اخبار اقتصاد ایران

با «همستر کامبت» پولدار می‌شویم؟ | بازگشت همه به سوی تلگرام است!

ایران تحلیل، این روزها فضای مجازی در اختیار یک همستر است; کافی است چند دقیقه در اینستاگرام، تلگرام یا ایکس وقت بگذارید. به محض اینکه وارد فضای هر کدام می شوید، یا تصویر یک همستر کارتونی نارنجی را می بینید یا برخی افراد در حالی که گوشی های خود را در جلوی لنز دوربین ایستاده اند. دستان آنها راز جمع آوری سکه های بیشتر را به شما یاد می دهند. البته به شرطی که آن پست را دوست داشته باشید، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و در نهایت کلمه سکه را برای آنها کامنت کنید!

به گزارش ایسنا، البته وضعیت واقعی بهتر از این نیست. در مترو، اتوبوس، پیاده رو، خط نانوایی، محل کار و… عده ای در فاصله چند اینچی گوشی موبایلشان به طور جدی به شکم همستر می زنند تا سکه های بیشتری به دست بیاورند که شاید روزی پولدارشان کند! اما داستان این همستر چیست که اگر بگوییم از کودکی تا پیرمردی کار کرده دیگر گم نمی شود؟

همه چیز درباره “همستر کمبت”

دلیل این حجم، گسترش بازی «همستر کمبت» است آبان سال ۱۴۰۲ به زمانی برمی گردد که نسخه اولیه «نات کوین» به عنوان نوعی ربات تلگرام منتشر شد. روباتی که به کاربران اجازه می داد با ضربه زدن روی یک سکه ارز دیجیتالی به نام Notcoin استخراج کنند و پس از چند ماه زمانی که سازندگان این بازی «Notcoins» را روی بلاک چین منتشر کردند، خرید و فروش ارز «Notcoin» در صرافی ها آغاز شد. موضوعی که خیلی زود «نات کوین» را به شهرت رساند و راه را برای معرفی بازی جدیدتری باز کرد.

“همستر مبارزه” توسط فروردین امسال معرفی شد و کم کم کاربران را به خود جذب کرد تا اینکه در نهایت به دلیل تجربه نقدینگی سکه های «نات کوین» در صرافی ها، این بازی ناگهان سر و صدای زیادی به پا کرد. Hamster Combat یک بازی تلگرامی است که در آن کاربر می تواند تنها با ضربه زدن روی صفحه نمایش گوشی خود سکه های مجازی به دست آورد. سکه هایی که فقط به پول واقعی تبدیل می شوند، زیرا تا زمانی که این پروژه در صرافی ها تعریف نشود، قیمت همستر کامبت مشخص نخواهد شد و حتی معلوم نیست این بازی به پایان خوش «نات کوین» می رسد یا خیر. .

بهانه ای برای تجدید دوستی!

اما با وجود نامشخص بودن سرنوشت این بازی، به محض اینکه به سراغ گوشی های موبایل خود می رویم، یا سر همستر پیدا می کنیم یا دوستی را می بینیم که مدت هاست از او خبری نداریم، لینک دعوت این بازی بدون اینکه حتی به ما سلام کند فرستاد تا اگه از طریق لینکش وارد بازی شدیم ۵۰۰۰ سکه از همستر کمبت بگیره!

همه در حال بازگشت به تلگرام هستند!

باز هم این همه ماجراهای این چند روز نیست. پس از فیلتر شدن تلگرام، بسیاری از کاربران تصمیم به استفاده از اپلیکیشن های دیگر گرفتند و عملا این برنامه را از روی موبایل خود حذف کردند، اما از آنجایی که تلگرام (نسخه اصلی برنامه) رسانه ای است برای رسیدن به این همستر رویاها و به محض زدن آن می توانید با کلیک بر روی لینک دعوتنامه وارد بازی شوید، در چند روز گذشته افراد زیادی با کمک پراکسی ها و فیلترشکن ها دوباره به تلگرام پیوسته اند.

وقتی حتی زدنش سخته!

حتی اگر این هیاهو به یک «هیچ» بزرگ ختم شود، حداقل خلاقیت هموطنانمان را با ابداع روش های ضربه زدن به شکم همستر با ماساژور، قطره آب، چرخ خیاطی و … نشان داده است! از طرفی عده ای برای گذراندن سریع مراحل این بازی به دنبال راه هایی برای دور زدن آن هستند تا حتی بدون استفاده از انگشتان خود با وارد کردن کدهای «مورس» و… سکه بگیرند.

در این بین بازار جذب فالوور با توجه به آموزش این بازی داغ شده است به طوری که پیشکسوتان ضربه زدن به شکم همستر امیدوارند که حتی اگر سکه ها نان و نان آنها نباشد، لااقل بعداً بتوانند درآمدزایی کنند. یک صفحه اینستاگرام چند هزار یا چند صد هزار نفری.

این؟ خیلی تاثیرگذار بود!

«همستر کامبت» اصلاً ویژگی های یک بازی را ندارد چه برسد به اینکه سرگرم کننده باشد! از زمانی که روی لینک بازی که دوستتان برای شما ارسال کرده است کلیک می کنید، وارد فضای بازی می شوید و با پایه ۵۰۰۰ سکه ای که همستر به عنوان جایزه به شما داده و با ضربه زدن روی صفحه، مرحله اول را شروع می کنید. این!

مرحله اول همستر کمبت

همچنین بخش های مختلفی در نوار ابزار پایین بازی وجود دارد که با وارد کردن هر یک از آنها می توانید کار خاصی مانند دعوت از دوستان خود، خرید کارت های ماینینگ و غیره را انجام دهید. اما مهم ترین قسمت برای مدیران بازی احتمالاً Earn است. بخش با ورود به این بخش می توانید با عضویت در کانال یوتیوب، کانال تلگرام، صفحه X (توئیتر سابق) و … سکه های اضافی را به عنوان جایزه دریافت کنید. البته معلوم نیست در صورت نقد نشدن این سکه ها چه پاداشی نصیب شما می شود اما روز به روز به تعداد فالوورهای صفحات این بازی در پلتفرم های مختلف اضافه می شود.

صفحه X (توئیتر سابق) بازی با بیش از ۵ میلیون دنبال کننده
صفحه YouTube Hamster Combat با بیش از ۱۶ میلیون دنبال کننده

خدایا چی دیدی شاید پولم را گرفتیم!

اما دلیل این حجم از استقبال مردم از رباتی که حتی نمی توان آن را بازی گذاشت چیست؟ همچنین وقتی حتی از ماهیت کاری که انجام می دهند اطلاعی ندارند و فقط برای اینکه عقب نمانند ضربه می زنند و بعد توضیح می دهند که «رباتی که اطلاعات شخصی از ما دریافت نکرده، تلگرام فقط به آن داده است. تیک آبی.” قرار نیست چیزی بپردازیم. پس زدیم، چه دیدی، شاید پولم را گرفتیم!»

با این حال، هنوز برخی عدم قطعیت های بزرگ در مورد این بازی وجود دارد. اول اینکه میزان دسترسی این بازی به اطلاعات شخصی افراد هنوز مشخص نیست. دوم اینکه اصلا معلوم نیست این سکه ها در آینده تبدیل به پول می شود یا خیر؟ در نهایت آیا همستر کمبت می تواند از حضور این تعداد کاربر پشتیبانی کند؟ سوالی که از ظهر پنجشنبه ۱۷ خرداد ماه تا بامداد جمعه و لحظه نگارش این گزارش، لحظه به لحظه جسورتر شد، زیرا در تمام این مدت تلاش بازیکنان برای ورود به همستر کامبت با خطا مواجه شد.

رنج مهارت هایی که یاد نگرفتیم!

در همین زمینه دکتر محمد رحیمی – جامعه شناس و استاد دانشگاهوی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به رونق استفاده از بازی همستر کامبت، اظهار کرد: در اینجا با دو مقوله فرهنگی-اجتماعی مواجه هستیم که به نظر می رسد سواد و آگاهی لازم در مورد هیچ کدام وجود ندارد. یکی از این مقوله ها رسانه و دیگری درآمدزایی است. سواد رسانه ای دانشی است که همه ما در هر لحظه از زندگی روزمره به آن نیاز داریم زیرا زندگی ما با رسانه ها در ارتباط است. زندگی بشر امروزی درگیر پیام های رسانه های واقعی و مجازی مختلف است و این پیام ها زندگی ما را تغییر می دهد. سواد مالی نیز یک مهارت شخصی است که به کارگیری آن در زندگی این شانس را به ما می دهد که شرایط مالی بهتری داشته باشیم.

وی افزود: اما دلیل اینکه در روزهای اخیر موج زیادی از مردم به سراغ بازی همستر کامبت رفته و آن را تبلیغ می کنند این است که نه در حوزه رسانه و نه در زمینه درآمدزایی دانش لازم را کسب نکرده ایم و به راحتی می توانیم فریب تبلیغات ما رسانه می خوریم. نمونه ای از این عدم آگاهی از بورس و ارز دیجیتال را زمانی شاهد بودیم که بسیاری از شهروندان سرمایه خود را بدون اطلاعات لازم در این فضای مالی سرمایه گذاری کردند و متحمل زیان های زیادی شدند.

رفتار جمعی برای همگام شدن با غافلان

این جامعه شناس درباره گرایش جمعی به این بازی گفت: بخشی از موضوع مربوط به فضای رسانه ای و مجازی است. این خاصیت فضای مجازی برانگیختن رفتار هیستریک در مخاطبان خود است. زمانی که فضای این رسانه ها مملو از اخبار همستر، سوابق جمع آوری سکه، دعوت به مخاطبین تلگرام و… است، این ذهنیت در برخی افراد به وجود می آید که چرا من باید عقب بمانم؟ و این باعث می شود که برای سبقت گرفتن از یکدیگر وارد رقابت شوند.

وی افزود: زمانی که انسان می ترسد فرصت سود را از دست بدهد و از بقیه جلو بیفتد، منطق و تحلیل خود را کنار گذاشته و در مواقع حساس به صورت انبوه عمل می کند و فقط با روند بازار پیش می رود. رقابتی که این روزها شاهد آن هستیم نه یک قشر خاص، بلکه همه گروه های اجتماعی را درگیر خود کرده و به یک موضوع اجتماعی تبدیل شده است. این گرایش جمعی که بیشتر خود به خود، عاطفی و غیرقابل پیش بینی است، به این دلیل است که گاهی انسان برای احساس نزدیکی به اجتماع رفتارهایی انجام می دهد.

رحیمی تاکید کرد: اساس رفتار توده ای که این روزها شاهد آن هستیم، عقل و منطق و تحلیل نیست و تنها عاملی که باعث آن رفتار شده تبعیت از جامعه بوده است. در واقع، از آنجایی که افراد زیادی این کار را انجام می دهند، این احساس را ایجاد می کند که کاری که انجام می دهند درست است.

در مراحل مختلف بازی، تصویر همستر تغییر می کند

مبارزه با همستر؛ میانبری برای ثروتمند شدن

وی آرزوی ثروتمند شدن و شتابزدگی برای رسیدن به ثروت بدون تلاش را از ویژگی های بارز نسل جدید جامعه ایران عنوان کرد و گفت: همیشه گروه هایی در جامعه هستند که می خواهند راحت و زیرکانه ثروتمند شوند. به نظر من، پول بادآورده و هیجان آن احتمالاً یکی از مهم ترین عواملی است که مردم را به سمت همستر کمبت سوق داده است. البته یکی از دلایل دیگر می تواند احساس ناتوانی اجتماعی و توزیع نابرابر فرصت های اجتماعی باشد. وقتی مردم احساس کنند که برای دستیابی به ثروت نیازی به ریاضت، سختی، تحصیل، مهارت و توانایی های ویژه نیست و تصور می کنند که امکانات و شرایط تحرک اجتماعی به طور عادلانه در جامعه توزیع نشده است. آن ها برای رسیدن به هدف خود به دنبال مسیرهای آسان و کوتاه می گردند تا کمتر کار کنند و در عین حال سریعتر به مقصد مورد نظر خود برسند.

اگر همستر پول درآورد چه می شود؟

رحیمی در خصوص تاثیر این موج گفت: عجله برای ثروتمند شدن بی زحمت و به هر قیمتی اگر درآمدزایی نداشته باشد باعث بروز ناهنجاری های روانی و اجتماعی در افراد می شود. بسیاری از راه های ثروتمند شدن یک شبه گاهی با خطرات و پیامدهای نامطلوب همراه است. این ناکامی ها باعث افت جایگاه اجتماعی و از دست دادن اعتماد به نفس می شود و سلامت فردی و اجتماعی افراد را به خطر می اندازد.

این جامعه شناس تاکید کرد: در عصر فناوری های دیجیتال و هوشمند، هدفی که زمان بر است یا دیر به دست می آید، شکست تعریف می شود. این ویژگی عصر حاضر یعنی سرعت و سرعت در طول زمان بر خصوصیات شخصیتی و رفتاری افراد به ویژه جوانان و جوانان تأثیرات منفی می گذارد که مهم ترین آن ارتقای روحیه فردگرایی و عجله است. این ویژگی پیامدهای اجتماعی زیانباری برای جامعه دارد. بسیاری از این افراد در دام سودجویان می افتند که برای طمع ثروت اندوزی و سودهای استثنایی دست به هر اقدامی می زنند. بنابراین برای جلوگیری از عواقب چنین رفتار جمعی، لازم است بیش از هر زمان دیگری از آموزه های این دنیا استفاده کنیم و در توسعه سواد رسانه ای و مالی خود در عصر دیجیتال بکوشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا