بانک و بیمه

بانک مرکزی مکلف به تعیین سقف تسهیلات بانک ها و دستگاه های اجرایی شد

به گزارش ایران تحلیل، نمایندگان سومین جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۲ اسفند) بهمن شورای اسلامی در بررسی قسمت هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، بند الحاقی (۲) تبصره (۳) ماده واحده این لایحه را تصویب کرد.

در بند الحاقی (۲) تبصره (۳) ماده واحده این لایحه آمده است: به منظور سهولت استفاده از ظرفیت ماده (۵۶) قانون، مواد نظارتی به عنوان بخشی از قانون به قانون الحاق شده است. آیین نامه مالی دولت (۱) مصوب ۲۴ مرداد ۱۳۸۴ به منظور تسریع در اجرای طرح های تملک دارایی های سرمایه ای، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی کشور جمهوری ایران موظف است معادل پانصد هزار میلیارد (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به سهم هر یک از بانک ها و وزارتخانه ها برای تعیین میزان سرمایه تسهیلات و ضمانت بازپرداخت اصل و سود این تسهیلات و ضمانت بازپرداخت این تسهیلات پرداخت کند. به بانک های عامل و وزارتخانه های ذینفع اعلام شود.

۱- بانک مرکزی سقف تسهیلات هر بانک در کشور و دستگاه اجرایی مرتبط با آن را به همراه الگوی قرارداد مربوط تعیین و به آنها ابلاغ می کند. سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است حداکثر ظرف پانزده روز کاری از تاریخ ثبت درخواست دستگاه اجرایی و بارگذاری تفاهم نامه منعقده با بانک های عامل تعیین شده، ضمانت نامه بازپرداخت سرمایه و سود با شناسه رستا صادر کند. توسط بانک مرکزی در سامانه ضمانت دولتی تسهیلات درخواستی باید به نفع دستگاه های اجرایی ذی نفع و بانک های عملیاتی ارائه دهنده تسهیلات باشد. در صورت صدور ضمانت نامه طبق این بند، دستگاه های اجرایی ذی نفع از رسیدگی مربوط به سازمان خصوصی سازی کشور و همچنین از صدور بر اساس ماده (۲۲) قانون بانکداری بدون ربا مستثنی هستند. .

۲- بانک‌های عامل موظفند حداکثر یک ماه پس از دریافت درخواست تسهیلات از وزارتخانه‌های ذی‌نفع که در چارچوب موافقت‌نامه‌های مبادله شده قبلی با سازمان برنامه و بودجه کشور و بدون نیاز به تایید اصولی این سازمان دریافت درخواست و قبل از آن شهریور ماه (فصل کاری طرح(های) در مناطق سردسیر) این تسهیلات را به وزارت یا شرکت تابعه ذینفع پرداخت کند.

۳- مجوز ماده (۲۳) قانون، قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی کشور، الحاق مواد (۲) و ماده (۵۶) قانون، قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی کشور. ، برای تعیین شرایط و توجیه استفاده از تسهیلات بانکی مواد (۱) الحاق شود. موارد فوق کافی است و بانک های عامل حق بررسی و بررسی مجدد طرح ها را ندارند. سقف فوقانی هر طرح (پروژه) ده هزار میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال کارفرمای تسهیلات می باشد. در صورتی که امکان استفاده کامل از این فرصت تا ابتدا وجود ندارد شهریور در ماه هر سال، پرداخت تسهیلات تا پایان سال مورد نظر بلامانع است.

۴- دستگاه های مجری طرح های عمرانی مندرج در پیوست شماره (۱) قانون بودجه سنواتی که درآمد مستقلی از منابع عمومی نداشته و کلیه منابع مالی لازم برای اجرای طرح های مذکور را از محل تخصیصات تأمین می کنند. سازمان برنامه و بودجه کشور در صورت تامین مالی پروژه ها. ساخت و ساز مذکور با استفاده از تسهیلات شبکه بانکی بر اساس قانون اصلاح ماده (۵۶) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) موضوع انجام می شود. در قبال اخذ ضمانت نامه بازپرداخت سرمایه و سود تسهیلات توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، مسئولیت شما امکان پرداخت اقساط را ندارید و بانک مرکزی موظف است نسبت به ارائه اقساط لازم اقدام نماید. اقدامات احتیاطی در سیستم های بانکی مربوطه برای جلوگیری از درج نام شرکت های مذکور به عنوان بدهکاران بانکی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا