اقتصاد جهان

بانک جهانی: تورم مواد غذایی در ایران کاهش یافت/ تورم 251 درصدی خوراکی ها در آرژانتین

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، بانک جهانی در گزارشی از تورم مواد غذایی در جهان، نرخ تورم مواد غذایی ایران در اولین ماه سال ۲۰۲۴ یکسان خواهد بود. دی امسال ۳۸.۷ درصد اعلام شد.

تورم مواد غذایی در ایران در این ماه نسبت به ماه قبل ۲.۴ واحد کاهش یافته است. بر اساس گزارش بانک جهانی، نرخ تورم مواد غذایی ایران در آخرین ماه سال ۲۰۲۳ یکسان است آذر ماه را ۴۱.۱ درصد برآورد کرده بود.

* تورم ۲۵۱ درصدی مواد غذایی در یک اقتصاد ۵۰۰ میلیارد دلاری

در میان کشورهای جهان، آرژانتین با اقتصاد حدود ۵۰۰ میلیارد دلار دارای بالاترین تورم مواد غذایی در جهان است. نرخ تورم مواد غذایی این کشور در ژانویه ۲۰۲۴ ۲۵۱ درصد بود که بالاتر از هر کشور دیگری در جهان بود.

لبنان با تورم ۲۰۸ درصد و ونزوئلا با تورم ۹۱ درصد در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. ترکیه که یکی از کشورهای عضو گروه ۲۰ است با تورم ۷۰ درصد در رتبه چهارم و زیمبابوه با تورم ۶۰ درصد در رتبه پنجم قرار دارند. سیرالئون با ۵۷ درصد، مصر با ۴۸ درصد، مالاوی با ۴۴ درصد، ایران با ۳۸.۷ درصد و سورینام با ۳۶ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

*تورم واقعی مواد غذایی در ایران کمتر از ۲ درصد بود.

بانک جهانی در بخشی دیگر از گزارش خود، تورم واقعی مواد غذایی در ایران را کمتر از ۲ درصد اعلام کرد. تورم واقعی مواد غذایی، تورم اسمی مواد غذایی منهای تورم عمومی است. ایران در این زمینه وضعیت بسیار بهتری نسبت به سایر کشورها دارد و در یک قدمی گروه سبز یعنی کشورهایی با تورم مواد غذایی زیر صفر قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا