ترندهای روز

با این برچسب پوستی بی‌سیم، دارو در زمان موردنیاز به بدن منتقل می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

معمولا مصرف منظم داروها چه به صورت تزریقی و چه خوراکی مشکلات مختلفی را ایجاد می کند و ممکن است بیمار نتواند داروی خود را به موقع مصرف کند. اکنون محققان برچسب جدیدی ساخته اند که می تواند با تزریق بی دردسر داروهای مختلف از طریق پوست این مشکل را حل کند. این تگ به صورت بی سیم از طریق گوشی هوشمند یا کامپیوتر کنترل می شود.

بر اساس مقاله ای که در نیچر منتشر شده است، محققان دانشگاه کارولینای شمالی از یک سیستم دارورسانی بی سیم به نام «پچ مکانی-زمانی بر حسب تقاضا» یا SOP رونمایی کرده اند. این فناوری جدید شبیه چسب نواری است و می‌تواند دستورات بی‌سیم را از تلفن هوشمند یا رایانه دریافت کند و برنامه‌ریزی دقیق و تزریق دارو از طریق میکروسوزن‌ها را امکان‌پذیر کند.

فناوری SOP دارو را به شیوه ای کنترل شده از طریق یک برچسب تحویل می دهد

تکه‌های SOP ورقه‌های پلیمری کوچکی هستند که در قسمت زیرین آن‌ها مجموعه‌ای از میکروسوزن‌های ریز، تیز و حاوی دارو وجود دارد. هنگامی که برچسب روی بدن فشار داده می شود، سوزن ها بدون درد به لایه بالایی پوست نفوذ می کنند. سپس بدون ضرر حل می شوند و داروها را در بدن آزاد می کنند.

با این برچسب پوستی بی سیم، دارو در زمان مورد نیاز به بدن می رسد

SOP دارای یک مدار الکتریکی در سطح بالایی خود است و سوزن های آن را می توان به صورت جداگانه با داروهای مختلف پر کرد. تمام سوزن های SOP با یک لایه نازک طلا پوشانده شده اند. هنگامی که چسب روی پوست قرار می گیرد، روکش طلا از حل شدن سوزن ها جلوگیری می کند.

هنگامی که پچ سیگنالی از تلفن یا رایانه دریافت می کند، SOP یک یا چند میکروسوزن را گرم می کند و باعث می شود طلای روی آنها متلاشی شود. سپس خود سوزن مستقیماً در معرض پوست قرار می گیرد و در عرض ۳۰ ثانیه دارو را آزاد می کند. این دارو ابتدا وارد مایع بینابینی سلول های پوست شده و سپس وارد جریان خون می شود.

در آزمایشات تاکنون، SOP با موفقیت برای تجویز دوزهای متعدد ملاتونین به موش استفاده شده است. با تجویز داروهای مختلف در طول روز و بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده، در نهایت می توان از این فناوری برای درمان بیماری های مزمن مانند آلزایمر استفاده کرد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا