بانک و بیمه

بانک مرکزی مکلف به پرداخت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج شد

به گزارش افق میهن، علی کیشوری با اشاره به جلسه امروز کمیسیون اصلی ۹۰ رسیدگی به مسائل مرتبط با بانک مرکزی و نظام بانکی کشور، گفت: در این جلسه موضوع سقف اعتبار دسته چک موضوع ماده ۶ است. بر اساس قانون صدور چک، چک الکترونیکی موضوع تبصره ماده یک قانون صدور چک، ایجاد زیرساخت برای استعلام سوابق چک برگشتی و تعهدات معوق یعنی چک در حال عبور است. ، که ماده ۲۱ قانون صدور چک قانون، رفع آثار غیرقانونی چک برگشتی و سامانه ثبت وام ازدواج مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: موضوع دیگر رفع انسداد حسابی بود که صادرکننده چک برگشتی باید مبلغی مازاد بر کسری موجودی ارائه کند و چک برگشتی حاوی موجودی اشخاص به تاریخ ۲۱/۳/۱۳۰۲ است. همچنین با حضور سرکار خانم واقفی معاون فناوری نوین، لزوم ارائه خدمات بانکی از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک مشروط به ثبت اطلاعات سکونت مشتری در سامانه املاک و اسکان، توسط بانک مرکزی بررسی شد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود در تشریح تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه گفت: با توجه به اینکه در برخی موارد بانک ها پس از توقیف حساب صادرکننده چک را ملزم به پرداخت وجه چک می کنند. صرف نظر از کسری مبلغ بلوکه شده، روال آن برخلاف مفاد قانون صدور چک بوده و مشکلات زیادی را برای افراد در تامین وجوه چک ایجاد کرده است. لذا نسبت به اجرای مفاد بخشنامه فوق اقدامات مقتضی اتخاذ گردد و مراتب به فوریت به کمیسیون اصل ۹۰ اعلام شود.

کیشوری اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم عدم آگاهی مردم نسبت به لایحه اصلاحیه و قابلیت های آن است و بانک مرکزی باید با تدوین برنامه ای کارآمد در راستای ارتقای سطح آگاهی مردم نسبت به معاملات مردم از طریق چک، اقدام کند .

وی در خصوص بررسی موضوع رفع تداخل غیرقانونی و انسداد چک های دریافتی، گفت: طبق گزارش های دریافتی، انسداد حساب با رضایت نامه رسمی و بدون اطلاع صاحب چک قابل رفع انسداد است، رفع انسداد بدون اطلاع انجام می شود. دارنده چک و مقرر شد تا دو ماه آینده بانک مرکزی شرایط مساعدی را به طرف مقابل ارائه دهد و از این امر جلوگیری کند.

کشیری در تشریح خلاصه جلسه کمیسیون گفت: بانک مرکزی باید ظرف یک ماه آینده گزارش عملکرد را به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه کند که شامل گزارش عملکرد سامانه اعتبار سنجی و دستورالعمل اشخاص حقیقی متقاضی اخذ دسته چک با موافقت است. از مدیر شعبه

سخنگوی کمیسیون سیاست گذاری سال ۹۰ افزود: مقرر شد بانک مرکزی تا پایان امسال فرصت تولد و ازدواج را برای متقاضیانی که در سایت بانک مرکزی ثبت نام می کنند فراهم کند.

وی افزود: مقرر شد ملاک بانک های متولی صدور چک و ثبت مشخصات متقاضیان چک، سامانه ملی املاک و مسکن است که شامل اطلاعاتی مانند کد پستی و نشانی فرد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا