بانک و بیمه

باید تفسیر بانک مرکزی از قانون جدید بانکداری مدنظر قرار گیرد

به گزارش افق میهن، افشین خانی امروز (سه شنبه) در همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی بانک مرکزی با اشاره به موضوع نظارت بهینه با توجه به بازنگری در آیین نامه های سازمان پولی و بانکی گفت: معمولا در سیستم های بانکی.» ما در سطح بسیار بالایی از مقررات قرار داریم و گاهی این سوال پیش می آید که آیا میزان مقررات نشان دهنده نظارت خوب است؟ نظارت در بانک مرکزی تنها به حوزه معاونت ختم نمی شود، زیرا معاونت نظارتی حوزه های مختلف و وظایف متعددی دارد و بخش های مختلف بانک مرکزی اعم از صرافی و معاونت فناوری همچنین مسئول رسیدگی به موضوع نظارت است.

وی افزود: از سوی دیگر این سوال مطرح است که آیا بانک های مرکزی نباید ابلاغیه و مقررات صادر کنند و پاسخ منفی است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران تصریح کرد: با این حال امیدواریم در طرح جدید قانون بانکداری بانک مرکزی که در مجلس جدید مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد، مشکلات موجود برطرف شود. البته باید توجه داشت که قوانین بانک مرکزی پس از حدود ۵۰ سال بازنگری شده و حتی با وجود قانون جدید بانکی، دست بانک مرکزی در سیاست گذاری در بسیاری از زمینه ها همچنان بسته است. سیاستگذار پولی باید کلیه تصمیمات خود را در هیأت رئیسه بانک مرکزی تصویب و پس از تصویب ابلاغ کند.

خانی در پایان تاکید کرد: در این بین آنچه اهمیت دارد این است که پس از اجرای قانون جدید بانک مرکزی، همه موسسات خارج از بانک مرکزی برداشت های متفاوتی از این قانون داشته باشند، بنابراین باید اجماع داشته باشیم همه این تفاسیر در بخش‌های مختلف قبل از لازم‌الاجرا شدن باید محقق شود و علاوه بر آن، تفاسیر بانک مرکزی به عنوان تفسیر مرجع و اصلی تلقی شود. زیرا اگر این اتفاق نیفتد، سیاست گذار پولی هم دچار سردرگمی می شود، یعنی با سیاست هایی که می خواهد اجرا کند و حتی نحوه نظارت دچار مشکل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا