بانک و بیمه

بانک مرکزی باید نرخ ارز را متناسب با تورم افزایش دهد

به گزارش ایران تحلیل، عبدالناصر همتی چندی پیش با انتشار یادداشتی در یکی از روزنامه های اصلاح طلب به بهانه «گرانی ارز» به انتقاد از دولت سیزدهم پرداخت و خواستار افزایش نرخ ارز متناسب با تورم شد.

همتی در این یادداشت بر لزوم پرهیز از افزایش ارزش پول داخلی تاکید کرد و نوشت: بسیاری از کشورها برای جلوگیری از افزایش مداوم ارزش پول داخلی خود، استراتژی میخ خزنده را برای نرخ ارز ثابت اتخاذ می کنند تا از این طریق نرخ ارز را حفظ کنند. تغییر سیگنال شاخص از طریق فرآیند تغییر قیمت کالاهای داخلی. در حال حاضر، بسیاری از کشورها به سیستم پولی متوسط ​​بین تغییر کامل نرخ ارز و ثابت شدن کامل نرخ ارز بازگشته‌اند و در نتیجه نوسانات ارز را محدود می‌کنند.

رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی نوشت: بر اساس اظهارات من، تثبیت نرخ اسمی ارز همراه با تورم مداوم بالا، موجب تقویت نرخ واقعی ارز در کشور خواهد شد. با توجه به تاثیر منفی افزایش نرخ واقعی ارز بر توسعه تولید ملی و تراز تجاری، سیاست ارزی و تجاری کشور باید آسیب های ناشی از سیاست تثبیت مقرر را در نظر بگیرد. ادامه این سیاست قطعا در میان مدت به تولید و صادرات لطمه می زند و منجر به بی ثباتی می شود. بنابراین لازم است در صورت تداوم تورم، متناسب با افزایش قیمت کالاها و خدمات داخلی، نرخ اسمی ارز به تدریج تعدیل شود.

فرزین چند ماه پیش به درخواست ها برای افزایش نرخ ارز پاسخ داد
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به انتقاد از سیاست تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی گفت: انتقادی که خیلی ها به ما می کنند مربوط به تثبیت نرخ ارز روی ۲۸۵۰۰ تومان است. “وابستگی مسیر” است. بیاد داشته باشیم که به این زودی ها به تعادل نخواهیم رسید. این بدان معناست که ما سیاست را در جهت خاصی انجام می دهیم.

دوستان از این سیاست انتقاد می کنند اما ما سعی می کنیم امسال نیز مانند سال گذشته برای تامین ارز تلاش های لازم را انجام دهیم تا قیمت مواد غذایی و بقالی زیاد افزایش پیدا نکند. اگر مسیری غیر از این انتخاب کنیم، مقصر تورم کیست؟

فرزین افزود: در سیاست گذاری باید صبور باشیم. مثلاً دوستان برای بازار آزاد نرخ شناور را ذکر می کنند، اما نرخ شناور به این معنا نیست که لحظه به لحظه یا ساعت به ساعت تغییر می کند. کجای دنیا این وضعیت است؟ این در واقع به معنای بی ثباتی است. به همین دلیل رویکرد ما از سیاست تثبیت نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی پیروی می کند تا بازار دوباره ثبات پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا