اقتصاد جهان

بانک جهانی: تورم مواد غذایی در ایران 7.5 درصد کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، نرخ تورم اسمی مواد غذایی ایرانی در دومین ماه سال ۲۰۲۴ بانک جهانی در گزارشی از تورم مواد غذایی در جهان است. بهمن ۱۴۰۲ را با ۳۱.۲ درصد اعلام کرد.

تورم مواد غذایی در ایران در این ماه نسبت به ماه قبل ۷.۵ واحد کاهش یافته است. نرخ تورم غذای ایران در بانک جهانی در اولین ماه سال ۲۰۲۴ است دی او در ماه ۱۴۰۲ ۳۸.۷ درصد برآورد کرد.

تورم مواد غذایی در ایران در فوریه ۲۰۲۴ به کمترین میزان در ۱۲ ماه گذشته رسید.

*آرژانتین از تورم ۲۹۶ درصدی مواد غذایی رنج می برد

در میان کشورهای جهان، آرژانتین رکورددار تورم مواد غذایی در جهان است. نرخ تورم مواد غذایی این کشور در فوریه ۲۰۲۴ ۲۹۶ درصد بود که بالاتر از هر کشور دیگری در جهان بود.

لبنان با تورم ۱۸۱ درصد و زیمبابوه با تورم ۸۴ درصد در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. ترکیه با تورم ۷۱ درصد در رتبه چهارم و ونزوئلا با تورم ۶۱ درصد در رتبه پنجم قرار دارند. مصر با ۵۱ درصد، میانمار با ۵۰ درصد، مالاوی با ۴۵ درصد، نیجریه با ۳۵ درصد و فلسطین با ۳۳ درصد در رتبه های ششم تا دهم از این نظر قرار دارند.

ایران که در ژانویه ۲۰۲۴ در رتبه نهم تورم مواد غذایی جهان قرار داشت، در ماه فوریه با کاهش قابل توجه قیمت مواد غذایی از ده کشور اول جدا شد.

*بانک جهانی: تورم واقعی مواد غذایی در ایران منفی شد

بانک جهانی در بخشی دیگر از گزارش خود به بررسی تورم واقعی مواد غذایی در کشورها پرداخت و ایران را برای اولین بار در گروه کشورهای سبز قرار داد.

تورم واقعی مواد غذایی، تورم اسمی مواد غذایی منهای تورم عمومی است. ایران که ماه گذشته از نظر تورم واقعی مواد غذایی در گروه کشورهای زرد قرار داشت، در گزارش جدید بانک جهانی به جمع کشورهای سبز پیوسته است. کشورهایی که در گروه سبز قرار دارند، کشورهایی هستند که نرخ تورم واقعی مواد غذایی آنها زیر صفر، یعنی منفی است.

کشورهایی که تورم واقعی ۰ تا ۲ درصد دارند زرد، کشورهایی که تورم واقعی بیش از ۲ تا ۵ درصد دارند قرمز و کشورهایی که تورم واقعی بیش از ۵ درصد دارند به رنگ بنفش طبقه بندی می شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا