اخبار اقتصاد ایران

بانک‌های ۳۱ استان ۸۳۰۰ همت وام دادند؛ سهم تهران ۶۰درصد :: افق میهن

آخرین آمار در ۳۱ استان کشور نشان می دهد که تا پایان مردادماه امسال، تسهیلات جاری و غیرجاری بانک ها در کشور به ۸۳۰۰ همات رسیده که ۶۰ درصد سهم استان تهران است.

به گزارش افق میهن، آخرین گزارش بانک مرکزی از آمار مانده تسهیلات و سپرده های ریالی و ارزی بانک ها و موسسات اعتباری به تفکیک استان ها در پایان مرداد این ماه نشان می دهد که مجموع تسهیلات جاری و غیرجاری بانک ها در ۳۱ استان و مناطق آزاد به ۸۳ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۶۷۷ میلیارد ریال رسیده است. همچنین میزان سپرده‌های بانکی به ۱۰۹ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۷۲۴ میلیارد ریال رسیده است.

لازم به ذکر است مبلغ کل سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در تاریخ گزارش شده ۹۹۵۱۵۱۲۳ میلیارد ریال بوده است. در بین ۳۱ استان، همان طور که می توان انتظار داشت، استان تهران بیش از ۶۰ درصد تسهیلات و سپرده ها را به خود اختصاص داده است.

البته بانک مرکزی یکی از دلایل مهم تعداد بالای تسهیلات و سپرده ها در استان تهران را ایجاد دفاتر بسیاری از شرکت ها و موسسات تولیدی سایر استان ها در استان تهران اعلام کرد و تاکید کرد که عمده فعالیت های بانکی این شرکت ها. موسسات از طریق شعب بانک ها و موسسات اعتباری در استان مذکور انجام می شود. .

همچنین در تحلیل و بررسی آمارهای مربوط به سپرده های بانکی در ۳۱ استان کشور باید به این نکته اشاره کرد که سپرده ها شامل سپرده های ریالی و ارزی است که سپرده های ارزی فاقد سپرده قانونی است.

سهم استان تهران از سپرده های بانکی در پایان مردادماه امسال ۶۲ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۲۹۴ میلیارد ریال و سهم سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی ۵۷ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال بوده است. تسهیلات جاری و غیرجاری استان تهران در تاریخ مورد بررسی ۵۰۴۱۳۷۱۹ میلیارد ریال برآورد شده است.

پس از استان تهران، بیشترین میزان سپرده و تسهیلات بانکی مربوط به استان های اصفهان، خراسان رضوی، مازندران، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی، گیلان، کرمان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، یزد، گلستان، همدان، مرکزی، سمنان است. لرستان، اردبیل، قزوین، هرمزگان، بوشهر، کردستان، زنجان، قم، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، البرز و مناطق آزاد.

استان اصفهان تا پایان مردادماه امسال ۵ میلیون و ۶۳ هزار و ۴۶۴ میلیارد ریال سپرده داشته است. پس از کسر سپرده قانونی، سپرده های این استان به ۴ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال رسیده است. تسهیلات جاری و غیرجاری اصفهانی ها ۳ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۸۴۴ میلیارد ریال بوده است.

سپرده های استان خراسان رضوی در تاریخ بررسی ۴ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۹۸۵ میلیارد ریال بوده است. البته این رقم با کسر سپرده قانونی به ۳ میلیون و ۷۷۶ هزار و ۲۷۶ میلیارد ریال رسیده است. همچنین تسهیلات جاری و غیرجاری این استان ۲ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۲۵۲ میلیارد ریال اعلام شده است.

مازندرانی ها تا پایان مردادماه ۲ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۶۴۱ میلیارد ریال در بانک های کشور سپرده گذاری کرده اند که این رقم با کسر سپرده قانونی به دو میلیون و ۴۱۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال رسیده است. مجموع تسهیلات جاری و غیرجاری استان مازندران در تاریخ مورد بررسی یک میلیون و ۷۴۰ هزار و ۷۳۹ میلیارد ریال بوده است.

سپرده های استان فارس ۳ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بود که با کسر سپرده قانونی به ۳ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۱۰۲ میلیارد ریال رسید. مجموع تسهیلات جاری و غیرجاری این استان ۲,۰۶۱,۴۳۴ میلیارد ریال بوده است.

استان خوزستان تا پایان مردادماه ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۱۶۵ میلیارد ریال سپرده در سیستم بانکی داشت که با کسر سپرده قانونی به ۳ میلیون و ۷۸ هزار و ۲۶ میلیارد ریال رسید. مجموع تسهیلات جاری و غیرجاری این استان ۲ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۶۵۱ میلیارد ریال بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا