ترندهای روز

بایستگی انتشار جزئیات آرای مرحله اول ایران تحلیلات

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

حسین دلیر در عصر ایران نوشت: با گذشت چند روز از ایران تحلیلات ریاست جمهوری، جزئیات آرا و آمار مشارکت برخی استان ها و البته بسیاری از شهرستان ها منتشر نشده است.

به نظر می‌رسد استانداری‌ها و فرمانداری‌های سراسر کشور در اطلاع‌رسانی و گزارش‌دهی پس از ایران تحلیلات از روال یکسانی – استاندارد – پیروی نمی‌کنند. به عنوان مثال در استان های خراسان رضوی و هرمزگان بر خلاف بقیه، درصد آرای هر نامزد به جای تعداد آرا منتشر شد. در هرمزگان حتی تعداد آرا هم اعلام نشده است. ستاد ایران تحلیلات استان های قم و کردستان نیز تا این لحظه رویه مشابهی را در پیش گرفته است.

اگرچه آمار استانی در همان ساعات اولیه در اختیار وزارت کشور قرار گرفت، اما بخشی از این داده ها در اختیار رسانه ها قرار نگرفت. چه بخشی از تحلیل های سیاسی و اجتماعی ستادهای ایران تحلیلاتی، رسانه ای و فعالان سیاسی باشد. بستگی به این جزئیات و آمار دقیق دارد.

ستادهای ایران تحلیلاتی ۲۷ استان با هر تاخیر و نقصی آمار ارائه کردند. بر اساس این داده ها؛ مسعود بیزیکیان در همین تعداد استان کم و بیش ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار رأی و سعید جلیلی نزدیک به هفت میلیون و ۶۵۰ هزار رأی کسب کردند. بیش از ۶۰۰ هزار رای باطل در این ۲۷ استان رقم قابل توجهی است که می تواند موضوع تحلیل های جداگانه باشد. کمترین مزیت داشتن آمار دقیق و دقیق این است که امکان تجزیه و تحلیل متمرکزتر رویدادها و رویه ها را فراهم می کند.

با تکیه بر آمار کاندیداهای اعلام شده از سوی ستاد ایران تحلیلات وزارت کشور، می توان حدس زد که در چهار استان خراسان رضوی، کردستان، قم و هرمزگان; جلیلی حدود یک میلیون و ۸۲۰ هزار رأی و پزشکان نزدیک به یک میلیون و ۱۷۰ هزار رأی آوردند.

پزشکان در ۱۶ استان و جلیلی در ۱۵ استان بیشترین رای را به خود اختصاص دادند. همچنین پزشکان در ۹ استان و جلیلی در ۷ استان اکثریت مطلق آرا – بیش از ۵۰ درصد – را به دست آوردند که نشان از نزدیکی این دو نامزد دارد.

ستاد ایران تحلیلات و وزارت کشور اطلاعات دقیق و موثق مرحله اول ایران تحلیلات ریاست جمهوری را در قالب گزارشی جامع منتشر کنند. تا زمان از دست رفتن زمان، با تکیه بر این رویه‌های شفاف و با ریشه‌یابی داده‌محور، می‌توان گروه‌های جمعیتی بیشتری را متقاعد کرد که با صندوق‌های رای آشتی کنند.

ارائه بانک اطلاعاتی کامل از جزئیات آرای ۳۱ استان و ۴۸۲ شهر، بهترین امکان را برای تحلیل نگرش و رفتار ایران تحلیلاتی ایرانیان در مرحله اول فراهم می کند. از آنها می توان گزاره های اشتراک و تفاوت زیادی استخراج کرد که برنامه ریزان ایران تحلیلات نگاهی متمایز به آن دارند. مگر اینکه هدف نهایی افزایش مشارکت باشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا