بانک و بیمه

بانک‌ها ملزم به واگذاری املاک مازاد خود هستند

به گزارش ایران تحلیل، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در سی و یکمین همایش سالیانه سیاست های پولی و ارزی به وظایف برنامه هفتم توسعه و عملکرد دولت سیزدهم در سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: برنامه هفتم توسعه و عملکرد دولت سیزدهم در سه سال گذشته انجام شده است. علاوه بر قانون جدید بانک مرکزی مصوب سال گذشته، در برنامه هفتم توسعه نیز بر کنترل تورم تاکید شده است و هدف آن دستیابی به تورم تک رقمی در سال پایانی برنامه است. ابزار دستیابی به این هدف در قانون برنامه هفتم پیش بینی شده است. کنترل عدم تعادل بانک ها و دستیابی به ۲۰ درصد عدم تعادل فعلی در سال پایانی برنامه، کاهش رشد نقدینگی به ۱۴ درصد در پایان برنامه، بهبود سرمایه بانک ها و … از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: برنامه هفتم توسعه راه اندازی سامانه املاک و مستغلات بانک ها و سامانه سهامداری بانک ها را پیش بینی و خواستار شد و بانک ها را ملزم به واگذاری املاک مازاد خود کرد. همچنین بانک مرکزی موظف است بانک ها را به دو دسته بانک های سالم، قابل احیا و غیرقابل احیا طبقه بندی کند. در هنگام واگذاری اموال مازاد، انتظار می رود شرکت مدیریت دارایی مسئولیت واگذاری اموال مازاد بانک ها تحت صندوق بیمه سپرده را بر عهده بگیرد. به بانک مرکزی این اختیار داده شد که ترکیب سهامداران بانک ها را تغییر دهد، زیرا بانک مرکزی باید یک رگولاتور فعال باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در برنامه هفتم توسعه مجوز ایجاد بانک توسعه با تکالیف توسعه برنامه هفتم به دولت داده شده است و دولت می تواند بانک های توسعه بخشی ایجاد کند. بر این اساس در صورت لزوم و با تشخیص دولت و بانک مرکزی می توان بانک های توسعه منطقه ای ایجاد کرد.

وی اذعان داشت: در برنامه هفتم توسعه برای برقراری نظم پولی در کشور مصوب شد که کلیه معاملات بانکی، صرافی و موارد مشابه تنها با تایید بانک مرکزی انجام شود. بی انضباطی و تلاطم هایی که در سال های اخیر در برخی حوزه های پولی و ارزی رخ داده، نتیجه ورود بی رویه برخی به این حوزه ها بوده است.

منظور گفت: در قانون برنامه توسعه آمده است که بانک مرکزی مسئول و پاسخگوی کنترل تورم است و باید در ابتدای سال برای آن برنامه عملیاتی ارائه کند. سازمان برنامه و بودجه نیز در خط مقدم توسعه قرار دارد و انتظار می رود که رشد اقتصادی کشور را عهده دار باشد. علاوه بر این بانک مرکزی باید مسئول کنترل تورم و ثبات ارز باشد و وزارت اقتصاد و دارایی مسئول تامین مالی دولت است. بنابراین هرکس باید نقش خود را ایفا کند و در قبال نقش خود مسئول باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بانک مرکزی بدون اخذ وثیقه کافی نمی تواند خطوط اعتباری جدید به بانک ها اعطا کند و بانک ها به ویژه بانک های خصوصی نباید انضباط داشته باشند و ردیف های اعتباری جدید باید به هنگام پذیرش وثیقه محدود شود. : بانک مرکزی با دقت و با ضمانت به بانک ها تسهیلات بدهد. یکی دیگر از نکات برنامه، واریز بدهی های دولت و شرکت های دولتی به بانک ها و بازپرداخت آن است. دولت ممکن است نتواند همه این بدهی ها را یکجا بازپرداخت کند. این بدهی ها باید به ابزار بدهی تبدیل شود و مشخص شود که بازپرداخت در چه برنامه ای انجام می شود. هم دولت و هم شرکت های دولتی باید تصمیم بگیرند که چگونه بدهی های خود را از طریق اوراق مالی اسلامی بازپرداخت کنند.

وی گفت: یکی دیگر از وظایف برنامه این است که هر پرداخت تسهیلات با اخذ شناسه منحصر به فرد از جامعه اطلاعاتی تسهیلات و تعهدات یعنی نخبگان اطلاعاتی انجام شود. در گذشته عدم نظارت بر وام دهی منجر به ظهور بدهکاران بزرگ بانکی شد. پیشگیری بهتر از درمان است و نباید اجازه داد بدهکاران ابربانکی با ایجاد یک شناسه واحد ایجاد شود. همچنین بانک ها باید به جای دریافت سود مرکب نسبت به وصول بدهی ها اقدام کنند.

منظور با تشریح بیشتر حوزه ارزی افزود: در شرایط تحریم باید تمهیدات ویژه ای اجرا شود. در برنامه هفتم بر تقویت انضباط پولی تاکید شده است. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی صادرکننده باید دارایی های ارزی و جریانات ارزی خود را به بانک مرکزی گزارش دهند و معاملات ارزی خود را از طریق بانک مرکزی انجام دهند. آنها باید ارز خود را با سازوکارهای بانک مرکزی تامین کنند.

وی عملکرد بخش پولی و ارزی کشور در سه سال اول دولت شهید رئیسی را افتخار آمیز دانست و بر بهبود بازار کار و رشد اقتصادی کشور در سه سال اخیر و همچنین حمایت از بخش بانکی کشور در ارائه وام در حوزه های مختلف

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه نرخ بیکاری در دولت شهید رئیسی کاهش یافته است، تصریح کرد: خالص بدهی دولت به سیستم بانکی در سه سال گذشته کاهش یافته و یکی از دلایل آن حذف ۴۲۰۰ خارجی است. ارزها یکی دیگر از اتفاقات فضای اقتصادی کشور عدم استفاده دولت از اختیارات بانک مرکزی در بودجه عمومی است. نرخ تورم نیز کاهش یافته است و با انضباط مالی دولت این روند می تواند ادامه یابد و به ۲۰ درصد برسد. رشد اقتصادی نیز از ۱۴۰۰ به میانگین ۵ درصد در سال های اخیر افزایش یافته است و صادرات نفت علیرغم تحریم ها از ۳۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. این کشور قصد دارد تولید نفت خود را ۶۰۰ هزار بشکه دیگر در روز افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا