اخبار اقتصاد ایران

با نمایندگان مجلس مناظره می‌کنیم | ظلم به کارگران با «افزایش سن بازنشستگی»

آیت اسدی عضو کارگری شورای عالی کار اعلام کرد: ما نمایندگان کارگری آمادگی داریم با نمایندگان موافق و مخالف طرح افزایش سن بازنشستگی در رسانه ملی و سایر رسانه ها مناظره کنیم و به آنها ثابت کنیم که مشکلات صندوق های بازنشستگی کشور با سلب حقوق قانونی کارگران حل نمی شود. .

افق میهن به نقل از ایلانا ۲۸ آبان در جلسه علنی شورای اسلامی افزایش سن و سابقه بازنشستگی با اکثریت نمایندگان مجلس تصویب شد. به این ترتیب رای مثبت نمایندگان به مصوبه افزایش سن و سابقه بازنشستگی به صورت پلکانی تا ۵ سال، انتقادات کارگران و فعالان کارگری کشور را در پی داشته است.

افزایش سن و سابقه بازنشستگی مدافعان سرسختی در مجلس داشت. به عنوان مثال میرتاج الدینی نماینده مجلس که موافق این مصوبه است، گفت: این حکم یکی از بهترین احکامی است که کمیسیون تلفیق در لایحه برنامه داده و دولت نیز با آن موافق است. الان در دنیا میانگین سن بازنشستگی بالای ۶۳ سال است و در کشورهای پیشرفته هم این سن بالاست اما در کشور ما خیلی کمتر است.

این نماینده افزود: در کشور ما امید به زندگی بسیار افزایش یافته است زیرا حوزه سلامت و بهداشت تقویت شده است و اکنون که سن بازنشستگی ۵۰ سال است فرد بازنشسته خانه نشین نمی شود بلکه کار می کند. در جاهای دیگر و این برای جذب جوانان است که در زمینه اشتغال مفید نیستند.

دولت همچنین با افزایش سن و سابقه بازنشستگی موافقت کرده است. نماینده دولت در جلسه بیست و هشتم آبان وی در این خصوص اظهار داشت: یکی از اهداف برنامه هفتم توسعه حل مشکل نابرابری صندوق های بازنشستگی است که با این مصوبه عملیاتی شده است.

به دلایل واقعی سقوط صندوق های بازنشستگی توجهی نمی شود

آیت اسدی (عضو کارگری شورای عالی کار) انتقادات را متوجه نمایندگان مجلس و دولت می داند و در این مورد به ایلنا می گوید: افزایش سن بازنشستگی با ترتیب مصوب مجلس ظلم مضاعف در حق است. کارگران زحمتکش کشور کارگران مدت‌هاست که با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، در این شرایط مجبور کردن آنها به کار بیشتر با دستمزدی بسیار کمتر از خط فقر در واقع ظلم مضاعف است.

وی با بیان اینکه خط قرمز ما به عنوان نمایندگان کارگری، حقوق قانونی کارگران و دفاع از این حقوق است، می افزاید: نمایندگانی که مدام پشت تریبون ها برای دفاع از کارگران و مستضعفان شعار می دهند چگونه با تصویب حداقل حقوق موافقت کردند. از کارگران؟ به بهانه رفع ناهماهنگی وجوه هدف قرار گرفته است؟ چرا این بودجه ها اینقدر قدیمی شده اند؟ چرا به دلایل واقعی سقوط صندوق های بازنشستگی در کشور توجه نمی شود؟

به گفته وی، باید از نمایندگانی که از شفافیت آرا دفاع می کنند، پرسید که چرا جرات اعلام آرای خود را ندارند، چرا به صراحت نمی گویند که واقعاً رای خود به پیشنهاد افزایش سن و سابقه بازنشستگی چیست؟ بود؟

اسدی ادامه می دهد: افزایش سن و سابقه بازنشستگی جامعه کارگری را آزرده و ناامید کرده است. در روزهای اخیر بارها کارگران با ما تماس گرفتند و اعلام کردند که از مجلس و نمایندگان ناامید هستند. زیرا آرا و نظرات این نمایندگان در رسانه ها با آرایی که در صندوق مجلس داده اند متفاوت است. متأسفانه نمایندگان به شعارهای خود پایبند نیستند و به وظیفه نمایندگی خود عمل نمی کنند.

عضو کارگری شورای عالی کار تاکید کرد: قبل از ۲۸ آبان و تصویب بند الحاقی ماده ۲۹ برنامه هفتم توسعه در مجلس نمایندگانی بودند که در جلسات و گفت وگو با ما به صراحت اعلام کردند که «ما از اساس با افزایش سن و سابقه بازنشستگی مخالفیم» اما آنها به این افزایش در مجلس رای مثبت دادیم و این برای ما قابل باور نیست.

انتقاد از نمایندگانی که صدای کارگران را نشنیدند

رئیس هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان قزوین ضمن انتقاد از نمایندگان این استان که در صحن علنی مجلس به افزایش سن بازنشستگی رای مثبت دادند؛ وی می افزاید: این نمایندگان نمی دانند چگونه امید و انگیزه را از کارگران گرفتند. قطعاً این عملکردها را در آرای خود برای انتخاب نمایندگان استانی در انتخابات این دوره لحاظ خواهیم کرد.

اسدی می افزاید: ما نمایندگان کارگری آمادگی داریم با نمایندگان موافق و مخالف طرح افزایش سن بازنشستگی در رسانه ملی و سایر رسانه ها مناظره کنیم و به آنها ثابت کنیم که مشکلات صندوق های بازنشستگی کشور با محرومیت کارگران حل نمی شود. حقوق قانونی.

به گفته وی، بسیاری از نمایندگان مجلس تنها به دنبال منافع مشترک با گروهی از مردم هستند و بیشتر به مسائلی مانند خودرو و خودروهای لوکس اهمیت می دهند تا منافع بیش از نیمی از مردم کشور و این جای تاسف دارد.

عضو کارگری شورای عالی کار با بیان اینکه «افزایش سن بازنشستگی در میان مدت و بلندمدت پیامدهای اجتماعی و اقتصادی به همراه خواهد داشت»، اظهار داشت: انتظار داشتیم قبل از اتخاذ چنین تصمیم مهمی با نمایندگان مجلس جلساتی داشته باشند. جوامع کارگری و کارفرمایی و شنیدن صدای ذینفعان. چرا برای خود بریدند و دوختند؟ و جالب اینکه برخی پس از تایید به صراحت گفتند که ما از عواقب این تایید اطلاعی نداشتیم!

شورای نگهبان مصوبه مجلس را رد کرد

اسدی در پایان گفت: اعتراض خود را به این مصوبه به شورای نگهبان اعلام کرده ایم و به زودی در مرکز عالی شوراهای اسلامی کار با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان جلسه ای خواهیم داشت. کشور انتظار داریم شورای نگهبان افزایش سن و سابقه بازنشستگی را تایید نکند. این قطعنامه آینده و زندگی کارگرانی را که امروزه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، از جمله دستمزدهای زیر خط فقر، نبود امنیت شغلی و نبود ایمنی در محل کار، نابود می کند. انتظار ما از نمایندگان مجلس این است که به هر نحوی که می توانند برای تامین منافع کارگران کشور تلاش کنند و برای تامین منافع خود اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا