بانک و بیمه

بانک‌ها ۳۰درصد بالاتر از نقدینگی کشور سپرده دارند

به گزارش افق میهن، در پایان آخرین گزارش بانک مرکزی از آمار مانده تسهیلات و سپرده های ریالی و ارزی بانک ها و موسسات اعتباری به تفکیک استان ها آمده است. مرداد این ماه نشان می دهد که مجموع تسهیلات کوتاه مدت و بلندمدت بانک ها در ۳۱ استان و منطقه آزاد به ۸۳ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۶۷۷ میلیارد ریال رسیده است. همچنین سپرده های بانکی نیز به ۱۰۹۲۵۷۷۲۴ میلیارد ریال رسیده است.

کل نقدینگی موجود در کشور تا انتها مصرف می شود خرداد امسال ۸۳۵۳ تلاش اعلام شد.

لازم به ذکر است که مبلغ کل سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی تا تاریخ گزارش به مبلغ ۹۹۵۱۵۱۲۳ میلیارد ریال بوده است. در بین ۳۱ استان، استان تهران همانطور که انتظار می رفت بیش از ۶۰ درصد امکانات و انبارها را تامین کرده است.

البته بانک مرکزی یکی از دلایل مهم افزایش تعداد موسسات و سپرده ها در استان تهران را ایجاد دفاتر بسیاری از شرکت ها و موسسات تولیدی سایر استان ها در استان تهران اعلام کرد و تاکید کرد که عمده فعالیت های بانکی این شرکت ها تسویه حساب ها از طریق شعب بانک ها و موسسات اعتباری در ایالت فدرال مربوطه انجام می شود

ضمناً در تحلیل و بررسی آمار سپرده های بانکی در ۳۱ استان باید به این نکته توجه داشت که سپرده ها شامل سپرده های ریالی و ارزی می شود که سپرده های ارزی، سپرده قانونی نیست.

سهم سپرده های بانکی استان تهران در پایان مردادماه سال جاری ۶۲ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۲۹۴ میلیارد ریال و سهم سپرده ها پس از کسر سپرده های قانونی ۵۷ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال در تاریخ گزارش ۵۰ میلیون و ۴۱۳ هزار و ۷۱۹ میلیارد ریال برآورد شد.

پس از استان تهران، بیشترین تعداد سپرده و تسهیلات بانکی در استان های اصفهان، خراسان رضوی، مازندران، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی، گیلان، کرمان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، یزد، گلستان، همدان، مرکزی و سمنان، لرستان است. ، اردبیل، قزوین، هرمزگان، بوشهر، کردستان، زنجان، قم، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، البرز و مناطق آزاد.

استان اصفهان تا پایان مردادماه امسال بالغ بر ۵۰۶۳۴۶۴ میلیارد ریال سپرده داشته است. پس از کسر سپرده تکلیفی، سپرده های این استان بالغ بر چهار میلیون و ۵۱۵ هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال است. وام کوتاه مدت و بلندمدت اصفهانی بالغ بر ۳ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۸۴۴ میلیارد ریال بوده است.

سپرده های استان خراسان رضوی در زمان ارائه گزارش بالغ بر چهار میلیون و ۲۴۲ هزار و ۹۸۵ میلیارد ریال بوده است. البته پس از کسر سپرده قانونی، این رقم ۳ میلیون و ۷۷۶ هزار و ۲۷۶ میلیارد ریال است. همچنین تسهیلات جاری و بلندمدت این استان ۲ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۲۵۲ میلیارد ریال گزارش شد.

مازندرانی تا پایان مردادماه ۲ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۶۴۱ میلیارد ریال در بانک های کشور سپرده داشته است. این رقم پس از کسر سپرده قانونی به مبلغ ۲ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال رسید. مجموع سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت استان مازندران در تاریخ گزارش به مبلغ یک میلیون و ۷۴۰ هزار و ۷۳۹ میلیارد ریال بوده است.

سپرده های استان فارس بالغ بر ۳ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بوده که با کسر سپرده قانونی به ۳ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۱۰۲ میلیارد ریال رسید. مجموع تسهیلات کوتاه مدت و بلندمدت این استان بالغ بر دو میلیون و ۶۱ هزار و ۴۳۴ میلیارد ریال بوده است.

استان خوزستان تا پایان مردادماه ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۱۶۵ میلیارد ریال در سیستم بانکی سپرده داشت که با کسر سپرده قانونی به ۳ میلیون و ۷۸ هزار و ۲۶ میلیارد ریال رسید. مجموع تسهیلات کوتاه مدت و بلند مدت این استان ۲ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۶۵۱ میلیارد ریال بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا