اخبار اقتصاد ایران

با حضور شورای فقهی بانک مرکزی، آب در شیر دوبرابر شده!

عباس عبدی نوشت: چرا به بانک ها اجازه نمی دهند وام های خود را حتی با سود ۴ درصد به جای ریالی به ارز و سکه پرداخت کنند تا مجبور به گرفتن سود ۳۰ درصدی و بیشتر نشوند؟ چرا بانک ها معادل طلا یا ارز مردم را به جای ریال پس انداز نمی کنند؟

افق میهن عباس عبدی، وی در روزنامه اعتماد نوشت:

در ابتدای مهرماه و بر اساس دستور رئیس کل بانک مرکزی؛ اعضای شورای حقوقی این بانک منصوب شدند. بر اساس ماده ۱۸ قانون جدید بانک مرکزی مصوب ۱۳۹۴، شورای فقهی بانک مرکزی به منظور عدم مغایرت تصمیمات بانک مرکزی در خصوص نوع قراردادهای مورد استفاده در عملیات بانکی با موازین شرعی. با ترتیبات پنج فقیه و تعدادی دیگر از اعضای حقیقی و حقوقی تشکیل شده است.

آن زمان به طور دقیق و عملی نگفتند چه مشکلی در این بانک وجود دارد که با ایجاد چنین شورایی می توان آن را حل کرد؟ اما به هر حال با تبلیغات و ادعاهای فراوان مدعی شدند که مشکل بانک مرکزی یا حداقل یکی از مشکلات آن عدم حضور فقهای مورد اعتماد است; لذا رفتند و قانونی تصویب کردند که برای این نهاد مهم اقتصادی چند نفر تحت عنوان شورای فقاهت به رسمیت شناخته و لازم باشد.
البته هنوز گزارشی از نتایج و دستاوردها و هزینه ها و مزایای چنین موسسه ای ارائه نشده است و هنوز نمی دانیم چقدر بار مالی مستقیم و غیرمستقیم داشته و چه خدمتی به کشور کرده است. اقتصاد و سیاست های پولی؟ شاید از آخرین اظهارات رئیس این شورا متوجه شوید که ماجرا چیست؟ در واقع چیزی نیست.

رئیس شورای فقه بانک مرکزی در گفتگو با یکی از رسانه ها گفت: در شرایطی که شاهد تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی هستیم، مردم می توانند به جای ریال به یکدیگر ارز، طلا و سکه وام بدهند. و هیچ منع شرعی در این زمینه وجود ندارد، مشروط بر اینکه بیش از آن درخواست نکنید!» این شاید مهمترین دستورالعمل عملی باشد که آنها در ۸ سال گذشته ارائه کرده اند. انگار مردم تا الان از این فتوای رئیس مجلس فقاهت اطلاعی نداشتند؟

آقایان به جای اینکه به فکر حفظ ارزش پول باشند و نگذارند ارزش ریال سرازیر شود، راه حل شرعی به مردم می دهند که چگونه وام بدهند؟ وقتی خودشان وام می گیرند، آیا حاضرند از شخصی یا بانکی سکه یا ارز قرض کنند؟ این کلمه از مقام رسمی به معنای بی اعتباری نظام پولی کشور است.

چرا به بانک ها اجازه نمی دهند وام های خود را حتی با سود ۴ درصد به جای ریال به ارز و سکه پرداخت کنند تا مجبور به گرفتن سود ۳۰ درصدی و بیشتر نشوند؟ چرا بانک ها معادل طلا یا ارز مردم را به جای ریال پس انداز نمی کنند؟

واضح است که اگر چنین امکانی میسر می شد، تا الان رانت خواری و فساد بانکی رفع شده بود. جالب است که اتفاقا بیشترین رشد تورم و نقدینگی کشور در همان سال های تاسیس این شورا اتفاق افتاد. راستی چرا آقای رئیس شورای فقه در زمان آقای رئیسی این حرف را نزدند؟ آن زمان تورم نبود؟ یا اینکه جنبه های فقهی این پیشنهاد و راهنمایی را درک نکرده اند؟

خب جواب مشخص است، نتیجه این ایده افزایش تقاضا برای ارز و گران شدن آن است. در واقع در حال حذف پول ملی از صرافی ها و زندگی روزمره مردم است. همان اتفاقی که الان در خرید و فروش مسکن، خودرو و زمین و معاملات کلان می افتد. در واقع بزرگترین دستاورد شورای فقهی فوق را می توان در این پیشنهاد خلاصه کرد.

در صورت امکان این شورا باید خیلی صریح و شفاف اعلام کند که کاهش ارزش ریال نوعی تعدی به اموال ملت است. کاری که حدود نیم قرن است ادامه دارد. این کاهش دقیقاً مانند ریختن آب در شیر است و این یکی از مصادیق غش کردن در معامله است. آنچه در ایران رایج شده است، حکومت به آن معتاد شده است. واضح است که این وضعیت در ۶ سال گذشته و پس از حضور این شورای فقهی بدتر شده و تورم دو برابر شده است.

قبلا ۲۰ درصد شیر در آب اضافه می کردند الان ۴۰ درصد شده است. شورای فقه باید به جای این پیشنهادها علیه سیاست های پولی کشور، اولین وظیفه بانک مرکزی یعنی حفظ ارزش پول ملی را اجرا کند.

اگر فقیهان نمی توانند آن را اجرا کنند که در این چند سال نه تنها شکست خورده اند، بلکه بدتر هم شده است، بهتر است از این کار کناره گیری کنند، حداقل خرج فقه نکنند. ضمناً اگر فقه نمی تواند برای بسیاری از مسائل پاسخ دهد، قطعاً پاسخ روشنی برای این موضوع دارد، اما چون متولیان آن استقلال کافی ندارند، در مقابل این تناقض آشکار سکوت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا