ترندهای روز

باورهای درست و غلط در مورد خروپف؛ اختلالی که امروزه زن و مرد نمی‌شناسد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

تصورات غلط زیادی در مورد علل و عواقب خروپف وجود دارد. یکی از آنها این باور است که مردان بیشتر از زنان خروپف می کنند. هرکسی راه خودش را برای مقابله با این مشکل دارد، یکی از بالش های ارگونومیک استفاده می کند و دیگری با مسواک زدن خروپف کننده را بیدار می کند.

همه ما اهمیت یک خواب خوب را می دانیم، اما دلایل زیادی وجود دارد که رسیدن به آن را دشوار می کند. بر اساس تحقیقات جدید، افرادی که خروپف می کنند با افزایش قابل توجهی در معرض خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی عروقی و زوال عقل هستند.

روزنامه فرانسوی فیگارو در مصاحبه ای با کارشناسان خواب، صحت باورهای رایج در مورد خروپف را جویا شده است.

“خروپف عمدتا مربوط به مردان است”

اشتباه است این تصور اشتباه است که زنان از خروپف در امان هستند. دکتر جاستین فریجا، پزشک خواب در بیمارستان بیشا (پاریس) تاکید می کند: اگرچه تصویر خروپف از دیرباز به مردان نسبت داده می شد، اما زنان نیز به اندازه مردان خروپف می کنند. دلیلش این است که سبک زندگی زن و مرد به هم نزدیک شده است. خانم ها بیشتر از قبل سیگار می کشند و مانند آقایان اضافه وزن دارند، این دو عامل خطر خروپف را افزایش می دهد.

اگرچه هورمون‌های زنانه معمولاً در برابر آپنه خواب محافظت می‌کنند، اما این محافظت با شروع یائسگی از بین می‌رود.

دکتر ژیل بسناینو، متخصص گوش و حلق و بینی در پاریس می گوید: در این دوره، چربی به قسمت بالایی بدن به خصوص ناحیه گلو منتقل می شود که راه را برای خروپف هموار می کند. علاوه بر این، زنان ممکن است ویژگی های تشریحی مشابهی با مردان داشته باشند که منجر به خروپف شود.

من خروپف می کنم چون بینی من مسدود شده است.

هم می تواند درست باشد و هم نادرست. دکتر فریجا توضیح می دهد: انسداد بینی به دلیل سرماخوردگی می تواند علت خروپف باشد، غشاهای مخاطی ضخیم تر شده و ترشحات بینی مانع از جریان آزاد هوا شده و آن را به جریان هوای پر سر و صدا تبدیل می کند.

علاوه بر انسداد بینی، عوامل دیگری نیز می توانند باعث خروپف شوند. دکتر بسناینو می گوید: برخی از ناهنجاری های آناتومیکی نیز می تواند از عبور مناسب هوا در هنگام خواب جلوگیری کند که از جمله این موارد می توان به لوزه های بزرگ، زبان حجیم، کام قوسی (بسیار باریک و عقب)، فک پایین یا انحراف بینی اشاره کرد. سپتوم

“خروپف یک چیز طبیعی است”

اشتباه است اگرچه خروپف گاه به گاه، به ویژه در فصل سرد یا بعد از یک وعده غذایی سنگین، نگران کننده نیست، دکتر فریجا توضیح می دهد: «خروپف زمانی غیرعادی می شود که برای اطرافیانتان به طور منظم یا آزاردهنده باشد. خروپف لزوماً به معنای بیماری نیست، اما نشانه تنگی راه های هوایی است و می تواند نشان دهنده وجود آپنه خواب باشد. اگرچه همه خروپفان آپنه خواب ندارند، اما تقریباً همه افراد مبتلا به آپنه خواب خروپف می کنند.

این بیماری خاموش باعث کاهش میزان اکسیژن خون، افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود که می تواند منجر به عواقب جدی قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی و سکته شود. اگرچه ۳۰ درصد از مردم خروپف می کنند، اما نباید آن را نادیده گرفت. بهتر است در این مورد با پزشک خود صحبت کنید و در صورت لزوم از او بخواهید که شما را به متخصص خواب معرفی کند.

«خروپف‌کنندگان خواب‌های سنگینی دارند»

اشتباه است “در افرادی که خروپف می کنند عبور هوا از راه های هوایی فوقانی دشوارتر است، که باعث می شود بدن برای حفظ جریان هوا سخت تر کار کند، که منجر به خستگی می شود.” علاوه بر این، خروپف خود می تواند علت اختلال خواب باشد. خروپف می تواند به ۹۰ دسی بل برسد که صدای ماشین چمن زنی است. به همین دلیل، برخی از افراد حتی از خروپف خود بیدار می شوند.

در صورت آپنه خواب، شب ها نیز چندان آرام نیست. دکتر فریجا توضیح می دهد: “قسمت های مکرر آپنه باعث بیداری های بسیار متناوب می شود که ساختار خواب را مختل می کند و منجر به کاهش مراحل خواب عمیق می شود.” افرادی که از آپنه خواب رنج می برند اغلب شب را با احساس بد خوابی به پایان می برند و در طول روز احساس خستگی یا خواب آلودگی می کنند. آپنه علاوه بر اثرات منفی بر خواب و سلامت عمومی، خطر بروز حوادث خانگی، ترافیکی و شغلی را نیز افزایش می دهد.

“وزن اضافی باعث خروپف می شود”

درست است در طول خواب، ماهیچه های اطراف حلق به طور طبیعی تمایل دارند خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهند، که باعث می شود ساختارهای نرم مانند زبان، زبان و کام نرم آویزان شوند. این پدیده با مصرف قرص های خواب آور، الکل و به خصوص اضافه وزن تشدید می شود. دکتر بسناینو توضیح می دهد: “اضافه وزن فقط باعث بزرگ شدن شکم نمی شود، بلکه چربی در نواحی مختلف از جمله دیواره حلق و پایه زبان انباشته می شود.” این تجمع چربی باعث باریک شدن راه های هوایی می شود که جریان هوا را مختل می کند و خروپف را تشدید می کند.

برای مقابله با خروپف مداوم، کاهش چند کیلویی، رعایت یک رژیم غذایی متعادل و انجام فعالیت های بدنی منظم اولین و موثرترین اقداماتی است که باید انجام داد. این تغییرات می تواند به کاهش تجمع چربی در ناحیه گلو و بهبود جریان هوا در هنگام خواب کمک کند.

“می توانم با گرفتن بینی همسرم خروپف او را کاهش دهم”

اشتباه است نگه داشتن بینی یا مسواک زدن عزیزانتان برای جلوگیری از خروپف، تنها او را از خواب عمیق به خواب سبک سوق می دهد. دکتر ژیل بسناینو توضیح می دهد: «اگرچه این روش در لحظه مؤثر است، اما مانع از بازگشت خروپف او نمی شود و معمولاً خروپف به سرعت از سر گرفته می شود. مهمتر از همه، به طور قابل توجهی کیفیت خواب را مختل می کند.

“خوابیدن به پهلو از خروپف جلوگیری می کند”

هم درست و هم نادرست. برخی افراد تنها زمانی که به پشت می خوابند خروپف می کنند که به آن «خروپف موضعی» می گویند. دکتر بسناینو توضیح می‌دهد: «در این شرایط، زبان و بافت‌های نرم به عقب می‌افتند و حلق را فشرده می‌کنند و راه عبور را مسدود می‌کنند. بنابراین خوابیدن به پهلو یا روی شکم می تواند به کاهش خروپف در این افراد کمک کند.

اما برای برخی دیگر از خروپف‌کنندگان، وضعیت خوابیدن مهم نیست: اگر درمان مناسبی دریافت نکنند، به هر حال خروپف خواهند کرد.

“بالش های خاص کافی نیستند”

درست است بالش های مخصوص برای خروپف وضعیتی حلق را باز نگه می دارند. آنها فرد را مجبور می کنند که سر خود را خم کند یا از خوابیدن او به پشت جلوگیری می کنند.

اگرچه این بالش ها اغلب ناراحت کننده هستند، دکتر فریجا هشدار می دهد که «این بالش های ارگونومیک درمان های بسیار موقت و ناکافی هستند. اگرچه این بالش ها به موقعیت صحیح فرد در هنگام خواب کمک می کنند، اما قادر به جلوگیری از حرکات متعدد بدن در طول خواب نیستند.

برخی افراد ترجیح می دهند از روش های سنتی مانند دوختن توپ تنیس به پشت لباس استفاده کنند تا به پشت نخوابند. این روش مقرون به صرفه است، اما منجر به شب های ناراحت کننده می شود. دکتر فریجا توصیه می کند: «بهتر است از دستگاه های پزشکی مانند Ronfless یا Pasuldo استفاده کنید که به طور خاص برای آپنه های موضعی طراحی شده اند.

“باید جراحی کنی”

اشتباه است جراحی کام نرم که چند دهه پیش رایج بود، اکنون بسیار نادر است زیرا دردناک و بی اثر است. دکتر بسناینو می گوید: «جراحی فقط در مواردی با مشکلات آناتومیکی بسیار خاص مانند لوزه های بسیار بزرگ یا زبان بسیار بلند استفاده می شود. در حال حاضر برای سفت کردن دیواره کام، درمان‌های کمتر تهاجمی و کم‌درد مانند رادیوفرکوئنسی به بیماران ارائه می‌شود.

در مورد خروپف همراه با آپنه خواب، راه حل اغلب استفاده از ماسک شب است که به یک پمپ فشار مثبت متصل است که به جریان هوا در مجاری تنفسی کمک می کند. همچنین افراد خروپف می توانند از بریس های فک پیشرفته استفاده کنند که به همان اندازه موثر هستند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا