بانک و بیمه

بانک مرکزی به ادعای چاپ پول در دولت سیزدهم پاسخ داد

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی اعلام کرد: متاسفانه یکی از کاندیداهای ممتاز شب گذشته در برنامه مناظره کاندیداهای مرحله دوم دوره چهاردهم برداشت نادرستی از عملکرد دولت سیزدهم در حوزه کنترل متغیرهای پولی، با نشان دادن تغییرات موجودی متغیرهای نقدینگی نمایش داده می شود.

اقتصاددانان می دانند که میزان نقدینگی یک متغیر سهام است و سطح آن دائما در حال افزایش است. با این حال، بخش مهم تجزیه و تحلیل متغیرهای کلان پولی (به عنوان مثال نقدینگی) توجه به تغییرات رشد آنها در یک دوره معین است.

اما با کنار گذاشتن روش غلط و گمراه کننده این نامزد برجسته در ارائه متغیرهای پولی، مراجعه به ارقام رشد نقدینگی در سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ و مقایسه آن با ارقام رشد نقدینگی در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ می تواند مفید باشد. این مبالغ در دولت سیزدهم است.

بی شک روند صعودی رشد نقدینگی و ثبت اعداد بی سابقه این متغیر در پایان سال ۱۳۹۸ و در نیمه اول سال ۱۳۹۳ موضوع بسیار نگران کننده ای بود که تداوم آن می تواند اقتصاد کشور را با مشکلات و مخاطرات مختلفی مواجه کند. افزایش ابهامات در تصمیمات خرد فعالان اقتصادی کشور اثرات مخربی بر متغیرهای کلان داشت. آمارها حاکی از آن است که رشد نقدینگی که در ابتدای دولت سیزدهم (پایان شهریور ماه ۱۴۰۰) به ۴۰.۵ درصد رسیده بود، در طول فعالیت دولت سیزدهم روند نزولی قابل توجهی داشته است. بدین ترتیب این متغیر در پایان سال ۱۴۰۱ به ۱/۳۱ درصد و در پایان سال ۱۴۰۲ به ۳/۲۴ درصد رسید.

این امر نشان دهنده کاهش ۱۶.۲ واحد درصدی رشد نقدینگی در دوره دولت سیزدهم است که نشان دهنده بالاترین میزان کنترل بر رشد نقدینگی در دولت های مختلف است. این در حالی است که در دوره دولت دوازدهم رشد نقدینگی با ۱۶.۷ واحد درصد افزایش از ۲۳.۸ درصد در شهریور ۱۳۹۵ به ۴۰.۵ درصد در شهریور ۱۴۰۰ رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا