ترندهای روز

باورنکردنی؛ برج میلاد احتمالا دارد کج می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

گزارش روزنامه هم میهن از پایش بهداشتی بلندترین برج تهران خبرساز شده است.

برج میلاد تهران امسال ۱۶ ساله می شود. نماد جدید تهران که قرار بود مجموعه ای بزرگتر از آنچه امروز می بینیم باشد و مرکز تجارت بین الملل تهران نیز در آن گنجانده شد. تا به امروز بارها بحث سلامت و ایمنی، بلندترین و برجسته ترین نماد شهر تهران مطرح شده است. از خطر افتادن و احتمال کج شدن تا این نامه اخیر سه استاد دانشگاه مبنی بر پایش سلامت آن. نامه ای که بازتاب گسترده ای داشت اما شرکت پیمانکار برج به آن واکنش نشان داد و سلامت و پایداری آن را تایید کرد. ماجرای این نامه چه بود و چرا نام برج میلاد به رسانه ها بازگشته است؟

باور نکردنی؛ احتمالا برج میلاد در حال کج شدن است

ماجرای این هشدار به نامه این مرد سه چهره برمی گردد; عباس زرکوب، مدیرعامل سابق شرکت یادمان سازه، بهروز گتمیری، استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران و محمدرضا اسلامی، استاد دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا. آنها حدود شش ماه پیش از این برج بازدید کردند و پس از آن نامه ای خطاب به علیرضا زاکانی شهردار تهران با رونوشتی به مهدی چمران نوشتند و وضعیت آن را خطرناک توصیف کردند، اما گفتگو با آنها نشان داد. که این نامه یک هشدار و البته درخواست بود. برای اعلام وضعیت پایش بهداشتی این برج مهم در تهران؛ آن ها با ابزار دقیقی که سال ها پیش در زمان ساخت این برج نصب شده بود، هیچ نشانه ای از نظارت بر سلامت این برج ندیدند و می گویند شهرداری و مسئولان این برج باید این روند را به جامعه مهندسی اطلاع دهند. این نامه در شرایطی مطرح می شود که شرکت پیمانکار برج میلاد که طراحی آن را نیز برعهده داشته است، تاکید می کند که این برج به قدری پایدار ساخته شده که زلزله نمی تواند آن را فرو بریزد.

این سه مهندس در نامه خود خطاب به علیرضا زاکانی نوشتند: «برج میلاد تهران سالهاست که تحت نظارت (فنی- مهندسی) قرار نمی گیرد، متأسفانه ابزار دقیقی که در بدنه بتنی در هنگام ساخت برج استفاده می شود یا از بین می رود یا علاوه بر این، اتصالات فولادی دکل آنتن – پیچ های با استحکام بالا – و جوش های پیچیده بخش سبد سازه سر، علاوه بر اینها، نیاز به “کنترل دائمی” با آزمایش های غیر مخرب دارند ضلع شمالی بر روی فونداسیون برج میلاد نیاز به مطالعات جدی ژئوتکنیکی دارد. سایر مسائل قابل پیشگیری.”

آنها آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام کرده اند و گفته اند طی یک سال گذشته پیگیری هایی را از شهرداری تهران انجام داده اند تا با دانش بین المللی و فنی به مسائل این قسمت از برج میلاد رسیدگی شود اما تا به امروز انجام شده است. از شهرداری پاسخی دریافت نکردند. حتی یک تماس تلفنی هم نیست. اکنون درخواست آنها انتشار گزارش فنی پایش سلامت برج میلاد در سال گذشته است.

حال عباس زرکوب به عنوان مدیرعامل سابق شرکت یادمان سازه در گفت و گو با «هم میهن» جزئیات بیشتری از این نامه و دلیل انتشار آن می گوید؛ برجی که تنها بخشی از مجموعه بزرگتری به نام مرکز ارتباطات بین المللی تهران است. این مجموعه قرار بود مجموعه ای از قسمت های مختلف و مرتبط باشد. به گفته زرکوب، مرکز همایش ناقص ساخته شده است، هتل کنار آن، مرکز تجارت بین المللی در شمالی ترین نقطه این برج است که قرار بود زیرساختی برای ورود به مرکز تجارت جهانی باشد. در طول ساخت این برج اقداماتی برای نظارت بر سلامت آن انجام شد. تعدادی سنسور، ستون و سایر تجهیزات مانیتورینگ برای کنترل رفتار خاک و سازه: «سال گذشته که جلسه ای با مسئولان این برج داشتیم، خبری از این تجهیزات نبود، علاوه بر این در زمان ساخت و ساز برج، دستگاه لرزه نگار نصب شده بود، در واقع مرحوم مهندس معین فر که مسئول پهنه بندی زلزله در تهران بود، یک دستگاه شتاب سنج نصب کرده بود، اما پارسال هم خبری از این دستگاه نبود در مورد آن نمی دانم

وی می گوید که شرکت یادمان سازه برای مدیریت پروژه برج میلاد ایجاد شده است، اما اکنون منحل شده است، اسناد و اطلاعات آن در دسترس نیست و هیچکس نمی داند اطلاعات مربوط به نظارت بر سلامت برج در آن دوره کجاست. زمان اطلاعاتی که باید در دسترس باشد: “مطالعات جامع و اسناد زیادی برای موقعیت یابی، زلزله و مخابرات داشتیم، اما الان اصلا وجود ندارد. اگر باید محافظت می شد. حالا به آنها می گوییم برای اندازه گیری تنش های مجاز چه کرده اید. بنیاد، اگر بخواهند آن را اندازه گیری کنند، مرجعی برای مقایسه ندارند».

زرکوب با بیان اینکه در جلسه با مسئولان این برج به آنها گفته شد که هفت سنسور برای نظارت بر سلامت برج وجود دارد در حالی که این مجموعه به بیش از ۱۰۰ سنسور نیاز دارد، توضیح می دهد: آنها به ما پاسخ دادند که ما اعتبار نداریم. مشکل این است که شرکت یادبود منحل شده است، افراد آن دیگر در دسترس نیستند، و سیستم ناشناس شده است زمانی که هیچ سندی وجود ندارد، اکنون سنسورها برای نظارت بسیار ناکافی هستند.

برج میلاد در سال ۱۳۸۷ به صورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار گرفت اما در نهایت در سال ۹۱ تحویل شد.مجموعه برج میلاد توسط شرکتی به نام “بلندپایه” طراحی و اجرا شد. بهروز نوری خواجوی رئیس هیئت مدیره این شرکت است و پس از مطرح شدن نگرانی های اخیر به «همه میهن» گفت که این ادعاها را نمی پذیرم، استدلال های مطرح شده در مورد سلامت این برج صحت ندارد و ما نباید نگران آن بود؛ زیرا برج میلاد سازه ای استوار و مخصوص زلزله طراحی شده است تا در زمان وقوع آن آسیبی نبیند. جدای از ایمنی، آسایش مخاطبان برج نیز مورد توجه قرار می گیرد و به همین دلیل نباید نسبت به آن نگاه غیرحرفه ای داشته باشیم. او می گوید طراحی این برج حتی با مقررات ۲۸۰۰ ایران انجام نشده است. زیرا اگر بر اساس این استانداردها طراحی می شد، برج میلاد به دلیل مدرن شدن باید تقویت می شد: «برج میلاد مخصوص زلزله طراحی شده است؛ یعنی اگر زلزله ای رخ دهد و این برج به اندازه یک ترک مویی آسیب ببیند. و نیازی به تعمیر ندارد، یعنی کل تهران با هیچ زلزله ای واژگون نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا