بانک مرکزی ترمز واردات خودرو| خودروهای کارکرده امسال نیز وارد نخواهند شد
امید محمد ؛ بازار: دولت به تازگی توسط دولت اعلام شده است که بسیاری از بخش های آن اصلاح شده است. پس از آن ، با این حال ، هیچ خبری در مورد سفارش یا اجرای موارد فوق از -law وجود ندارد. بیش از شش ماه پس از امسال و به نظر می رسد وعده واردات ۶۰۰۰ وسیله نقلیه امسال اجرا شده است ، ما به دلیل عدم قطره قطره ، تقاضا برای خودروهای وارداتی در بازار را می بینیم. این به زودی می تواند با چالش های عرضه و تقاضای عدم تعادل با بازار خودرو روبرو شود. ما با مهدی دادفار ، مشاور انجمن واردکنندگان خودرو صحبت کردیم.
* با توجه به این واقعیت که مقررات جدید واردات خودرو توسط دولت اعلام شده است ، تابستان امسال توسط -لاو اجرا می شود؟ آیا می توانید امیدوار باشید که در این فصل سفارشات را ثبت کنید؟
من معتقدم که اجرای این جعبه بلند هنوز انجام نشده است ، زیرا از ابتدا واردات خودرو فقط یک مبارزه ، سردرد ، درگیری ، یک عدم اطمینان خالص است که نامشخص است. واردات نه تنها برای فعالان خودرو ، بلکه برای انسان نیز رشد کرده است. اگر تکلیف ارزی مشخص نیست ، هیچ کس کار نخواهد کرد. شما نمی توانید برنامه ریزی کنید ؛ شما نمی توانید پیش بینی کنید. ما اکنون در اقتصادی هستیم که در آن سرمایه است ، اما در شرایط فعلی این اصل گرفته شده است.
* در متن کد جدید پالس خودرو ، ارز افراد ممکن است وسایل نقلیه را وارد کند. چه زمانی این قانون اجرا می شود؟
این قانون در حال حاضر اجرا نشده است و زمان آن مشخص نیست ، اما ما هیچ اثری از آن ندیده ایم. با توجه به این واقعیت که این قانون اعلام شده است ، هنوز اجرا نشده است. ارز افراد به این معنی است که بانک مرکزی دیگر بر ارز واردات تأثیر نمی گذارد. با این حال ، اکنون ، بانک مرکزی هنوز اصرار دارد که ارزهای واردات را اختصاص دهد ، که این امر مشکل جدی برای واردات خودرو ایجاد کرده است.
با وجود این واقعیت که استفاده از ارز فردی برای واردات نویسنده صریحاً بیان شده است ، ما هیچ اقدامی از طرف بانک مرکزی برای اجرای آن ندیده ایم.
س: آیا واردکنندگان تاکنون ارز دریافت کرده اند؟ آیا بانک مرکزی ارز افراد را غیرفعال کرده است؟
بله ، همانطور که قبلاً نیز اشاره کردم ، با وجود استفاده صریح از ارز برای واردات نویسنده ، ما هیچ اقدامی از سوی بانک مرکزی برای اجرای این کار مشاهده نکردیم. در پاسخ به بخش اول سؤال شما ، ما هنوز ارز برای واردات را ندیده ایم ، زیرا شش ماه از سال جاری به طول انجامیده است ، زیرا واردات اتومبیل امسال می تواند کمترین باشد.
* به نظر می رسد که بانک مرکزی و وزارت SEMIT هنوز در مورد واردات خودرو توافق نکرده اند. به نظر شما برای حل این کار چه کاری باید انجام شود؟
این دو نهاد هنوز نمی توانند دقیقاً به یک زبان مشترک دست یابند. شاید نیاز به ورود به رئیس جمهور یا مجمع مشاوره اسلامی باشد. اما در نهایت یک مرجع باید گره را باز کند. با این حال ، اگر قانون تصویب و ابلاغ شود ، باید در زمان مناسب اجرا شود. اما ما همیشه به آنچه اتفاق افتاده فکر می کردیم.
* رئیس هیئت مدیره IDRO در ماه گذشته واردات ۶۰۰۰ اتومبیل را اعلام کرد زیرا امسال به کشور خواهید رسید ، آنچه قبلاً ذکر کردید؟
با این ارز و عدم اطمینان ، پیش بینی این که حتی یک چهارم از ۶۰۰۰ واحد نیست ، واقعاً دشوار است. از آنجا که وارد کننده نمی تواند چند ماه پول خود را به تأخیر بیندازد ، ممکن است یک روز به بانک مرکزی اجازه داده شود. من فکر می کنم اگر از ارز استفاده شود ، خود واردکنندگان مشکل را حل می کنند.
واردات خودروهای صفر -کیلومتر در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده و اتومبیل های مفید با همان ابهامات روبرو هستند ، به طوری که ما نباید انتظار داشته باشیم امسال وارد کشور شویم.
* در زمینه کد جدید خودرو ، ورود اتومبیل های کاربردی و مکانیسم آن نیز ذکر شده است که آیا این اتومبیل ها امسال به مشتریان می رسند؟
واردات خودروهای صفر کیلومتر در حال حاضر در وضعیت معلق قرار دارد و اتومبیل های استفاده شده با همان ابهامات روبرو هستند. مشخص نیست که چه زمانی کد اجرا خواهد شد ، بنابراین نباید انتظار داشته باشیم امسال وارد کشور شویم.
* آخرین سؤال از کارمندان دولت و تصمیمات سیاسی را برای تسهیل واردات نویسنده چه می خواهید؟
واردکنندگان فقط یک درخواست ساده دارند. اگر موضوع قانونی باشد ، باید اجرا شود. کشور نباید با تصمیمات و طعم افراد ، ارز تعیین شده یا دولت برای کالاهای غیر ضروری به تأخیر بیفتد. ما دو گروه کالا داریم که ارز دولتی آنها باید اختصاص یابد. یکی کالاهای اساسی و دیگری در جایزه گاوها یا صنعتی. بقیه کالاها از جمله اتومبیل را می توان با ارز تحویل داد. همه گره برای چیست؟ روشی که از منابع غیر قابل استفاده استفاده می شود ، باید برای شفافیت اتاق و تنفس افراد و فعالان تجاری باز باشد.