فرهنگ و هنر

با هنرمندی یمین غفاری؛ «سکوت ماهنی» منتشر شد :: افق میهن

نسخه مجازی آلبوم «سکوت ماهنی» با هنرمندی یامین غفاری در ژانر موسیقی تلفیقی بی کلام در روزهای گذشته تقدیم مخاطبان شد.

به گزارش افق میهن، «سکوت ماهنی» اثر هنرمند یامین غفاری عنوان یکی از جدیدترین مجموعه های منتشر شده در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی است که نسخه مجازی آن از چند روز گذشته پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

قسمت اول آلبوم شامل قطعات «کسوف»، «تک نوازی تار» و «چهار مضراب دشتی» است که غفاری در توضیح خود نوشت:

در قطعه «کسوف»، ویولن سل با تأکید بر نت های موضوع قطعه زهی، همراهی سایه ای را اجرا می کند. جمله مقدماتی در ابتدا، میانه و انتهای قطعه شنیده می شود، گوشه های غمگین و غمگین با یک تار اجرا می شود و پس از آن چهارمضراب دشتی که برگرفته از ماهور چهارمضراب اثر ماندگار درویش خان است. ; در این قطعه همراهی و تاکید بر نت های اصلی آهنگ دشتی به روند ملودی کمک می کند.

بیتا قاسمی نوازنده ویولن، فرحانه ابوترابیان نوازنده تمبک و متین اسماعیلی نوازنده بربت نوازندگان این قطعه هستند.

«آریانا»، «سولوی سه تار» و «سکوت ماهنی» قطعات قسمت دوم این آلبوم هستند که توسط کنگا، بانگو، گوی رو، کلاوه، کسکارا و بل بردیا ندیمی و گیتار بیس و گیتار آکوستیک از آریا نواخته شده است. تاری.

غفاری درباره این بخش نوشت: در این بخش ۲ قطعه با سازهای آفریقایی-کوبایی توسط بردیا ندیمی تنظیم شد. آریانا با ریتم گواخیرا اجرا می شود. اجرای گوشه آهنگ و رنگ ضرب با اصول سه آکورد فضا را برای قطعه «سکوت ماه» آماده می کند. موضوع “سکوت ماهنی” برگرفته از قطعه رنگی قدیمی ضرب اصول است. در این قطعه از ریتم “بلارو” استفاده شده است.

وی در توضیح قسمت سوم این آلبوم که متشکل از قطعات «لاله»، «سنتور سولو»، «گل آتش»، «تار سولو» و «پند» است، نوشت: در این قسمت سه قطعه ضربی و ۲ فقط یک اجرای ساز وجود دارد. دو قطعه «لاله» و «گل آتش» بازآفرینی دو تصنیف زیبای «لاله بهار» پرویز مشکاتیان و «گلنار» اثر مجید فافادار است. قطعه پایانی «تذکر» اثری در آهنگ دشتی است که از امکانات دستگاهی بیشتری بهره می برد. در این بخش تکنوازی سنتور و تار در بستر موسیقی دشتی و مثنوی دشتی اجرا می شود.

نوشین پاسدار نوازنده عود، امین جهانگیری نوازنده سنتور، میلاد قریشی نوازنده تمبک و بندر نوازندگان این بخش هستند.

«سکوت ماهانه» منتشر شد/ در این آلبوم غرق خواهید شد!

یمین غفاری نیز در توضیحات تکمیلی آلبوم «سکوت ماهنی» (در زبان ترکی به معنی آهنگ، آهنگ و تصنیف است) نوشت: وقتی به موسیقی بی کلام گوش می دهیم غرق رویایی بی نظیر می شویم که برای ذهن ما خاص است، گاهی اوقات. از موسیقی از هم جدا می شویم و اسیر ریتم می شویم و گاهی ملودی ما را به سمت خود می کشاند و در نهایت وقتی قطعه تمام می شود، طعم رویایی که چشیده ایم مدتی با ما همراه است و با شنیدن دوباره آن، وسعت و طراوت می کنیم. رویاهای ما

موسیقی بی کلام با آهنگسازی ایرانی سابقه طولانی ندارد، پیش از آنکه جان بگیرد، زمان با جهشی بزرگ به سمت موسیقی ریتمیک کلامی چرخید و ناکام ماند تا جایی که تکنوازی، دونوازی و گروهی کلاسیک ایرانی به بلوغ رسید. موسیقی کمترین حضور را در کارنامه فرهنگی ما دارد. با این حال، هر چقدر هم سخت و هر چقدر هم بدشانسی باشد، باید به آن پرداخت و نور آن را از فضل نیفتاد.

مجموعه بی کلام «سکوت ماهنی» برگرفته از موسیقی کلاسیک ایرانی در بستر آواز میدانی و ساز نمکی است که در سه قسمت طراحی و تنظیم شده است. دوستان هنرمندم در تهیه، تولید و اجرای این اثر به من کمک کردند که از این بابت کمال تشکر را دارم. امیدوارم شما مخاطبان عزیز از شنیدن آن لذت ببرید.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا