اخبار اقتصاد ایران

باید بین المللی اندیشید و محلی عمل کرد | طرح توسعه منطقه آزاد انزلی با جدید دنبال می‎شود

محمد سجاد سیاهکارزاده در گفتگو با اصحاب رسانه استان گیلان گفت: منطقه آزاد انزلی راهبردهای بین المللی، استانی و محلی را در دستور کار خود دارد.

ایران تحلیل محمد سجاد سیاهکارزاده رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در گفتگو با اصحاب رسانه استان گیلان با بیان اینکه بین المللی فکر می کنیم و بومی عمل می کنیم، اظهار داشت: از همه ظرفیت ها، فرصت ها و مزیت ها ما از منطقه آزاد انزلی برای توسعه استانی و ملی استفاده می کنیم.

وی با اشاره به اینکه این منطقه در زمینه توسعه تجارت به نمایندگی از تمامی مناطق آزاد کشور با اتحادیه فناوری و لجستیک روسیه تفاهم نامه امضا کرده است، افزود: بر این اساس اتحادیه کریدور شمال – جنوب شامل کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان و هند است. شروع به کار کرده و از ایران به منطقه آزاد انزلی معرفی شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: این منطقه آزاد به عنوان یک حاکمیت مسئولیت بازاریابی را بر عهده گرفته است تا شرایط ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشور از بنادر انزلی و کاسپین را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه تجارت به فعالیت های نرم افزاری و زیرساخت های سخت افزاری نیاز است که به زودی با بهره برداری از راه آهن رشت – خزر محقق می شود، افزود: برای اولین بار در کشورمان در طرح ملی اتصال ریل. به مجتمع بندری کاسپین از ریل کشکی ساخته شده است که سرمایه گذاران منطقه آزاد از آن حمایت می کنند و با این پروژه هشت کیلومتر ریل دیگر در بندر کاسپین تکمیل می شود.

سیاهکارزاده در خصوص گسترش منطقه آزاد انزلی به ایرادات مطرح شده در این زمینه اشاره کرد و افزود: منطقه آزاد مازندران با سه نقطه مجزا با حمایت همه دستگاه های تصمیم گیر آن استان تصویب شد اما در منطقه آزاد انزلی با همه وجود الزامات علمی، تخصص و منطقی که در این منطقه وجود دارد، این الحاقات تاکنون محقق نشده است، دلیل آن اختلاف نظر در داخل استان است.

وی تاکید کرد: توسعه منطقه آزاد انزلی را با تمام توان و با جدیت دنبال می کنیم اما این منطقه زمینی برای واگذاری به سرمایه گذار داخلی یا خارجی ندارد و با توجه به تدابیر اتخاذ شده توسط برخی مدیران سازمان، امسال موفق به تملک ۲۰ واحد غیرمسکونی شدیم.فعال را شناسایی و با تعامل به سرمایه گذار جدید تحویل دادیم.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تاکید کرد: بنادر نسل سوم بدون توجه به مسائل حاشیه ای باید فضای توسعه داشته باشند. در حال حاضر بندر امیرآباد به دلیل داشتن یک هزار و ۹۰۰ هکتار زمین بین بنادر شمالی، ۵۷ درصد تجارت را در اختیار دارد، در حالی که منطقه آزاد انزلی با پنج روستا تنها ۲۵۰۰ هکتار وسعت دارد و جای توسعه ندارد. .

وی با بیان اینکه این منطقه برای توسعه بیشتر و جذب سرمایه گذار نیازمند حمایت همه مسئولان استانی است، گفت: اینجاست که باید بین المللی فکر کرد و بومی عمل کرد. اگر چنین طرح توسعه ای محقق شود، به نفع همه خواهد بود. برای صعود نیاز داریم اینها در منطقه آزاد انزلی کامل نیست.

سیاهکارزاده اضافه کرد: ۵۸۰۰ منطقه آزاد در دنیا وجود دارد که با نگاهی به اساسنامه این مناطق می توان گفت که مناطق آزاد نقطه تلاقی و تلاقی اقتصاد ملی با اقتصاد بین الملل هستند. توسعه صادرات، واردات کالا، خدمات اساسی، جذب سرمایه گذار خارجی و تسهیل و توسعه تولید در راستای اقتصاد بین المللی است.

وی با اشاره به ظرفیت گردشگری این منطقه گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان سال جاری اسفند در این ماه تعداد گردشگران ورودی به منطقه آزاد به ۱۲ میلیون نفر می رسد در حالی که این رقم در سال گذشته حدود ۱۰ میلیون نفر بود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از احداث هشت هکتار پارکینگ در محدوده منطقه متبوع خود خبر داد و افزود: ایجاد پارکینگ به رفع معضل ترافیک منطقه کمک می کند. علاوه بر آن تمهیدات لازم برای رفع ترافیک منطقه اندیشیده شده است.

وی سهولت کسب و کار در منطقه آزاد انزلی را سال ۹۱ اعلام کرد و گفت: یکی از دلایل کاهش رتبه این منطقه شاخص تخصیص زمین است اما منطقه آزاد انزلی توانسته رتبه بالاتری در تخصیص انشعاب داشته باشد. ، برق و گاز. .

سیاهکارزاده در خصوص اشتغال ایجاد شده در این منطقه نیز گفت: یکی از مشکلات واحدهای صنعتی منطقه آزاد انزلی مشکل کمبود نیروی کار است. مهمترین وظایف ما در حوزه اشتغال پیگیری مطالبات توسعه اقتصادی و فعال سازی بندر منطقه آزاد انزلی خواهد بود.

وی با بیان اینکه به فعالیت در استان گیلان افتخار می کنم تاکید کرد: در هر پست و مسئولیتی باید برای توسعه آن مناطق تلاش کنیم. اولین نفری که از ظرفیت های بومی برای مدیریت این منطقه استفاده کرد کاملا حق داشت و نمایندگان مجلس و رسانه ها به وظیفه خود عمل کردند. اما کشورهای پیشرفته و مهاجرپذیر دنیا از ظرفیت هایی که در کنار آنها برای پیشرفت و توسعه قرار می گیرد استفاده می کنند، مهم این است که مسیر طی شده درست و صحیح باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا