اخبار اقتصاد ایران

بانک مرکزی: کارکنان بانکها سال گذشته، ۹۱.۶ هزار میلیارد تومان وام گرفتند!

بانک مرکزی گزارش پرداخت تسهیلات بانک ها و مؤسسات اعتباری (اصل وام به اضافه سود) به کارکنان، مدیران و اعضای هیئت مدیره در سال ۱۴۰۲ را طبق قانون منتشر کرد.

افق میهن بانک مرکزی روز گذشته گزارش کل مبلغ پرداختی (اصل وام به اضافه سود) بانک ها و موسسات اعتباری را به کارکنان، مدیران و اعضای هیات مدیره در سال ۱۴۰۲ به تفکیک منتشر کرد.

به گزارش اکو ایران، اگرچه بانک مرکزی اعلام کرده است بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت و بر اساس ابلاغ دستورالعمل ها و مقررات، تسهیلات مذکور روند کنترل شده ای داشته است، اما حجم وام هایی که بانک ها به کارکنان خود داده اند. با واکنش ها و انتقادات گسترده ای همراه بوده است.

بررسی اطلاعات مربوط به تسهیلات اعطایی بانک‌های کشور به کارکنان، مدیران و اعضای هیئت‌مدیره نشان می‌دهد که از مجموع ۲۹ بانک و موسسه اعتباری که اطلاعات خود را به بانک مرکزی اعلام کرده‌اند، حجم کل تسهیلات ۹۱ هزار میلیارد و ۵۹۸ است. میلیارد و ۳۷۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۱۰۰۰ تومان در حالی است که سال گذشته مجموع تسهیلات ارائه شده از سوی بانک ها و موسسات اعتباری به کارکنان ۱۶۴ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان بوده است.

جزئیات تسهیلات پرداختی به کارکنان بانک
از آنجایی که هر روز صف متقاضیان وام بانکی طولانی تر می شود و مقررات بسیار سخت گیرانه ای برای پرداخت تسهیلات حمایتی خانوارها و تامین اعتبارات مورد نیاز متقاضیان حوزه تولید وجود دارد، اما میزان وام پرداختی به بانکداران افزایش چشمگیری داشته است. به طوری که در برخی بانک ها به ازای هر نفر نزدیک به یک میلیارد تومان وام عمدتا با سود کم و بازپرداخت بلندمدت پرداخت شده است. رسانه های دولتی در تایید این موضوع ضمن برشمردن برخی مشکلات کار در بانک ها، این وام ها را جزو حقوق عادی و طبیعی کارکنان بانک ها برشمردند.

بانک مرکزی این دو جدول را تحت عنوان تسهیلات پرداختی به کارکنان، مدیران و اعضای هیئت مدیره بانک ها در سال ۱۴۰۲ منتشر کرده است که نام موسسه اعتباری نور در یک جدول درج شده است. از آنجایی که این موسسه، بهمن بانک مرکزی منحل شده در سال گذشته خلاصه نهایی تسهیلات پرداختی را در جدولی بدون درج نام موسسه اعتباری نور ارائه کرده است.

در این گزارش آمار کل تسهیلات پرداخت شده به معنای اصل وام به اضافه سود که به کارکنان، مدیران، اعضای هیئت مدیره بانک ها و موسسات اعتباری اعطا شده است نیز به شرح زیر اعلام شده است:

بررسی صورت های مالی ۱۱ بانک فعال در بازار سرمایه نشان می دهد که در سال ۱۴۰۲ میزان وام و تسهیلات پرداختی به کارکنان بانک ها ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. بیشترین رشد پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک ها در بانک های رسالت، کربان و پارسیان به ثبت رسیده است و اگر میزان وام پرداختی را بر تعداد کارکنان بانک تقسیم کنیم، مشخص می شود که بیشترین میزان وام به ازای هر نفر در صادرات، رسالت، پست بانک ایران و ملت پرداخت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا