ورزشی

با این فساد دِبش فوتبالی چه می کنید؟/ حالا چند روزی است این زخم سیاه سر باز کرده

ورزشی که قرار است مانند بسیاری از کشورهای دنیا سرگرمی، نشاط و سلامتی را برای افراد جامعه و علاقه مندان بسیار آن به ارمغان بیاورد، به ابزاری برای سودجویی و توهین و درگیری با هواداران تیم ها تبدیل شده است. افرادی که از فضای تردید و ابهام سوء استفاده می کنند. کسانی که اگر فضای فوتبال سالم باشد و همه تعاملاتش شفاف باشد، امکان تغذیه سیری ناپذیر را نخواهند داشت! دقیقاً منشأ پیوستن مفسدان از همین جاست و همدیگر را برای یک هدف مشترک جذب می کنند.

چند روزی است که این زخم سیاه باز شده و خون فساد از آن بیرون می آید. این پرونده در زمستان سال گذشته تشکیل شده و مربوط به حوادثی مانند پرداخت رشوه است که در سال ۱۴۰۰ و پس از آن در باشگاه مس رفسنجان رخ داده است. در این بین اطلاعات رسمی منتشر شده نشان می دهد که چاقو به استخوان رسیده است! در واقع بخش های مهمی مانند فدراسیون فوتبال و رسانه ها در آن نقش داشته اند. موضوع زمانی ترسناکتر می شود که دو رکن اصلی و تاثیرگذار فدراسیون فوتبال یعنی رئیس کمیته داوران و رئیس کمیته برگزاری لیگ از اضلاع اصلی این چندضلعی فساد باشند. از سوی دیگر طبق اخبار غیررسمی و تایید نشده تعدادی از مجریان تلویزیون، مربیان، مدیران و البته کارگزاران یا دلالان نیز دخیل هستند. بنابراین، این واهی محض است که ماجرا را فساد در یک باشگاه و چند نفر و محدود به یک یا چند بازی دانست. متاسفانه عمق فاجعه بیش از آن چیزی است که به نظر می رسد و مصاحبه ها و اظهار نظر تعدادی از مدیران و داوران سابق و اهالی فوتبال در چند روز اخیر موید آن است.

فراموش نکنیم که تقریبا یک دهه پیش پرونده جدی «فساد در فوتبال» تشکیل شد. در آن مقطع زمان نسبتاً زیادی صرف گفتگوهای خصوصی با افرادی از بدنه فوتبال برای تحقیق و مستندسازی شد و در آینده عنوان بزرگترین پرونده فساد در ورزش کشور را به خود اختصاص داد. حتی پورمختار، رئیس وقت کمیسیون ۹۰ مجلس نیز در مصاحبه ای اعلام کرد که ۱۵ تا ۲۰ نام بزرگ در این پرونده وجود دارد. اما پرونده هیچ گاه به نتیجه نرسید و یا حداقل افکار عمومی قانع نشدند، زیرا نه خبری از اعلام اسامی غلات درشت و متوسط ​​(!) بود و نه محرومیت و غرامت. اکنون نیز بیم آن می رود که با اطلاع رسانی قطره چکانی و شکل گیری ابهامات، شایعات و گمانه زنی ها، تنها شاهد دلسردی بیشتر مردم و نگاه بدبینانه اهالی فوتبال به نتایج مسابقات، داوری، تصمیمات و … باشیم. عملکرد مدیران در واقع این پرونده به قدری مهم است و جامعه آماری قابل توجهی از جمعیت کشور را درگیر خود کرده است که جایز است دستگاه قضایی در صورت امکان سخنگویی جداگانه و موقت را فقط برای این پرونده معرفی کند تا رسانه‌ها مهم‌ترین نهادی که می‌تواند البته مأموریت اطلاع‌رسانی به مردم را دارند، می‌توانند با پیگیری و مطالبه‌گری به شفاف‌سازی بیشتر و کشف همه جوانب فساد در فوتبال کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا