اقتصاد جهان

بانک جهانی: غزه و کرانه باختری در بدترین بحران اقتصادی

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از ملی نیوز، بانک جهانی در روزهای اخیر پیش بینی خود از رشد اقتصادی در خاورمیانه و شمال آفریقا را کاهش داده است، اما روبرتا گاتی، اقتصاددان ارشد این بانک هشدار داد که غزه و کرانه باختری اشغالی. یک بحران اقتصادی بی سابقه را پیش رو دارند.

یک سال از آغاز جنگ غزه می گذرد که به گفته مقامات محلی بیش از ۴۲۰۰۰ نفر کشته شدند. اقتصاد منطقه ویران شده است و باعث فروپاشی ۸۶ درصدی آن در سه ماهه دوم سال جاری شده است.

بانک جهانی اعلام کرد اقتصاد کرانه باختری به دلیل محدودیت های حمل و نقل، کاهش مصرف و بحران مالی شدید ۲۳ درصد کاهش یافته است. بانک جهانی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین در حال حاضر ۱.۸۶ میلیارد دلار شکاف مالی دارد.

گاتی، اقتصاددان ارشد بانک جهانی برای خاورمیانه و شمال آفریقا، در مصاحبه با نشنال نیوز در پی آخرین چشم انداز منطقه ای این وام دهنده گفت: آنچه در غزه و کرانه باختری می بینیم بزرگترین بحران اقتصادی است.

وی در ادامه تاکید کرد که یافته های گزارش این بانک و جانفشانی های انسانی این جنگ او را عمیقاً متأسف و متاثر کرده است.

بانک جهانی در آخرین چشم انداز اقتصادی خود برای خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد که بحران انسانی پیامدهای بالقوه بلندمدتی دارد.

در آخرین گزارش چشم انداز بانک آمده است که ناامنی غذایی در غزه “به طور چشمگیری افزایش یافته است.” پانزده درصد از دو میلیون ساکن غزه از شرایط قحطی رنج می برند. در گزارش جداگانه سازمان ملل آمده است که سطح فعلی ناامنی غذایی برای ۱۳۳۰۰۰ نفر “فاجعه بار” است.

علاوه بر این، ۹۰ درصد از کودکان زیر دو سال و ۹۵ درصد از زنان باردار یا شیرده فقر شدید غذایی را تجربه می کنند.

گاتی گفت: ما می دانیم که ارتباط مهمی بین رشد جسمانی کودکان و رشد شناختی آنها وجود دارد و این نه تنها آنها را به عنوان مردم، بلکه آنها را به عنوان کارگران مولد در آینده نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا