بانک و بیمه

بانک توسعه سازمان همکاری شانگهای؛ پاسخ چین به هژمونی مالی غرب

بازار ؛ گروه بین المللی: تلاش چین برای ایجاد یک بانک توسعه سازمان همکاری شانگهای این هدف این است که یک جایگزین غیر دیدر برای سیستم مالی غربی در منطقه اوراسیا فراهم کند. اما چالش های حاکمیت ، تقسیمات مالی و علایق مختلف می تواند این جاه طلبی را قبل از یافتن متوقف کند.
در جلسه اخیر سازمان همکاری شانگهای در تیانجین ، چینی ، رئیس جمهور چین شی جینپینگ کاربرد طولانی پکن را برای یافتن بانک توسعه همکاری شانگهای تجدید کرد. وی قول داد در سه سال آینده با تلاش برای نهادینه کردن تلاش های چین برای نهادینه سازی همکاری های مالی در این بلوک ، به کشورهای عضو و ده میلیارد یوان در کنسرسیوم همکاری شانگهای دو میلیارد یوان (۵ میلیون دلار آمریکا) اعطا کند.
رئیس جمهور شیعه تأکید کرد که این بانک باید در اسرع وقت راه اندازی شود تا از امنیت و همکاری اقتصادی بین کشورهای عضو بیشتر حمایت کند. توضیحات زیر تأیید کرد که سازمان همکاری شانگهای تصمیم به ایجاد یک بانک توسعه و تسریع در مشاوره در مورد تعدادی از سؤالات در رابطه با عملکرد موسسه مالی گرفت.

آینده مالی جنوبی جهان
وزیر امور خارجه چین ، وانگ یی دریافت که این بانک جدید توسعه زیرساخت ها و توسعه اقتصادی و اجتماعی سازمان همکاری های شانگهای را تقویت می کند.
سازمان همکاری شانگهای ، که در سال ۲۰۰۸ به عنوان مسدود کننده ایمنی بین چین ، روسیه ، قزاقستان ، قرقیزستان و تاجیکستان تأسیس شد ، به ده عضو کامل – از جمله هند ، پاکستان ، ایران ، ازبکستان و بلاروس گسترش یافته است.
این سازمان در حال حاضر بخش بزرگی از اوراسیا و جنوب جهان را در بر می گیرد و اقتصادهای بزرگ و نوظهور را در کنار کشورهایی که سرشار از منابع هستند ، پوشش می دهد. علاوه بر این ، این یکی از بزرگترین سازمان های منطقه ای در جهان از نظر جغرافیایی و جمعیت است.

تاریخ ، کارکردها و اهداف بانک جدید بانک جدید
پس از اولین بحث در مورد تأمین اعتبار پروژه های مشترک توسط شورای بانکداری همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۸ ، چین به طور رسمی پیشنهاد کرد که بانک توسعه بانک همکاری شانگهای برای ارتقاء کمک های تجاری منطقه ای با ارزهای محلی تأسیس شود. این ابتکار عمل با مقاومت ، به ویژه روسیه ، که آن را برای گسترش نفوذ خود توسط بانک توسعه اوراسیا ، جایی که تأثیر آن بیشتر از تأثیر پکن بود ، آماده کرد.
برنامه های ایجاد یک سازمان در شانگهای در اجلاس سال که نخست وزیر پاکستان ، عمران خان خواستار ایجاد یک بانک توسعه و یک صندوق توسعه همکاری شانگهای شد ، دوباره معرفی شد. با این حال ، تغییرات ژئوپلیتیکی اخیر و اظهارات معاون نخست وزیر در ابتدای سال جاری حاکی از شتاب رو به رشد است که با توضیح شی جینپینگ در اجلاس تیانجین حاصل شد.

بانک توسعه همکاری شانگهای می تواند اولین بانک توسعه چند جانبه و نه همه جانبه و به عنوان تمرکز ایمنی بر ایمنی باشد.

سه دلیل اصلی ایجاد بانک توسعه شانگهای:
– ادغام شبکه های مالی در چین در سراسر اوراسیا با حمایت از برنامه توسعه منطقه ای (مانند حمل و نقل و راهروهای انرژی) و ارتقاء هماهنگی سیاسی.
– اعضای اعضای سرمایه غالب حاکم بودند و آنها را در اقدامات ایالات متحده در وسط تنش ها کاهش می دهند.
-پیش بینی یک نظم اقتصادی جایگزین مطابق با اصول چند نفره و عدم رعایت سازمان همکاری شانگهای ، که ممکن است چین را به عنوان معمار مکانیسم مالی موازی منطقه ای قرار دهد. در همین راستا ، بانک توسعه همکاری شانگهای می تواند هم به عنوان اولین بانک توسعه چند جانبه و هم به عنوان یک موسسه مالی توسعه “تمرکز امنیتی” ظاهر شود.
از طریق توسعه توسعه توسعه سازمان همکاری شانگهای ، این رویکرد به یک زمینه سیاسی و امنیتی چند جانبه مربوطه گسترش می یابد ، باعث افزایش همبستگی بلوک می شود ، یک داستان متنوع را ترسیم می کند و از تلاش های همزمان برای بین المللی کردن یوان پشتیبانی می کند.

نقش دوگانه بانک توسعه بانک شانگهای: امور مالی و سیاست
تأسیس بانک توسعه بانک همکاری شانگهای می تواند معماری مالی آسیا را از طریق جایگزینی برای صندوق بین المللی پول یا بانک جهانی به کشورهای عضو تغییر دهد. این بانک می تواند با ارائه بودجه انعطاف پذیر و پاسخ سریع به اولویت های عضو ، نقش مضاعف سیاسی و مالی سازمان همکاری شانگهای را تقویت کند.
ادغام همکاری های مالی در سازمان همکاری شانگهای می تواند به چین کمک کند تا الگوی دولتی از توسعه تحولات دولت را ترویج کند. بانک توسعه جدید به نفع همه طرفین است. برای اعضای سازمان همکاری شانگهای ، این بانک می تواند مکمل سایر منابع مالی باشد و در عین حال منابع مالی توسعه موجود را متنوع کند. برای پکن ، این مطابق با استراتژی جامع تر آن برای ایجاد مؤسسات مالی مستقل (مانند بانک سرمایه گذاری زیرساخت های آسیایی و بانک توسعه جدید Brix) است که تأثیر چینی ها را گسترش می دهد و حتی گزینه های دیگری را اضافه می کند یا حتی ساختارهای غرب را نیز تکمیل می کند.
اکنون نیاز روشنی برای تأسیس بانک وجود دارد. تقاضای زیرساخت ها در سازمان همکاری شانگهای هنوز هم زیاد است. به عنوان مثال ، آسیای میانه شکاف های ارتباطی مداوم را می بیند و تقریبا نیمی از جمعیت آن دسترسی به اینترنت قابل اعتماد ندارد. تأمین اعتبار برای پهنای باند ، راهروهای حمل و نقل ، خطوط لوله انرژی و پروژه هایی برای انرژی های تجدید پذیر ، برآورده کردن این نیازهای فوری توسعه و تعمیق ادغام منطقه ای.

برای کشورهای تحریم شده مانند روسیه و ایران ، بانک توسعه همکاری شانگهای می تواند یک شرکت چند جانبه را فراهم کند که مشروعیت را منتقل کند و خطرات مرتبط با سیستم های مالی تحت تأثیر ایالات متحده را کاهش دهد.

با توجه به این واقعیت که پکن در حال حاضر این اهداف را از طریق ابتکاراتی مانند ابتکار عمل کمربند خیابانی دنبال می کند ، بانک توسعه شانگهای می تواند به نهادینه کردن و هماهنگی این تلاش ها ، سایر ابتکارات مانند سه مرکز همکاری جدید چین و سازمان همکاری شانگهای ، نوآوری ، مدرسه یا توسعه پایدار کمک کند.
از دیدگاه ژئوپلیتیکی و ژئوپلیتیکی ، بانک می تواند نفوذ پکن را افزایش دهد. ادغام همکاری های مالی در سازمان می تواند به چین در ترویج یک مدل توسعه دولت کمک کند. برای کشورهای تحریم شده مانند روسیه و ایران ، بانک توسعه همکاری شانگهای می تواند یک شرکت چند جانبه را فراهم کند که مشروعیت را منتقل کند و خطرات سیستم های مالی ایالات متحده را کاهش دهد.
اگر کسی مبتنی بر روابط تجاری موجود باشد – تجارت دو جانبه سالانه چین با سایر کشورهای عضو که بیش از ۵ میلیارد دلار آمریکا است و تجارت و تأمین اعتبار در ارزهای محلی را تسهیل می کند ، همچنان به ریسک های دلار و تسریع در چند جانبه مالی ادامه خواهد داد.

چالش های پیش رو
بانک توسعه همکاری شانگهای با موانع عمده ای روبرو است. مهمترین مانع ظرفیت نهادی است: ایجاد یک نیمکت معتبر به حاکمیت قوی ، مدیریت ریسک شفاف و نظارت قوی نیاز دارد. بدون این موارد ، ناکارآمدی یا سیاسی سازی می تواند اعتماد بین اعضای و وام گیرندگان را تضعیف کند – نگرانی بانک توسعه ملی استناد شده توسط چین ، که در معرض انتقاد از شفافیت محدود ، مکانیسم های پاسخگویی ضعیف و اجرای پروژه قرار دارد.

بانک توسعه همکاری شانگهای نشان دهنده جاه طلبی های چین برای تبدیل این بلوک به عینک های سیاسی و مالی است که یک الگوی مالی برای تحولات جایگزین ارائه می دهد و در عین حال مقررات تعدد اقتصادی را ارتقا می بخشد.

ثبات مالی مشکل دیگری است. نیازهای زیرساخت های منطقه ای به مراتب بیش از ده میلیارد یوان است. بعید است که اعضای کوچکتر سرمایه قابل توجهی را تحویل دهند ، که باعث خطر جنگ اغراق آمیز علیه پکن و خروج از یک کنترل یک طرفه می شود.
علایق مختلف و پویایی داخلی همچنین می تواند حاکمیت ، انتخاب پروژه و تصمیم گیری در مورد تصمیم گیری را انجام دهد. در حالی که اولویت های مشترک مانند تعدد و نارضایتی مکرر از ایالات متحده نوعی جهت گیری ایجاد می کند ، مهم است که برنامه رقابتی را در کشورهای مختلف با اندازه های مختلف اقتصادی ، اولویت های توسعه و همچنین رشد جمعیت و رقابت استراتژیک آشتی دهید تا از عملکرد مناسب بانک اطمینان حاصل شود.
تاریخ تاریخی سازمان همکاری شانگهای در اثربخشی محدود ، چالش تبدیل جاه طلبی به واقعیت عملیاتی را نشان می دهد. غلبه بر این موانع برای بانک همکاری شانگهای بسیار مهم خواهد بود تا فراتر از لفاظی ها پیش برود و به عنوان یک موسسه توسعه احترام عمل کند.
بانک توسعه همکاری شانگهای نشان دهنده جاه طلبی های چین برای تبدیل این بلوک به یک بازیکن سیاسی و مالی است که همچنین یک نظم اقتصادی چند جانبه را ارتقا می بخشد ، یک الگوی مالی جایگزین ارائه می دهد. با این حال ، موفقیت به نحوه مدیریت مدیریت ، تأمین مالی ، پویایی داخلی و علایق مختلف بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا