فرهنگ و هنر

بانک مرکزی راه‌های فرار از نرخ سود بانکی مصوب را بست

در ادامه جلسه روسای سازمان بورس و بانک مرکزی، بانک ها موظف شدند جلسه فوق العاده هیات مدیره خود را با موضوع بررسی نحوه رعایت نرخ سود ابلاغی با شرط یک فوریت تشکیل دهند.


ایران تحلیلی –

بانک مرکزی در بخشنامه خطاب به مدیران بانکی تاکید کرد؛ برنامه مدیریت نرخ سود باید شامل اقدامات و اقدامات اصلاحی مؤثر باشد و حداکثر ظرف مدت ۲ هفته عملیاتی شود تا نرخ های سود را اصلاح و تعدیل کند.

در عین حال، بانک مرکزی برای جدیت خود در برخورد با تخلفات در زمینه نرخ سود بانکی به بانک ها اعلام کرده است که نحوه تعامل با تسهیلات یاران و لند تک (LendTech) در چارچوب قانون اساسی باشد. قوانین. بانک مرکزی تاکید کرده است که حتی نحوه فعالیت بانک ها در این زمینه باید به گونه ای باشد که نرخ سود موثر تسهیلات از نرخ های اعلامی بانک مرکزی بیشتر نشود.

در خصوص اوراق گواهی سپرده مدت دار سرمایه گذاری ویژه (ویژه) ۳۰ درصدی، بانک مرکزی بانک ها را مکلف کرده است حداکثر ظرف مدت دو هفته جزئیات طرح های مربوط به سپرده های مذکور را به بانک مرکزی ارسال کنند. در ادامه تاکید می شود بانکی موظف است در صورت عدم معرفی پروژه، این نوع گواهی سپرده را به سپرده سرمایه گذاری بلندمدت متناظر با نرخ سود مصوب تبدیل کند.

قانون چه میگوید؟

بر اساس بخشنامه سال ۱۴۰۲ که مورد تاکید بانک مرکزی است، حداکثر نرخ سود بانکی ۲۲.۵ درصد تعیین شده و تمامی بانک ها موظف به رعایت نرخ سود مصوب هستند.

آنچه گذشت

هفته گذشته جلسه ای بین روسای بانک مرکزی و سازمان بورس برگزار شد. در این جلسه مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تشریح تاثیرات سیاست های بانک مرکزی بر بازار سرمایه، راهکارهای پیشنهادی خود را برای خروج از وضعیت موجود ارائه کرد. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نیز اطمینان داد که به شبکه بانکی برای رعایت سقف نرخ سود تذکر جدی خواهد داد و با اعضای هیئت مدیره بانک های خاطی برخورد انضباطی موثری خواهد کرد. سنا




آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا