اخبار بورس

با هماهنگی بازار پول و سرمایه اقداماتی جهت مدیریت ریسک نرخ‌ بهره آغاز شد 

سجاد امیری در گفتگو با ایران تحلیل;

تصمیمات سیاسی یا تصمیمات سخت اقتصادی، اگر در ابتدا در قالب یک بسته جامع و با رویکرد مدیریت تاثیر خود بر بخش های اقتصادی و بازارهای مالی اتخاذ نشود، قطعاً پیامدهای منفی و کاهش اثربخشی سایر اقدامات حمایتی را به دنبال خواهد داشت.

با هماهنگی بازار پول و سرمایه، اقداماتی برای کنترل ریسک نرخ بهره آغاز شد

«اخبار بورسا»:

سجاد امیری رئیس اداره تحلیل و ریسک اقتصادی سازمان بورس در گفتگو با ایران تحلیل با اشاره به نبود زیرساخت مشاوره اجباری در تصمیم گیری های اقتصادی افزود: پیامدهای منفی پدیده هایی مانند عدم تعادل بودجه و … تورم و قیمت های تعیین شده برای بخش تولید و در نتیجه برای بازار سرمایه مشخص و بسیار جدی است. بنابراین در این شرایط، هم مقام پولی و هم وزارتخانه‌های خطی باید حساسیت بالایی نسبت به تأثیر تصمیم‌ها بر سایر بخش‌های اقتصاد و بازارهای مالی داشته باشند و به نحوه دستیابی به اهداف خود توجه کنند. قوانین و مقررات تضمین های لازم را برای زیرساخت های مشاوره ای ارائه می کند.

توجه به موضوعاتی مانند عملکرد معاملاتی و اعتماد سهامداران، ریسک نقدینگی در بازار سرمایه، منافع ملی ناشی از ایجاد یا تصویب بازارهای رقابتی جدید، ریسک ها و عوامل موثر بر سودآوری صنایع باید ملاک اقدامات شرکت مسئول باشد. نهادهای اقتصادی این مؤسسات در هنگام تصمیم گیری باید به ثبات مالی توجه کرده و از افزایش بار مالی خودداری کنند. اقدامات مخالف باید توسط شورا یا یک مقام مربوطه در کشور رسیدگی شود. متأسفانه از آنجایی که قوانین و مقررات در حال حاضر شرایط کافی برای ایجاد این سازوکار را فراهم نمی کند، تعاملات تنها در صورت تشدید بحران انجام می شود و به دلایل متعددی این رویه نیاز به تغییر دارد.

امیری در خصوص آخرین تحولات افزود: تاکید می‌شود سیاستگذاران برای پیشبرد سیاست‌های کنترل تورم که یک اولویت و الزام اساسی است، مجموعه اقداماتی را پیش‌بینی کنند که شامل حمایت‌های بیشتر و هدفمندی از اکوسیستم‌های هدف باشد. در بسته های محرک باید حمایت هایی مانند معافیت مالیاتی تبعیض آمیز برای اقتصاد شفاف، کاهش تبعیض آمیز سایر حقوق دولتی برای شرکت های سهامی عام، گشایش وام و تسهیلات به سهامداران درجه یک، کاهش نرخ سود تسهیلات و خرید وام برای اوراق بهادار باشد. بازار، کاهش ذخایر قانونی بانک ها، گسترش عملیات ریپو و خرید انواع اوراق بهادار از موسسات مالی تخصصی و همچنین مدیریت ریسک نقدینگی در بازار سرمایه. گسترش دامنه پذیرش وثیقه و برداشت موقت برخی تسهیلات اعتباری و تسلط مالی مورد توجه قرار گیرد.

تصمیمات سیاسی یا تصمیمات سخت اقتصادی، اگر در ابتدا در قالب یک بسته جامع و با رویکرد مدیریت تاثیر خود بر بخش های اقتصادی و بازارهای مالی اتخاذ نشود، قطعاً پیامدهای منفی و کاهش اثربخشی سایر اقدامات حمایتی را به دنبال خواهد داشت. ترمیم بخش مهمی از این آسیب مستلزم زمان و اطمینان از این است که وجود این فاصله زمانی توجه به این نکات و بررسی رویه های جاری را بیش از پیش اهمیت می دهد.

در چند روز اخیر رایزنی ها و هماهنگی های بین بازار پول و سرمایه در موضوع نرخ سود با محوریت دولت صورت گرفته است. رئیس سازمان بورس از بانک مرکزی بازدید کرد و دو تن از مسئولان بازار پول و سرمایه به بررسی اتخاذ تدابیری برای بهبود روند سیاسی پرداختند.

موضوعات مورد بررسی شامل نرخ بهره و بی علاقگی سرمایه گذاران به دلیل نرخ بهره بالاتر ارز بود. همچنین در روزهای اخیر دیدارهای فشرده ای از سوی مقام عالی دولت و وزیر محترم امور اقتصادی برگزار شد که هماهنگی و همکاری بازار پول و سرمایه و همچنین تغییر برخی سیاست ها از سوی وزارتخانه های ذیربط از محورهای این جلسات بود. جلسات در نتیجه این تعاملات اقداماتی صورت گرفته و انتظار می رود نتایج در سایر موضوعات نیز به زودی نهایی شود.

رئیس اداره تحلیل و ریسک اقتصادی سازمان بورس گفت: فعالان بازار انتظار دارند مسیر روشنی برای توسعه و بلوغ بازار سرمایه در کشور ترسیم شود و خلأهایی که منجر به بروز و تکرار شود. خطرات و مخاطرات در بازار سرمایه بسته خواهد شد. به همین دلیل وجود سازوکار قانونی برای مدیریت ریسک های تاثیرگذار بر بازار سرمایه بسیار مهم است. سرمایه گذاران فعال در اکوسیستم حقوقی کشور از مذاکرات قانونگذار و دولت برای تقویت بخش واقعی اقتصاد حمایت می کنند و از منافع ملی ناشی از مشارکت در بازار سرمایه آگاهی کامل دارند. اما این خواسته و سوال از سوی دولت آینده نیز وجود دارد که در شرایط پیچیده حاکم چه تفکری برای چابکی و هماهنگی در نظام تصمیم گیری اقتصادی دنبال خواهد شد. اساسا حمایت از سازوکار بازار، حمایت منظم از بازار سرمایه و افزایش تولید با مشارکت مردم و تقویت بخش خصوصی در برنامه دولت آینده چه اولویت ها و جزئیاتی دارد؟

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا