بانک و بیمه

بانک مرکزی مجبور به دخالت بازار ارز آزاد است| تورم و واردات مدیریت ارز را دشوار کرده است

بازار؛ گروه بانک و بیمه: یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه قیمت دلار پس از انتخابات به دلیل کاهش تقاضا کاهش یافت، گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که بر بازار آزاد ارز تاثیرگذار بود، انتخاب ترامپ به عنوان کاندیدای اصلی کنگره ملی جمهوری خواهان بود همچنین علیه ایران از آنجایی که اپوزیسیون آمریکا تأثیر فزاینده ای بر قیمت دلار دارد، مداخله بانک مرکزی تمایل به جلوگیری از هیجان بازار دارد.

کامران ندری همچنین افزود: اخیرا بحث درگیری لبنان و اسرائیل مطرح شد. اما این اتفاقات منجر به افزایش قیمت ارز نشد. پیش از این اخباری از این دست منجر به افزایش قیمت ارز شده بود. به همین دلیل بانک مرکزی با مداخله در بازار ارز نقش فعالی در حکمرانی خود داشته است.

در برخی کشورها دولت در بازار ارز مداخله می کند. به عنوان مثال، روسیه پس از جنگ اوکراین، نرخ ارز را مدیریت کرد. این کشور صادرکننده نفت و گاز است. به همین دلیل از این منابع ارزی برای مدیریت بازار ارز استفاده می کند. از سوی دیگر الزامات FATF را پذیرفته و وابستگی آن به درآمدهای نفتی کمتر از ایران است. به همین دلیل بهتر می توان ارز را با تزریق دلار به بازار مدیریت کرد

وی با تاکید بر اینکه دخالت بانک مرکزی به حدی بود که تاثیر اخبار منفی را خنثی کرد، تصریح کرد: در برخی کشورها دولت در بازار ارز دخالت می کند. به عنوان مثال، روسیه پس از جنگ اوکراین، نرخ ارز را مدیریت کرد. این کشور صادرکننده نفت و گاز است. به همین دلیل از این منابع ارزی برای مدیریت بازار ارز استفاده می کند. از سوی دیگر الزامات FATF را پذیرفته و وابستگی آن به درآمدهای نفتی کمتر از ایران است. به همین دلیل بهتر می توان ارز را با تزریق دلار به بازار مدیریت کرد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه سیاست پولی در روسیه تصمیمات علمی می گیرد، تصریح کرد: در روسیه نیز نرخ سود اجباری وجود ندارد. به همین دلیل، سیاست گذاری به روی مدیریت بازتر است. حتی در ترکیه با وجود تورم بالا، نرخ مبادله ای چندگانه برای این ارز وجود ندارد. سیاست های دولت در این کشور به گونه ای است که جامعه با وجود تورم آسیبی نمی بیند. زیرا حقوق ها با تورم تنظیم می شود.

وی با اشاره به اینکه تورم همیشه منشأ پولی ندارد، تصریح کرد: به همین دلیل با هیچ سیاستی نمی توان تورم را کنترل کرد و افزایش حقوق را پایین نگه داشت. به عبارت دیگر: تورم نباید رخ دهد یا باید طولانی مدت درمان شود. به همین دلیل باید حقوق و دستمزد در بلندمدت ترمیم شود تا قدرت خرید دهک های پایین جامعه نسبت به نرخ تورم تقویت شود.

دلایل مداخله در بازار آزاد ارز

ندری با تاکید بر اینکه نظام پولی در روسیه در حال نوسان است، گفت: دولت روسیه به سه گانه غیرممکن اعتقاد داشت، اما در ایران اغلب می خواهند قیمت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان باشد. اما از آنجایی که نمی توانند با این نرخ به همه کالاها ارز بدهند، توزیع ارز را دسته بندی کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست گذار در ایران بارها اعلام کرده است که نرخ ارز در بازار آزاد تصویب نمی شود، گفت: به همین دلیل همه کالاها یا با نصف نرخ و یا با نرخ دلار مرکز مبادلات ارزی وارد کشور می شود. اما در آنجا سیاستگذاران می دانند که انتظارات تورمی تحت تأثیر نرخ ارز بازار آزاد است. بنابراین در زمان های مشخصی در بازار آزاد ارز دخالت می کنند.

این استاد اقتصاد با تاکید بر اینکه رشد قیمت ارز در ایران سیگنالی از تورم می دهد، تصریح کرد: به عبارتی قیمت ارز در بازار آزاد تاثیر مستقیمی بر قیمت کالاها در کشور دارد. به همین دلیل، نظام پولی ایران تا حدودی با سایر کشورها متفاوت است. طبق قانون، قیمت ارز در ایران باید به صورت نوسانی مدیریت شود. اما برای کنترل تورم روی قیمت دلار ۲۸۵۰۰ تومان تمرکز می کنند و برای مدیریت ارزی، تخصیص ارز برای واردات برخی کالاها منتفی شد، زیرا امکان تامین ارز برای همه کالاها در بازار وجود ندارد. نرخ ۲۸۵۰۰ تومان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا