بانک و بیمه

بانک تجارت با بنیادی قوی روی بورس!

هادی بهرامی; بازار: صنعت بانکداری که در حال حاضر جزو ۱۰ صنعت برتر بورس است، در دهه ۸۰ وارد این بازار شد و توانست در کمتر از یک دهه به جایگاه قابل قبولی دست یابد. در واقع، صنعت بانکداری علیرغم مدت کوتاهی که از عرضه اولیه آن می گذرد، از پیشینه و پایه قوی برخوردار است. تحلیل و بررسی بخش بانکی به دلیل نقش مهم آن در اقتصاد و چرخه نقدینگی کشور حائز اهمیت است. در زیر به تحلیل جامع بانک تجارت می پردازیم.

ارائه و موقعیت شرکت

بانک تجارت یکی از بزرگترین بانک های فعال در شبکه بانکی کشور است که از ادغام ۱۱ بانک از ایران و انگلیس، ایران و ژاپن بین المللی، ایران و ژاپن نقش انکارناپذیری در رشد و احیای اقتصاد ملی ایفا می کند. هلند، ایران و خاورمیانه، ایران اعتبار، بازرگانی ایران، ایرانشهر، صنایع ایران، شهریار، ایرانیان و کار به عنوان یک شرکت سهامی خاص متعلق به دولت ایران و تحت حمایت بانک ایران و روسیه در سال ۱۳۶۰ به ثبت رسیدند. ارزش بازار بانک تجارت در بورس ۵۲ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان است که در حال حاضر ارزش معاملاتی ۲۸ میلیارد تومانی را نشان می دهد.

ترکیب سهامداران اصلی

طبق جدول زیر؛ در میان چهار سهامدار اصلی، شرکت سرمایه گذاری اعتماد ایران بزرگترین مالک بانک تجارت است. هدف از ایجاد صندوق جذب سرمایه از سرمایه گذاران، ایجاد سبد دارایی ها و مدیریت آن پرتفوی است. با پذیرش ریسک مفروض، تلاش می شود تا به بالاترین بازده ممکن برای سرمایه گذاران دست یابد. این صندوق نوعی از صندوق سرمایه گذاری سهام است که بیشتر وجوه خود را صرف خرید سهام و حق تقدم خرید سهام می کند.

درصد مالکیت

تعداد سهام بر اساس میلیارد

نام سهامدار

۱۷%

۳۸

صندوق سرمایه گذاری اعتماد ایرانیان

۱۰%

۲۲.۷

دولت جمهوری اسلامی ایران

۵.۶%

۱۲.۵

صندوق برای افراد کم درآمد

۴.۵%

۱۰

گروه مالی صبا تامین

آخرین اخبار مرتبط

با انعقاد تفاهم نامه بین بانک تجارت و شرکت ملی صنایع مس ایران، تامین مالی این شرکت به صورت ریالی و ارزی از سوی بانک تجارت برای اجرای طرح های عمرانی در مناطق بالادستی و پایین دستی در محدوده معینی تامین می شود. دوره ۴ ساله بانک تجارت در آبان ماه جاری با پرداخت بیش از ۸۰۰۰ وام ازدواج و ۹۰۰۰ تسهیلات نگهداری از کودکان از جوانان ایرانی حمایت کرد. بانک تجارت با هدف تامین رفاه شهروندان و تسهیل در سفرهای درون شهری و در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت، تامین مالی خرید ۱۰۰۰ اتوبوس شهری را در قالب تفاهم نامه همکاری برعهده گرفت. با شهر تهران معاون امور بانکی و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد و دارایی پس از ارائه گزارش شش ماهه نخست سال جاری بانک تجارت، عملکرد مثبت بانک تجارت در حوزه های مختلف را زمینه ساز اجرای مصوبه مذکور دانست. برنامه های بلند مدت بانک بر اساس آمار منتشر شده در سامانه وزارت راه و شهرسازی، بانک تجارت با تکمیل ۳۳ هزار و ۳۶۵ واحد قراردادی در زمینه اعطای تسهیلات طرح ملی افزایش تولید مسکن، نقش مهمی در تحقق این طرح بزرگ داشته است. .

این شرکت در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۱۸۶ درصدی نسبت به سال قبل به سود خالص ۱۲۸۷۸ میلیارد تومانی دست یافت! برنده شدن در جلسه شرکت در مرداد این ماه ۵۷ تومان بود که افزایش بسیار زیادی دارد. بر اساس تحلیل انجام شده سود خالص شرکت تا پایان سال ۱۴۰۲ با کاهش ۳۰ درصدی ۸۷۰۰ میلیارد تومان با نسبت قیمت به درآمد ۵ برآورد شده است که قیمت سهام و تجارت روند نزولی خود را شکسته و می تواند با حفظ حمایت ۱۹۵ تومانی رشد خوبی حاصل شود.

تجزیه و تحلیل صورت سود و زیان

نرخ سود تسهیلات بانکی در پایان سال ۱۴۰۱ با رشد ۳۵ درصدی ۵۸ هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان بود که از این میزان ۴۱ هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان سود علی الحساب استفاده شد. بانک تجارت با سرمایه گذاری های جدید خود ۱۰ هزار و ۶۳۵ میلیارد تومان سود ایجاد کرد که ۳ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان آن مشمول مالیات شد. این شرکت با افزایش ۱۸۶ درصدی نسبت به سال گذشته به سود خالص ۱۲۸۷۸ میلیارد تومانی دست یافت! برنده شدن در جلسه شرکت در مرداد این ماه ۵۷ تومان بود که افزایش بسیار زیادی دارد.
بر اساس صورت های مالی ۶ ماهه جدید، هزینه های اداری و عمومی شرکت ۱۱۹۱۲ میلیارد تومان، مالیات ها ۱۴۵۳ میلیارد تومان و سود خالص ۴۳۶۰ میلیارد تومان است. به نظر می رسد دلیل افزایش سودآوری و جبران زیان در سال ۱۴۰۰ افزایش سود حاصل از سرمایه گذاری ها و تسهیلات ارائه شده توسط بانک تجارت باشد. بر اساس تحلیل و تحلیل صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با افزایش ۴۲ درصدی به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان و سود خالص شر کت با کاهش ۳۰ درصدی به مبلغ ۸ هزار و ۷۰۰ تومان با نسبت قیمت به درآمد ۵. دریافت که کار می کند.

تحلیل تکنیکال

قیمت در آبان ماه ۱۴۰۱ شروع به رشد کرد و برای سرمایه گذاران و سرمایه گذاران بازدهی ۱۶۲ درصدی را به همراه داشت. خرداد این ماه ۳۸ درصد کاهش داشت. پس از رسیدن به حمایت معتبر ۱۹۵ تومانی مجددا ۳۰ درصد رشد کرد. در حال حاضر، قیمت خط روند نزولی را شکسته است و اکنون به طور خنثی در همان محدوده آسیب می بیند. پیش بینی می شود با حفظ حمایت ۱۹۵ تومانی، قیمت بتواند در سال آینده بازدهی خوبی داشته باشد. شکستن مقاومت دینامیکی ۴ ساله دی ماه ۱۴۰۱ را می توان به عنوان یک علامت مثبت برای نمودار سهام در نظر گرفت.

آخرین کلمه

تحرکات صنعت بانکداری برای اقتصاددانان، تحلیلگران بازار مالی و سرمایه گذاران مهم است. به همین دلیل برای درک وضعیت شرکت باید گزارش های مالی و نمودارهای قیمت سهام را بررسی کنید. برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی بنگاه‌های بانکی، باید میزان دارایی‌ها، کیفیت و دامنه ارائه خدمات، درآمد عملیاتی، سیاست‌های دولت و سایر جنبه‌ها در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا