان سال گذشته به بیش از ۷ میلیون و ۶۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین مانده سپرده ها در بانک ها از ۹ میلیون و ۱۶۲ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. با کسر ذخیره قانونی از این سپرده ها رقم آنها به ۸ میلیون و ۲۹۷ هزار میلیارد تومان می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا