اخبار اقتصاد ایران

باید هر چه سریعتر درخصوص رفع فیلترینگ تصمیم‌گیری کنیم | رجیستری تلفن‌همراه نمی‌تواند به این شکل ادامه یابد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به شرایط سخت و پیچیده سیاسی و اقتصادی حاکم بر منطقه و کشور گفت: ما برای کمک آمده ایم و در این شرایط باید امید و راه حل بدهیم زیرا امروز کشور نیازمند همدلی و امید است. .

افق میهن به نقل از ایرنا، «عبدالناصر همتی» در نشست با اصحاب رسانه با حضور مدیران مسئول و سردبیران رسانه های گروهی در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمن تشریح مجموعه و شرایط سخت سیاسی و اقتصادی کشور و منطقه حدده تصریح کرد: معتقدم در این شرایط سخت می‌توان کاری کرد و امید ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه فرمانده اقتصادی رئیس جمهور است و وظیفه هدایت اقتصاد کشور را بر عهده دارد، افزود: در ستاد اقتصادی دولت موضوعات مختلفی مطرح و مبادله می شود اما در نهایت این شخص رئیس جمهور است که تصمیم می گیرد امیدواریم با هماهنگی های خوبی که آغاز شود، مشکلات در آینده کاهش یابد.

همتی با تاکید بر اینکه باید کارهایی را از افراد بگیریم و اجرای آن را به افراد توانمند بسپاریم، ادامه داد: ایران از نظر ذخایر گاز و نفت اولین کشور جهان است اما با مشکل عدم تعادل انرژی مواجه است، با این حال معتقدم می توانیم. وضعیت بنزین، برق و گاز را برطرف کنید.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد باید رقابتی باشد، تصریح کرد: اقتصاد دستوری ممکن است در کوتاه مدت موثر باشد اما در میان مدت و بلندمدت بی تاثیر است.

عضو کابینه دولت چهاردهم ادامه داد: شیوه حکومت داری در کشور اشتباه است، این موضوع ربطی به رهبر معظم انقلاب ندارد بلکه خود ما بد عمل کرده ایم، منافع ملی را فراموش کرده ایم. بدتر از آن، ما می خواهیم به همین وضعیت ادامه دهیم. این شرایط باید اصلاح شود و این کار یک نفر یا دو نفر یا یک روز یا دو روز نیست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: رفع فیلترینگ یکی از اولویت های دولت است و باید هر چه سریعتر در این خصوص تصمیم گیری کنیم. همچنین رجیستری تلفن همراه موضوعی است که نمی تواند به همین منوال ادامه پیدا کند و مردم باید بتوانند به بهترین و جدیدترین تلفن های همراه دسترسی داشته باشند. دسترسی داشته باشند

وی تصریح کرد: باید حاشیه های اقتصاد را مدیریت کنیم و در عین حال امید را به جامعه تزریق کنیم و افکار عمومی را مدیریت کنیم.

تاکید رئیس جمهور بر اجرای ۲ بند ۱۶۹ و ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم

همتی به بندهای ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم نیز اشاره کرد و آن ها را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: اجرای آنها موجب آگاهی سازمان امور مالیاتی از تمامی پرداخت ها و معاملات می شود.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور پیگیر اجرای این موضوع است، افزود: فرارهای مالیاتی در کشور زیاد است که با اجرای این ۲ بند، اخذ مالیات آسان می شود. در این راستا نیازمند همکاری همه جانبه همه دستگاه های ذیربط هستیم.

وزیر اقتصاد همچنین به موضوع FATF اشاره کرد و یادآور شد: تحریم ها شامل افراد، شرکت ها یا مؤسسات خاصی می شود اما موضوع FATF یک ملت را تحریم می کند و مثلاً مشکلاتی که دانشجویان ایرانی در چین و اخیراً در امارات با آن مواجه هستند. ناشی از این مشکل است.

وی تاکید کرد: موضوع FATF را با اجماع ملی پیش خواهیم برد.

همتی همچنین بیان کرد: اطمینان می دهم شفاف سازی در بورس انجام می شود و از تصمیم گیری های موردی و قیمت گذاری های بی ربط در بازار سرمایه جلوگیری می کنیم.

وی با اشاره به وضعیت نرخ ارز گفت: اردیبهشت ۱۴۰۰ وقتی مسئولیت را تحویل گرفتم، اختلاف نرخ نیمایی با بازار آزاد بین ۲ تا ۵ درصد بود و خیلی نزدیک شده بود، اما امروز با وجود اختلاف ۱۵ هزار تومانی این دو نرخ، هیچکس نگاه نمی کند. برای صادرات و همه مایل به واردات هستند. بنابراین باید این موضوع مدیریت و اصلاح شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: یک بار در سال های گذشته به دلیل محدودیت درآمدهای ارزی مجبور شدیم واردات خودرو را ممنوع کنیم اما امروز وضعیت بنزین و صنعت خودرو به گونه ای است که داریم. تسهیلات برای واردات خودرو فراهم شود».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا