بانک و بیمه

بانک مرکزی نرخ میانگین موزون ارز را اعلام کرد| این نرخ صرفا محاسباتی است، نه معاملاتی

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی با اعلام این خبر گفت: با توجه به حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۱ پس از اجرای سیاست عمومی‌سازی یارانه‌ها و با توجه به تغییرات نرخ ارز دارایی‌های ارزی بانک مرکزی. بانک مرکزی با بررسی و برجسته سازی رویکرد سنتی در سطح بین المللی گفت: و تعهدات (طبق مصوبات مجمع عمومی بانک مرکزی) و بنابراین عدم عینیت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در مبادلات ارزی کشور. نرخ‌های ارز تعیین‌شده از معاملات رسمی در بازار تصمیم گرفته‌اند از میانگین موزون نرخ ارز به‌عنوان شاخصی برای محاسبه و انتشار معیاری از نرخ جاری معاملات نرخ ارز استفاده کنند.

در تشریح و توضیح این نرخ، لازم به توضیح است که میانگین موزون نرخ ارز بر اساس وزن تعیین شده از حجم معاملات ارزی انجام شده در ماه گذشته با نرخ های اعلام شده در سامانه الکترونیکی معاملات ارزی تعیین می شود. (ETS) در قسمت حواله (تالار حواله مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران)، اسکناس (سالن خدمات ارزی مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران) و حواله کالاهای اساسی و حیاتی (بر اساس هر دلار). (معادل ۲۸۵۰۰۰ ریال) محاسبه شده و فاقد کارکرد عملیاتی می باشد. بنابراین نرخ اعلام شده فقط یک نرخ محاسبه شده و شاخص است و نه نرخ معاملاتی. یعنی این جمله فقط برای افراد و مجامع داخلی و خارجی کارکرد تحقیق و مطالعه دارد.

نکته مهم این است که میانگین موزون نرخ، معیار مناسبی برای سنجش نرخ ارز در حوزه تجارت کالا و خدمات و با در نظر گرفتن وزن بازارها بر اساس سابقه سی روز کاری گذشته و مطالعه روند است. این نرخ می تواند به نحو مطلوبی منعکس کننده تغییرات قیمت در نقاط مختلف بازار باشد.
همچنین لازم به ذکر است که سوابق این نرخ در سال های گذشته در قالب یک سری زمانی تهیه می شود که پس از نهایی شدن، به صورت عمومی در سامانه های بانک مرکزی منتشر می شود تا برای همگان قابل استفاده باشد. از جمله محققان داخلی و خارجی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا