بانک و بیمه

بانک‌ها در ۵ ماه اول سال در پرداخت تسهیلات تکلیفی عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند

به گزارش افق میهن، جعفر حسینی، بازرس کل امور بانکی و بیمه ای سازمان بازرسی کل کشور در نامه ای خطاب به شبکه بانکی بر تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات مربوط به قانون حمایت از خانواده و کودک تاکید کرد.

در این نامه هشدار داده شده است: بانک ها و موسسات اعتباری بر اساس ماده (۶۸) قانون حمایت از خانواده و جوانان و بند (۳) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (موسسات اجباری) . ) و همچنین بخشنامه های متعدد بانک مرکزی موظف به پرداخت هزینه های ازدواج و تولد و واریز، خرید یا ساخت مسکن می باشید.

حسینی با اشاره به آمار و اطلاعات دریافتی از سامانه های ذیربط بانک مرکزی، تصریح کرد: اکثر بانک ها و موسسات اعتباری در پرداخت تسهیلات مذکور در پنج ماهه نخست امسال عملکرد قابل قبولی نداشته اند و این ها نه سهمیه ای که بانک مرکزی اعلام کرده و اکثر مردم آن را اجرا کرده اند مدت هاست در نوبت امداد است. بنابراین در شبکه بانکی تنها ۳۶ درصد از متقاضیان معرفی شده از سوی بانک مرکزی مشمول تسهیلات شدند.

وی ادامه داد: در این برهه از زمان فروش فوق‌العاده شرکت ایران خودرو، برخی از بانک‌ها فعالیت‌های تبلیغاتی گسترده‌ای را برای ارائه تسهیلات کرض‌الحسنه به شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی خودرو انجام داده‌اند که پرداخت تسهیلات با نرخ ترجیحی به کارکنان بانک‌ها از جمله این موارد بود. اولویت های بانک ها.

در این نامه به بررسی های میدانی انجام شده توسط بازرسان سازمان بازرسی اشاره شده و آمده است: در بازرسی ها مشخص شد که برخی از شعب بانک ها به طرق مختلف از جمله ادعای کسری منابع و بررسی و یا مطالبه وصول از پرداخت معافیت های مقرر در قانون خودداری کرده اند. ضمانت نامه ها و مدارک فراتر از قانون و مقررات که موجب نارضایتی و سردرگمی متقاضیان این تسهیلات شده است. این در حالی است که بر اساس بند (س-۸) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، بانک ها و مؤسسات اعتباری موظفند پس از تأیید اعتبار متقاضیان و در صورت لزوم نسبت به ارائه ضامن اقدام کنند. در صورت عدم پرداخت وام متقاضی، مؤسسات اعتباری موظف به بررسی حساب یا سرمایه سهام متقاضیان یا بستگان درجه یک خود از دارایی درجه یک یا سایر دارایی های مالی خود و یا فقط سفته و ضامن پرداخت تسهیلات مذکور دریافت می کنند.

بازرس کل سازمان نظارت بر بانک ها و بیمه ها در بند (۶-۶) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، عدم اجرای هر یک از بندهای این تبصره (از جمله تأخیر) را یادآور می شود. ). در مقابل پرداخت این مزایا و یا دریافت ضمانت‌نامه‌هایی که فراتر از حدود این قانون است، این امر را تخلف از قانون دانست و تاکید کرد: برخورد قانونی (کیفری و انتظامی) با کلیه نمایندگان و مقامات ذیربط توسط مراجع نظارتی و قضایی صورت می‌گیرد. اجتناب ناپذیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا