بانک و بیمه

بانک مرکزی می‌گوید افزایش نرخ دلار عامل اقتصادی ندارد

به گزارش ایران تحلیل، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش نرخ دلار که تا سقف ۵۸ هزار تومان بوده است نه تنها ناشی از تنش های سیاسی و نظامی در منطقه است و یکی از دلایل اصلی این افزایش نرخ دلار، اقتصادی است. عواملی مانند تورم و تورم بالای ۴۰ درصد بر کالاهایی مانند دلار تأثیر می گذارد. پس از ۸ ماه ثبات قیمت ها با جرقه تنش های سیاسی تاثیر خود را نشان می دهد و افزایش نرخ دلار نیز بر تورم تاثیر می گذارد.

به همین دلیل در آذرماه امسال وزیر اقتصاد کشورمان شرط مهار تورم را منوط به کنترل سیاست پولی بانک مرکزی اعلام کرد و در همین راستا به ایلانا گفت: تعدادی از عوامل موثر بر تورم و نرخ ارز. عوامل بلندمدت به ویژه انضباط پولی و بودجه ای هستند. و نقدینگی و عوامل کوتاه مدت موضوع نرخ ارز و تمامی این عوامل موثر است. تلاش دولت بر این است که عوامل بلندمدت و کوتاه مدت موثر بر تورم را کنترل کند تا به هدف رشد نقدینگی ۲۵ درصدی در سال ۱۴۰۲ دست یابد.

پس از گذشت حدود سه ماه از این اظهارات و با توجه به افزایش نرخ دلار، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی درباره تاثیر رشد نرخ دلار بر سیاست کنترل تورم گفت: تلاش بانک مرکزی بر این است که دلار را بیاورد. نرخ بازگشت به قیمت های قبلی و همچنین نشانه ها و رفتار چند روز اخیر بازار نیز نشان داد که اقدامات بانک مرکزی تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: بنابراین همچنان امیدواریم که پیش بینی قبلی در خصوص کنترل تورم در سال ۱۴۰۲ محقق شود.

وزیر امور اقتصادی در پاسخ به این سوال که اقتصاددانان معتقدند این افزایش نرخ دلار عامل اقتصادی دارد و احتمال افزایش بیشتر وجود دارد، تاکید کرد: تحلیل همکاران من از بانک مرکزی این فرض را ندارد که این افزایش نرخ دلار باشد. مورد، نرخ دلار یک عامل اقتصادی دارد و با این اظهارات متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا