بانک و بیمه

بانک پیر با کاهش وزن، بار نور را بر دوش خواهد کشید؟| کاهش محبوبیت بانک ملی با « بله» و « مهربانی»!

مهران ابراهیمیان، بازار: ارتباط تنگاتنگ دولت و به ویژه وزارت امور اقتصادی و بانک ملی در سال های اخیر آن را بزرگتر و چاقتر کرده است تا جایی که در ماشین لباسشویی و پیام رسان نیز دست و پا می زند. از این رو این بانک قدیمی و دارای اضافه وزن بر اساس آیین نامه ها و دستورالعمل های بانک مرکزی نیازمند کاهش هر چه سریعتر وزن خود بود و در آن روزها بار مؤسسه نور را نیز به دوش می کشید.

نگرانی از تحمیل زیان نور به حدی بود که قائم مقام بانک مرکزی به وزیر اقتصاد قول داد که زیان به بانک ملی تحمیل نشود و در عین حال از برخی اظهارنظرها در خصوص واگذاری اختلافات موسسه نور خبر داد. معاون بانک مرکزی گفت: تمرکز شخصی رئیس کل بانک مرکزی این بود که دارایی های مشکل دار موسسه نور به بانک ملی منتقل نشود و حتی یک ریال نترازی نیز واگذار نشود.
وزیر اقتصاد نیز وارد میدان شد، برخی از هزینه های روابط عمومی وزارت اقتصاد معمولاً بر عهده این بانک است و گفت: انحلال موسسه نور و انتقال سپرده ها به بانک ملی بدون انتقال انجام می شود. زیان مردم، دولت و بانک ملی و دقیقاً مبلغی که بانک ملی از سپرده های موسسه نور حمایت می کند، دارایی های نقدی و دارایی های غیر راکد، منجمد و ناسالم به حساب این موسسه واریز شد. بانک ملی ایران.

وی همچنین در آن زمان اشاره کرد که برای حمایت از موسسه بانک ملی نور باید دارایی های خود را نقد کند، هرچند بانک مرکزی موظف بود خط اعتباری خاصی برای حمایت از بانک ملی در نظر بگیرد.
عقب ماندگی بانک ملی در ارائه خدمات نوین بانکی به ویژه به بنگاه های خصوصی و وابستگی بیش از حد به شرکت های دولتی از یک سو و دخالت بانک در شرکت های متعدد تابعه از سوی دیگر، این بانک را به بانکی فرسوده تبدیل کرده است. و پیر شوید که تحرکش به دلیل اضافه وزن زیاد است.

دخالت بیش از حد واحد فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک این بانک در پیام رسان بله که تقریباً هر روز نسخه های تحت وب و اپلیکیشن خود را به روز می کند، علاوه بر طرح ۳۰۰ میلیونی مهرامانی که در فضای مجازی به شدت مورد انتقاد و حتی تمسخر قرار گرفته است. این نشان می دهد که بانک ملی در ایجاد رابطه معنادار و پایدار با نسل های جدید و بخش های غیردولتی شکست خورده است.

دخالت بیش از حد واحد فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک این بانک در پیام رسان بله که تقریباً هر روز نسخه های تحت وب و اپلیکیشن خود را به روز می کند، علاوه بر طرح ۳۰۰ میلیونی مهرامانی که در فضای مجازی به شدت مورد انتقاد و حتی تمسخر قرار گرفته است. این نشان می‌دهد که بانک ملی در ایجاد رابطه معنادار و پایدار با نسل‌های جدید و بخش‌های غیردولتی ناکام بوده و احتمالاً اجبار بنگاه‌های دولتی و حساب‌های دولتی این بانک را کساد کرده است.

و به همین دلیل است که خبر عدم سرمایه گذاری های اخیر برای کاهش دارایی های بانک ملی انتخابی نبود بلکه از روی اجبار بود، هرچند بانک ملی با خبر آماده سازی ۴۹ شرکت برای سلب سرمایه موافق با مقاومت اقتصاد است. تمرکز دولت بر ایجاد فرصت های سرمایه گذاری جدید برای ایجاد شرکت های جدید، حمایت از تولید داخلی و نوسازی نظام مالی کشور اعلام شد.

در فهرست شرکت های واگذاری سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (VBank)، مدیریت توسعه و برنامه ریزی آینده پویا، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران، ایران ترانسفو، گروه صنعتی بارز، پتروشیمی شازند، گروه صنایع بهشهر، مارگارین، مجتمع تولیدی چینی مقصود و پاکسان یکی از مهم ترین شرکت های آماده واگذاری به بانک ملی ایران است که در این فهرست قرار گرفته است. اما باید دید مدیریت این شرکت ها واگذار می شود یا شرکت های گروه بانک ملی با کمترین بهره وری و کارایی به فعالیت خود ادامه می دهند.

بانک ملی ایران مدعی شده است که با تشکیل کارگروه ویژه واگذاری، فروش و واگذاری سهام شرکت های تحت پوشش و املاک مازاد را به طور جدی برنامه ریزی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا