اخبار بورس

بانک قرض الحسنه مهر ایران تک عقدی است/ رویکرد مدیران بانک قرض الحسنه مهر ایران رویکرد اکوسیستمی است

مدیر مرکز نوآوری بانک قرض الحسنه مهر ایران:

مدیر مرکز نوآوری بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: بانک قرض الحسنه مهر بانک ایران یک قرارداد واحد است. بنابراین نیاز به محصولات متنوع و ابزارهای متفاوتی وجود دارد که بتواند نیازهای مختلف افراد خانواده و در حوزه فردی را برطرف کند.

علی مجیدی، مدیر مرکز نوآوری بانک قرض الحسنه مهر ایران اعلام کرد: بانکداری اسلامی هم در کشورهای اسلامی و هم در کشورهای غیراسلامی وجود دارد مهر ایران اولین بانکی است که این تجربه را به جهان ارائه کرده است. این تجربه بسیار ارزشمند است زیرا کشورهایی که در بانکداری اسلامی پیشرو هستند این تجربه را بسیار جذاب می دانند.

وی افزود: بانک قرض الحسنه مهر بانک ایران یک قرارداد واحد است. بنابراین نیاز به محصولات متنوع و ابزارهای متفاوتی وجود دارد که بتواند نیازهای مختلف افراد خانواده و در حوزه فردی را برطرف کند.

مجیدی ادامه داد: تا سال ۱۴۰۱ وام قرض الحسنه فقط به اشخاص حقیقی تعلق می گرفت که پس از آن برای اشخاص حقوقی نیز این اقدام صورت گرفت. اگر از شعار «کارت مهر «کارت زندگی» محقق شد، باید محصولات مختلفی را طراحی کنیم و مدل‌های کسب‌وکار جدیدی را در منطقه قرض‌الحسنه تعریف کنیم تا پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد.

وی تصریح کرد: رویکرد مدیران بانک قرض الحسنه هیچ موسسه ای به تنهایی نمی تواند انجام دهد مهر ایران یک رویکرد اکوسیستمی است. هر بازیگری باید حضور داشته باشد. ما یک بانک و ارائه دهنده خدمات مالی هستیم، خدمات بانکی ارائه می دهیم. ما بازیگران اکوسیستم را شناسایی می کنیم. این نگاه واقعی به بانک قرض الحسنه است مهر ایران عملیاتی شده است. این بانک در مواردی مانند بیمه و سلامت موضع مستقلی نداشت و به عنوان هماهنگ کننده عمل کرد.

مدیر مرکز نوآوری بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: نوآوری در بانک ما دو رویکرد دارد: مرکز نوآوری وظیفه نوآوری سازمانی را دارد. در بانک قرض الحسنه مهر ایران نیروهای انسانی تحصیل کرده، تحصیلکرده و جوان را به کار گرفته است. همه همکاران تحصیل کرده و مبتکر هستند. ما معتقدیم که اگر می‌خواهیم به اهدافمان برسیم، باید پذیرای نوآوری باشیم. این مرکز تمامی ایده ها و امکانات را می پذیرد و بر اساس اهداف خود کار می کند.

مجیدی خاطرنشان کرد: نکات موجود در مرکز نوآوری شامل موارد زیر است:

رویکرد بانک قرض الحسنه مهر ایران تامین مالی خرد است. فضایی که تنفس می کنیم باید ابتدا بر اساس یک قرارداد اعتباری خوب باشد و سپس بر اساس فاینانس، تامین مالی خرد. چتری که تحت آن فعالیت می کنیم، تامین مالی خرد و تامین مالی مبتنی بر اعتبار است. یکی دیگر از رویکردهای بانک تسهیل و تسریع در دسترسی عادلانه به خدمات بانکی است. ما ۵۳۰ شعبه در کشور داریم و اکثر شعب ما در استان ها هستند. جهت گیری بانک ارائه خدمات بانکی در مناطق دورافتاده به جای تمرکز در شهرها بود.

وی ادامه داد: مورد بعدی در مرکز نوآوری موضوعات پژوهشی است. ما در راستای رسالت بانک و مأموریت مرکز نوآوری تحقیقات کاربردی انجام می دهیم. از طرفی مدیران ما می خواهند از پژوهش حمایت کنند. ما حدود ۸۰ مقاله تحقیقاتی را بر اساس نیازهای شبکه بانکی و نیازهای بانک خودمان شناسایی کردیم. محققان می توانند با این مشکلات مقابله کنند و بانک نیز در آنجا حضور خواهد داشت.
مدیر مرکز نوآوری بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: مرکز نوآوری دارای جهت گیری های راهبردی است که با جهت گیری های راهبردی بانک همخوانی دارد. رویکرد نوآوری و شمول مالی یکی از دغدغه های ماست.

وی در خصوص مرجعیت علمی گفت: گفتیم قرض الحسنه از نظر علمی ظرفیت بالایی دارد. اما جایی نیست که علاقه مندان به منطقه قرض الحسنه در آنجا تحقیق کنند. با هدایت مدیریت بانک پروژه ای با موضوع مرجعیت علمی قرض الحسنه تعریف شد. در گام اول ۱۵۰۰ سند علمی در قالب پایان نامه، رساله، گزارش و کتاب به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی گردآوری شد تا علاقه مندان به این موضوع بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.

مجیدی تصریح کرد: رویکرد دیگر کنترل جریان مالی قرض الحسنه است. دو نکته وجود دارد. از یک طرف، وام تامین مالی ارزان است. اما جمع آوری و تجهیز این منابع بسیار سخت و پرهزینه است. از سوی دیگر افرادی که وجوه خود را به عنوان قرض الحسنه در اختیار بانک قرار می دهند، خواستار استفاده از آن در محل مورد نظر خود هستند که مصرف خیریه دارند. برای ما مهم است که بتوانیم پول را هدایت کنیم و اطمینان حاصل کنیم که از منابع به بهترین شکل ممکن استفاده می شود. این دیدگاه ما را قادر می سازد تا مدل های کسب و کار جدیدی را توسعه دهیم. یعنی اگر طبق مدل قدیمی قرار بود صندوقی تعریف شود، منابع در آنجا جمع‌آوری می‌شد و بعد به مردم تخصیص می‌داد، حالا یک قدم جلوتر می‌رویم. تخصیص و مصرف را اولویت بندی کنید، سپس منابع را جمع آوری کنید.

رئیس مرکز نوآوری درباره حمایت از تیم ها، استارت آپ ها و افرادی که ایده و محصول دارند، گفت: ما یکسری خدمات عمومی داریم. یکی از آنها قرار دادن اطلاعات عمومی است که مردم می توانند از بانک به آنها دسترسی داشته باشند. بیایید فضایی ایجاد کنیم که بازیکنان اکوسیستم بتوانند با هم باشند. ظرفیت عظیمی می تواند در اختیار مشتریان قرار گیرد.

وی افزود: پس از گذشت ۱۶ سال از تاسیس بانک می توانیم دانش و تخصص بانک قرض الحسنه در حوزه بانکداری اسلامی را در قالب آموزش در اختیار تیم ها قرار دهیم. مدیران بانک یک منطقه کاری مشترک بزرگ آماده کرده اند. وام قرض الحسنه بر اساس ارزیابی به متقاضیان ارائه می شود.

مجیدی گفت: با توجه به اهمیتی که بانک برای حوزه بانکداری اجتماعی و نوآوری اجتماعی قائل است، کارگروهی به نام «کارگروه نوآوری اجتماعی» برای بررسی و شناسایی اکوسیستم نوآوری اجتماعی و تدوین نقشه راه بانک برای این برای مشارکت در این اکوسیستم.

مدیر مرکز نوآوری بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: یکی از اهداف رویداد مهرنو معرفی بانک قرض الحسنه به عنوان اکوسیستم نوآوری کشور است. مکانی را ایجاد کنید که افراد بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، یکدیگر را بشناسند و پروژه ها را با هم دنبال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا