اقتصاد جهان

بانک جهانی: تورم در ایران کاهشی و نرخ ارز تثبیت شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری افق میهن ، بانک جهانی در تحلیلی از سیاست های پولی بانک مرکزی ایران نوشت: تورم قیمت مصرف کننده علیرغم روندی ضعیف، در سال ۱۴۰۲ برای پنجمین سال متوالی بالای ۴۰ درصد باقی ماند. از زمان اعلام تغییرات یارانه نرخ ارز در ژوئن ۲۰۲۲ و متعاقب آن افزایش تورم، تورم به تدریج کاهش یافته است و از ۵۵.۵ درصد (نسبت به مدت مشابه سال قبل) در آوریل ۲۰۲۳ به ۳۱ درصد (نسبت به مدت مشابه قبل) رسیده است. سال). دوره سال قبل) در ماه مه ۲۰۲۴. کاهش یافته است. این روند با تشدید سیاست های پولی اخیر و تثبیت ارزش ریال به دنبال پیشرفت جزئی در مذاکرات با آمریکا و اخبار مربوط به رفع توقیف وجوه در خارج از کشور حمایت شد.

*کاهش تورم تولید کننده به کمترین مقدار در ۵ سال گذشته

تورم کل و تورم پایه در سال ۱۴۰۲ به ترتیب به ۷/۴۰ و ۸/۴۰ درصد رسید. تورم بالا در درجه اول به دلیل تورم قیمت مواد غذایی است که حدود یک سوم نرخ تورم کلی را تشکیل می دهد و پس از آن هزینه مسکن. تورم بالاتر تأثیر نامتناسبی بر خانوارهای کم درآمد دارد، زیرا غذا و مسکن حدود ۸۰ درصد از سبد مصرفی آنها را تشکیل می دهد. پیشرفت اندک در مذاکرات هسته ای و تلاش برای تشدید سیاست پولی به این توسعه کمک کرد. در روندی مشابه، تورم قیمت تولیدکننده نیز در سال ۱۴۰۲ به ۶/۳۲ درصد کاهش یافت که کمترین تورم در پنج سال اخیر بود.

شکل ۱: کاهش تورم در سال ۱۴۰۲

* ریال وارد دوره ثبات نسبی شده است

ریال دوره ای از ثبات نسبی را تجربه کرده است که بخشی از آن به دلیل اعمال نرخ جدید ترجیحی ارز برای کالاهای اساسی است، اما بازار موازی همچنان تحت تاثیر انتظارات است. شش ماه پس از حذف نرخ ارز یارانه‌ای در اردیبهشت ۱۳۹۱ (که در ابتدا به دنبال اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ به ازای هر دلار ۴۲۰۰۰ ریال تعیین شده بود)، بانک مرکزی نرخ جدید ارز ثابت (۲۸۵۰۰۰ ریال) را برای واردات در آذرماه اعلام کرد. ۲۰۲۲. معرفی کالاهای اساسی تمایل به حفظ نرخ ارز ثابت از طریق مداخله مستقیم در بازار و در عین حال پایین نگه داشتن بازار صادرات و واردات، فاصله از بازار موازی ارز (بازار آزاد) را افزایش داده است. نرخ ارز بازار موازی همچنان منعکس کننده شرایط عرضه و تقاضا و همچنین احساسات بازار است که پس از ماه‌های ثبات نسبی به دلیل افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی و انتخابات آتی ایالات متحده، بین ژانویه تا مه ۲۰۲۴، ۱۹.۳ درصد افزایش یافت.

نمودار ۲: تثبیت ارزش ریال نسبت به سال قبل

* اقدامات بانک مرکزی برای مهار تورم و تثبیت اقتصاد

بانک مرکزی اقدامات مختلفی را برای مهار تورم و ثبات اقتصاد انجام داد. این اقدامات شامل محدود کردن رشد ترازنامه بانکی به ۱.۵ تا ۲.۵ درصد، افزایش ذخایر مورد نیاز بانک های پرریسک و افزایش نرخ سپرده و نرخ سود بین بانکی است. در نتیجه رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۲ به ۲۴.۳ درصد رسید که در مقایسه با ۳۱.۱ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافت. رشد پول پایه نیز در سال ۱۴۰۲ به ۲۸.۱ درصد رسید که نسبت به ۴۲.۳ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافت. با این حال، اعمال این محدودیت‌ها بر بانک‌ها، همراه با تامین مالی کسری بودجه دولت و طرح‌های وام‌دهی اجباری، منجر به افزایش استقراض از بانک مرکزی شده است. بسیاری از محدودیت ها بر بانک ها نیز منجر به کاهش نسبی وام دهی به بخش های مختلف شده است.

نظام بانکی همچنان با چالش ها و عدم تعادل ساختاری مواجه است. بخش بانکی با نسبت بالایی از وام های غیرجاری و سرمایه ناکافی دست و پنجه نرم می کند. بیش از ۷۰ درصد بانک ها قادر به برآورده کردن الزامات نسبت کفایت سرمایه نیستند و تقریباً نیمی از آنها دارای «نسبت کفایت سرمایه» منفی هستند. این امر که با افزایش وام های دولتی تشدید می شود، خطر ورشکستگی را به همراه دارد. انباشت وام های غیرجاری و سرمایه ناکافی خطر ورشکستگی را افزایش می دهد و ثبات مالی را تهدید می کند. در حالی که بانک مرکزی اقداماتی را برای کاهش ریسک انجام می دهد، کمبود نقدینگی همچنان وجود دارد. این منجر به محدودیت برداشت و افزایش نرخ سپرده می شود. این امر وام دهی را محدود می کند. برای حل این مشکلات راه حل های جامعی لازم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا