اقتصاد جهان

بانک جهانی ادعای تحویل زمین سوخته به دولت جدید را رد کرد

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، برخی منابع رسانه ای عملکرد دولت آیت الله رئیسی را زیر سوال می برند و تلاش می کنند وانمود کنند رئیس جمهور جدید در حال تبدیل شدن به زمین سوخته است. این در حالی است که آخرین گزارش منتشر شده از سوی بانک جهانی نشان می دهد که رشد اقتصادی در حال افزایش و تورم در حال کاهش و کاهش فقر و بهبود کلی شاخص های کلان اقتصاد ایران در دولت شهید رئیسی است.

بر اساس برآوردهای این نهاد بین المللی، اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲ رشد ۵ درصدی داشته و پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۳ رشد ۳.۲ درصدی داشته باشد. بخش نفت ایران در سه سال متوالی رشد دو رقمی داشته است: رشد ۱۰.۱ درصدی در سال ۱۴۰۰، رشد ۱۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ و رشد ۱۷.۱ درصدی در سال ۱۴۰۲. همچنین پیش بینی می شود رشد این بخش در سال ۱۴۰۳ به ۵ درصد برسد.

اگرچه بخش غیرنفتی رشد کمتری داشته است، اما همچنان در سه سال گذشته بیش از ۳ درصد رشد داشته است. سال گذشته رشد این بخش به ۳.۸ درصد رسید و پیش بینی می شود امسال رشد ۳ درصدی داشته باشد.

صادرات کالا و خدمات ایران در سال ۱۴۰۲ ۱۵.۴ درصد و واردات در این سال تنها ۱.۶ درصد رشد داشته است. پیش بینی می شود رشد صادرات در سال ۱۴۰۳ به ۷.۱ درصد و واردات ۱.۸ درصد برسد.

در سلطنت سیزدهم، تورم حدود ۵۰ درصد کاهش یافت و در سال ۱۴۰۲ به ۷/۴۰ درصد کاهش یافت. این نهاد بین المللی انتظار دارد که نرخ تورم ایران در سال ۱۴۰۳ مجدداً کاهش یابد و به ۳۵.۳ درصد برسد.

تراز حساب جاری این دولت همچنان مثبت است و در سال ۱۴۰۲ معادل ۹/۲ درصد تولید ناخالص داخلی است. این مقدار برای سال ۱۴۰۳ معادل ۲.۷ درصد تولید ناخالص داخلی است.

نرخ بیکاری یکی از شاخص های مهم برای ارزیابی سلامت یک اقتصاد است. نرخ بیکاری در دولت سیزدهم تک رقمی و سیر نزولی داشت. در سال ۱۴۰۲، نرخ بیکاری در ایران به ۸.۱ درصد کاهش یافت، چیزی که در سال های اخیر دیده نشده است.

بانک جهانی در بخشی دیگر از گزارش خود به موفقیت دولت ایران در کاهش نابرابری طبقاتی اشاره کرده است. بر اساس این گزارش، اقدامات دولت از جمله توزیع کمک های نقدی و سایر برنامه های حمایتی در سه سال گذشته ۶.۵ میلیون نفر را از فقر نجات داده و ضریب جینی به ۰.۳۴ کاهش یافته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا