بانک و بیمه

بانک ها موتور محرک بورس می شوند؟

بازار؛ گروه تبادل: پس از سقوط بورس، مسئولان دست به کار شدند و اولین خبر مثبت را به بورس فرستادند. بر اساس بخشنامه بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی شبکه بانکی کشور برای گزارشگری مالی در پایان سال ۱۴۰۲ با نرخ خرید حواله ای تی اس ارز و طلای ایران تعیین شده است. مرکز مبادلات ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ معادل ۴۰۰۰۰ تومان.

به گزارش سینا راهبر شهلان، نرخ دلار بانک ها در پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵ هزار تومان و برای سال ۱۴۰۲ حدود ۴۰ هزار و ۱۹۰ تومان بوده است.

بر اساس این تصمیم، سود (زیان) ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌ها به ارز در پایان سال مالی به حساب سود و زیان دوره واریز می‌شود و در صورتی که مانده سرفصل «حساب سود و زیان انباشته» بانک و مؤسسه اعتباری غیربانکی قبل از تخصیص به اندوخته منتقل می شود. اگر سود باشد، سود حاصل از نرخ ارز سود قابل تقسیم محسوب نمی شود و باید برای افزایش سرمایه این بانک و موسسه اعتباری غیربانکی استفاده شود.
سینا راهبر شهلان خاطرنشان کرد: نرخ ارز افزایش یافته و این یک سیگنال برای گروه بانکی است. این امر با رشد ۶۰ درصدی همراه بود که از اهمیت ویژه ای برای گروه بانکی برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه نرخ ارز نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، افزود: بنابراین دیگر نرخ شناور کاهش نخواهد یافت. این موضوع ممکن است بر معاملات بازار سهام تأثیر بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت ارز بالا نیست، تصریح کرد: با توجه به سیاست کنترلی دولت، قیمت ارز نسبت به تورم در اقتصاد افزایش چندانی نداشته است. بنابراین شرایط معاملات بورسی در حال تغییر است.
در حال حاضر، معاملات یکشنبه می تواند در بازار سهام بسیار مهم باشد. چرا که از یک سو نرخ ارز همچنان در حال افزایش است و واردات کانال ۶۵ هزار تومان است و از سوی دیگر پس از افزایش نرخ ارز نوبت به نرخ ارز سامانه نیما می رسد که احتمال می رود. رشد ۲۰ درصدی داشته باشد.

واکنش بازار سهام به سیاست های پولی
در حال حاضر افزایش نرخ ارز نیز می تواند یک سیگنال بودجه باشد. به همین دلیل به احتمال زیاد در آینده نه چندان دور شاهد تغییراتی در ارزش منابع ارزی برای واردات کالا خواهیم بود. بنابراین گروه های ریالی واردکننده مواد اولیه نیز تحت تاثیر سیاست فعلی قرار می گیرند.

پرویز خالقی معتقد است بانک ملت با تراز ارزی حدود ۵.۵ میلیارد دلار بیشترین سود را از اخبار نرخ ارز خواهد برد.

پرویز خالقی با تاکید بر اینکه نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ هر دلار پیش از این ۲۵ هزار تومان بود، افزود: با توجه به نرخ ۴۰ هزار تومانی، شاهد افزایش ۶۰ درصدی نرخ ارز بانک ها هستیم که با وجود این خبر بسیار خوبی در دنیاست. با انبوه اخبار منفی، این امر به احتمال زیاد منجر به عملکرد خوب گروه بانکی در روز یکشنبه خواهد شد.

وی به تحلیل تاثیر این خبر بر بانک های بورسی پرداخت و اظهار داشت: بانک ملت با تراز ارزی در حدود ۵.۵ میلیارد دلار و کسب سود حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بیشترین سود را از اخبار نرخ ارز خواهد برد. که یک عدد سنگین است و قابل توجه است.
خالقی تصریح کرد: در مجموع با توجه به اخبار منتشر شده به نظر می رسد گروه بانکی در روزهای آینده شاهد معاملات پرحجمی باشد و این موضوع ممکن است بر کل بازار تاثیرگذار باشد.
به گفته بازار، فروشندگان ممکن است در روزهای اخیر تمرکز خود را بر احساسات منفی سیاسی افزایش داده و آن را در قیمت ها لحاظ کرده باشند. می توان آن را به دو صورت و دو سناریو بیان کرد. اتفاقی که می افتد و ریسک بازار بالاست یا سهامداران هیجان زده هستند و اتفاق خاصی در بورس نمی افتد. به همین دلیل هر فروش می تواند یک فرصت خرید باشد. از طرفی در این مدت هر خبر مثبتی که وارد بازار شود کمترین تاثیر مثبت را خواهد داشت. چرا که سرنوشت بازار این هفته را عموما تحولات سیاسی و اقتصادی رقم خواهد زد. اگر کسی بتواند اتفاقات دنیای سیاست را پیش بینی کند، می تواند پیش بینی درستی هم برای بازار داشته باشد. همانطور که پیش بینی بازار سکه، ارز، دلار و … نیز نامشخص است.
در شرایط کنونی دولت باید به طور جدی از بورس حمایت کند چرا که بازار سرمایه تنها ۱۰ میلیارد تومان از محل واگذاری سهام مالیات پرداخت می کند و این مالیات از سود شرکت ها و موارد دیگر کسر می شود و این نشان می دهد که در سیستم کشور نشان می دهد که آنها نقش عمده ای در بازارهای تولیدی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا