اقتصاد جهان

بانک آمریکایی: قیمت نفت دو برابر می شود

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، دن استرویون، رئیس اداره تحقیقات نفتی بانک آمریکایی گلدمن ساکس روز شنبه در گفت و گو با شبکه خبری CNBC پیش بینی کرد که پس از این حملات اختلالاتی در تردد کشتی ها ایجاد شود. از آنجایی که حوثی‌های یمن جاده هرمز را نیز مسدود کردند، قیمت نفت خام در سراسر جهان دو برابر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در پی تشدید جنایات اسرائیل در غزه و برای ابراز همبستگی با رنج فلسطینیان، حوثی‌های یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی حمله می‌کنند.

استرویون گفت: «اگر یک ماه اختلال (در ترافیک کشتیرانی) در تنگه هرمز ایجاد شود، قیمت‌ها ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

افزایش حملات شبه‌نظامیان حوثی، شرکت‌های کشتیرانی جهانی را وادار کرده است که کشتی‌های خود را از دریای سرخ در اطراف دماغه امید خوب در انتهای جنوبی قاره آفریقا تغییر مسیر دهند.

برای محموله‌هایی که از آسیا به اروپا یا آمریکای شمالی سفر می‌کنند، این مسیر انحرافی تقریباً ۶۰۰۰ مایل دریایی به سفر اضافه می‌کند و می‌تواند زمان تحویل را تا یک ماه به تأخیر بیاندازد که به ناچار هزینه‌های حمل و نقل را بالاتر می‌برد.

حملات حوثی ها برای هفته ها ادامه دارد و جریان کالاهای تجاری از دریای سرخ و کانال سوئز را که شاهرگ تجاری کلیدی بین آسیا و کشورهای غربی محسوب می شود، مختل کرده است.

ایالات متحده یک عملیات چند ملیتی را در ۱۹ دسامبر برای محافظت از تجارت در دریای سرخ آغاز کرد، اما بسیاری از شرکت های کشتیرانی و صاحبان کالا همچنان ترجیح می دهند که کشتی ها از آفریقا عبور کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا