بانک و بیمه

بانک ایران زمین در حوالی سرزمین ورشکستگی| زیان خالص 5137 میلیارد تومان ارزش بازار 1730 میلیارد!

هادی بهرامی; بازار: صنعت بانکداری که در حال حاضر جزو ۱۰ صنعت برتر بورس است، در دهه ۸۰ وارد این بازار شد و توانست در کمتر از یک دهه به جایگاه قابل قبولی دست یابد. در واقع صنعت بانکداری علیرغم مدت کوتاهی که از عرضه اولیه اولیه سهام می گذرد، از پیشینه و پایه قوی برخوردار است. تحلیل و بررسی بخش بانکی به دلیل نقش مهم آن در اقتصاد و چرخه نقدینگی کشور حائز اهمیت است. در زیر به تحلیل جامع بانک زمین ایران می پردازیم.

ارزش بازار بانک زمین ایران در بورس ۱۷۳۰ میلیارد تومان است که در حال حاضر ارزش معاملاتی ۱.۱ میلیارد تومانی را نشان می دهد!

ارائه و موقعیت شرکت

بانک ایرانزمین که در رتبه دوم قرار دارد اسفند در سال ۲۰۰۹ از دارایی های مؤسسه مالی و اعتباری مولی المحدین تأسیس شد. بخشی از سهام این بانک در سال ۱۳۸۹ در بورس تهران عرضه شد و هم اکنون اکثریت سهام آن در اختیار موسسه خیریه مولی المحدین، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت و بنیاد شهید و امور ایثارگران است. ارزش بازار بانک زمین ایران در بورس ۱۷۳۰ میلیارد تومان است که در حال حاضر ارزش معاملاتی ۱.۱ میلیارد تومانی را نشان می دهد!

ترکیب سهامداران اصلی

سهامداران عمده بانک ایران زمین شامل شرکت های خصوصی یا نیمه خصوصی از جمله آرمان نیکو سگال، آیان کاوالیم پویایی دانا، نیکان سرشت سرزمین ایرانیان، پاک انرژی نیکو گستر، سرمایه گذاری مدبران اختاز، توسعه بین المللی خراسان جنوبی و سرمایه فرید نگار شرق، جراح نگر توس، سرمایه گذاری همگامان تجارت، آسا گستران خراسان، آرمان پدیده خراسان، شرکت شهید، ایرانیان سرمایه گذاری اینترنشنال و چند شرکت خصوصی دیگر. شرکت آرمان نیکو سگال با ۹.۹ درصد و ۳۹۵ میلیون سهم بزرگترین مالک بانک ایران زمین است.

بر اساس صورت های مالی ۶ ماهه جدید، هزینه های اداری و عمومی شرکت بدون احتساب مالیات بالغ بر ۸۹۲ میلیارد تومان و زیان خالص ۵۰۰۰ و ۱۳۷ میلیارد تومان است. بر اساس تحلیل انجام شده پیش بینی می شود هزینه های اداری و عمومی تا پایان سال ۱۴۰۲ به میزان ۵ درصد افزایش یابد و نسبت قیمت به درآمد ۰.۱۷- برآورد شده است. در صورت بازگرداندن حمایت از دست رفته ۶۱۵ تومانی، قیمت سهام و ملک می تواند به اهداف بالاتری برسد. در غیر این صورت نزول تا ۳۰۰ تومان ادامه خواهد داشت!

تجزیه و تحلیل صورت سود و زیان

در پایان سال ۱۴۰۱ نرخ سود دارایی های بانکی ۴ هزار و ۳۴۶ میلیارد تومان است که از این میزان ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان سود علی الحساب استفاده می شود. بانک ایران زمین از سرمایه گذاری های جدید خود ۴۴۷ میلیارد تومان سود کرد. این شرکت ۱۲ هزار و ۵۱۲ میلیارد تومان زیان خالص داشته است. از دست دادن جلسه شرکت در مرداد این ماه ۳۱۰۰ تومان بود که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشت.
بر اساس صورت های مالی ۶ ماهه جدید، هزینه های اداری و عمومی شرکت بدون احتساب مالیات بالغ بر ۸۹۲ میلیارد تومان و زیان خالص ۵۰۰۰ و ۱۳۷ میلیارد تومان است. بر اساس تحلیل انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با افزایش ۵ درصدی به ۱۸۰۰ میلیارد تومان و زیان خالص شرکت با کاهش ۲۰ درصدی به ۱۰۳۰۰ میلیارد تومان به نسبت قیمت به عملکرد رسید. ۰.۱۷ برآورد شده است.

تحلیل تکنیکال

بیرون از شهریور در ماه ۲۰۱۹، سهام و زمین به طور مداوم در حال کاهش هستند و حمایت شکل گرفته را از دست می دهند. قیمت نسبت به سقف تاریخی ۷۹ درصد کاهش یافته و به نظر می رسد هدف بزرگ بعدی حمایت ۳۰۰ تومانی باشد. بازگشت قیمت به اعداد بالاتر به معنای شروع یک روند صعودی نیست و نقش یک عقب نشینی خارجی را ایفا خواهد کرد. در صورت بازگرداندن حمایت از دست رفته ۶۱۵ تومان می توان به تغییر روند و شروع روند صعودی امیدوار بود…

لازم به ذکر است که تحرکات صنعت بانکداری برای اقتصاددانان، تحلیلگران بازار مالی و سرمایه گذاران مهم است. به همین دلیل برای درک وضعیت شرکت باید گزارش های مالی و نمودارهای قیمت سهام را بررسی کنید. برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی بنگاه‌های بانکی، باید میزان دارایی‌ها، کیفیت و دامنه ارائه خدمات، نتایج عملیاتی، سیاست‌های دولت و سایر جنبه‌ها در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا