اخبار اقتصاد ایران

با بررسی درخواست واگذاری امتیاز بهره‌برداری از معدن سنگ لاشه اشکور مخالفت شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تصریح کرد: گیلان دارای ۴۷ معدن فعال، ۴۴ معدن غیر فعال و ۱۲ معدن متروکه است و نزدیک به ۵۰ درصد معادن استان به دلایلی از جمله مخالفت های محلی، ممانعت از دستگاه های اجرایی غیرفعال هستند. و مشکلات دسترسی به بازار مصرف و موارد دیگر. هستند

افق میهن، تیمور پورحیدری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان در جلسه شورای معادن استان که به ریاست استاندار گیلان در سالن جلسات استانداری گیلان برگزار شد. گفت: معادن استان بر اساس نوع مواد معدنی که استخراج می کنند ۸۴ درصد مصالح ساختمانی را شامل می شود. ۱۳% غیر فلزی، ۲% فلزی و ۱% سنگ تزئینی است.

وی گفت: مجوزهای انصراف صادر شده از سازمان حراست استان برای تامین مصالح پروژه های عمرانی شامل ۴۱ درصد طرح هادی تخصصی، ۱۶ درصد بزرگراه، ۱۵ درصد محورهای نظامی، ۷ درصد حمل و نقل و در قالب بند و) ۱۰ درصد شهرداری ها، ۷ درصد راه و شهرسازی را اعلام کرد.

پورحیدری بیان کرد: از سال ۱۴۰۰ تا کنون ۱۵۲ مورد درخواست اکتشاف به این اداره کل ارسال شده و طی این سال ها پنج مورد پروانه اکتشاف، دو مورد گواهی کشف و دو مورد پروانه بهره برداری صادر شده است.

وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ ۲۱۳ مجوز برداشت موقت در استان گیلان صادر شد که بر این اساس پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن مواد برداشت شد. در سال ۱۴۰۱ ۱۹۰ پروانه صادر و پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تن مواد برداشت شد. در سال ۱۴۰۲ با صدور ۱۲۲ پروانه موقت برداشت، سه میلیون و ۲۰۰ تن مواد برداشت شد.

وی تاکید کرد: میزان حقوق دولتی وصول شده از معادن استان در سال های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۲۲۰ میلیارد ریال، ۳۱۰ میلیارد ریال و ۴۲۰ میلیارد ریال بوده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان میزان مواد معدنی تولید شده در معادن استان را در سال ۱۴۰۰، پنج هزار و ۷۹۷ میلیون تن، در سال ۱۴۰۱، ۶ هزار و ۴۱۰ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲، هفت هزار و ۱۳۹ میلیون تن اعلام کرد. و افزود: طی سه سال گذشته ۲۶ فقره تخلف برای بهره برداران و پیمانکاران معدنی به ارزش ۵.۵ میلیارد ریال تشکیل شده است.

پورحیدری مهم ترین مشکلات حوزه معدن استان گیلان را عدم برگزاری به موقع جلسات مربوط به تبصره ۵ ماده ۲۴ قانون معادن موضوع تشکیل جلسات کمیته حل اختلاف ماده ۲۴ قانون معادن عنوان کرد. تعداد کم مصوبات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در خصوص درخواست های اکتشافی بخش معدن و تخصیص نامتناسب. زمینه های فعالیت معدنی، عدم امکان اجرای ماده ۲۴ قانون معادن و فرصت های قانونی مندرج در این قانون به دلیل عدم اجرای پنجره واحد و اعمال فرصت های قانونی در پورتال ملی صدور مجوز، عدم اجرای موثر تبصره ۳ ماده ۱۹ قانون معادن و حذف مخالفان بومی معدن توسط سامانه انضباط و عدم تخصیص سوخت بر اساس فعالیت استخراجی بهره برداران از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان اعلام شد.

در این جلسه در خصوص پرونده معدن لوادی تلاش که سال ها به دلیل مشکلات زیست محیطی غیر فعال بود، با راه اندازی کارگاه آن مخالفت و با رعایت حریم خصوصی برای کمک به استخراج آن موافقت شد. همچنین در خصوص بررسی و تصمیم گیری و نحوه ارزیابی مصالح مورد نیاز شهرداری ها و نهادهای نظامی استان نیز تصمیم گیری و درخواست واگذاری مجدد امتیاز بهره برداری از معدن اشکور توسط شن و ماسه خزر و نیز درخواست شد. شرکت شن نیز مخالف بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا