اخبار اقتصاد ایران

با پته مشهد کجا بریم؟

کجا بریم مشهد؟! این سوال را اغلب مسافران در سفر به مشهد می پرسند. مشهد یکی از شهرهای زیارتی و تفریحی واقع در شمال شرق ایران است. پس از ادای احترام در حرم مطهر امام رضا، جاذبه های تاریخی، سنتی و شگفتی های طبیعی بیشماری در این شهر پر جنب و جوش وجود دارد. علاوه بر این، بازدیدکنندگان می توانند تجربه خرید در بازارهای شلوغ مشهد را داشته باشند که مملو از صنایع دستی، منسوجات، ادویه جات و خوردن غذاهای محلی و سنتی این شهر است. اگر قصد استراحت و داشتن یک سفر هیجان انگیز در این شهر زیارتی را دارید، خرید کنید بلیط هواپیما مشهد این می تواند بهترین هدیه برای خودتان باشد تا از یک سفر معنوی و تفریحی لذت ببرید.

اماکن مذهبی مشهد

مشهد به عنوان یکی از مقدس ترین شهرهای ایران شناخته می شود که مکان های مذهبی زیادی دارد. همچنین یکی از دلایل فروش سریع است بلیط هواپیما تهران مشهدوجود این اماکن مذهبی.

  • حرم مطهر امام رضا مهمترین مکان مذهبی مشهد است که آن را به مقصدی محبوب برای زائران از سراسر جهان تبدیل کرده است. این مجموعه نه تنها یک عبادتگاه است، بلکه یک شاهکار معماری خیره کننده با کاشی کاری های پیچیده و خوشنویسی های زیبایی است که دیوارهای آن را تزئین کرده است. بازدیدکنندگان می‌توانند از صحن‌ها، نمازخانه‌ها و موزه‌های مختلف داخل محوطه حرم دیدن کنند و شاهد ادای احترام زائران از سراسر جهان به امام رضا باشند.
  • مسجد گوهرشاد مشهد یکی دیگر از آثار مذهبی و تاریخی مشهد از دوران تیموریان است که در مجاورت حرم واقع شده است. این مسجد دارای یک گنبد آبی به ارتفاع ۴۱ متر و دو مناره طلایی به ارتفاع ۴۳ متر است. این مسجد همچنین دارای کاشی کاری های پیچیده ای در ایوان مسجد است که آن را به یکی از جاذبه های دیدنی برای بازدیدکنندگان تبدیل کرده است.
  • در نزدیکی حرم امام رضا در مشهد، آرامگاه پیر پالاندوز از دوران صفویه قرار دارد. این بنای مذهبی تأثیرپذیری از معماری دوره صفویه و متعلق به عارف معروفی به نام محمد عارف عباسی است. برای زیارت پیر پالاندوز مشهد به شمال شرقی حرم مطهر در خیابان نواب صفوی بروید. این مقبره دارای گنبدی پیازی شکل و کاشی های آبی رنگ است که فضایی آرام را برای بازدیدکنندگان ایجاد می کند.
  • در منطقه ییلاقی طرقبه دو بقعه به نام‌های سید ناصر و سید یاسر از نوادگان امام موسی کاظم وجود دارد. تقریبا همزمان با هجرت امام هشتم به خراسان به منطقه رسیدند. در ابتدا گنبدی ساده از گلی داشتند که با کمک خیرین مقبره زیبایی برای آنها ساخته شد. طبق متون اسلامی این دو امامزاده برادر امام رضا هستند. ساخت مقبره آنها از قبل از سال ۱۳۴۲ آغاز شده و از آن زمان به بعد گسترش یافته و با کاشی معرق در مساحتی بالغ بر ۳۰۰۰ متر مربع تزئین شده است.

دیدنی های تاریخی مشهد

مشهد علاوه بر اهمیت مذهبی دارای مکان های تاریخی متعددی است که میراث فرهنگی غنی آن را به نمایش می گذارد. از جمله این مکان های تاریخی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

طبیعت مشهد

آرامگاه نادرشاه افشار

مقبره نادرشاه افشار که به باغ موزه نادری نیز معروف است، یکی از مقاصد تاریخی و گردشگری شهر مشهد است. نادرشاه پادشاه قدرتمندی بود که با ناپلئون مقایسه می شد و به عنوان آخرین کاشف شرق شناخته می شود. این مقبره دارای مجسمه بزرگی است که مبارزات نادرشاه را به تصویر می کشد و توسط مهندس هوشنگ سیحون با مجسمه هایی از هنرمند ابوالحسن صدیقی طراحی شده است. موزه نادری داخل مقبره حاوی اسلحه، نسخه های خطی و دو شمشیر متعلق به نادرشاه است. علاوه بر این، مجموعه ای از سکه ها، اشیاء باستانی و ظروف از دوره صفویه تا امروز در موزه وجود دارد. در گوشه شمالی باغ آرامگاه سرهنگ محمدتقی خان پسیان قرار دارد، او از سربازان اواخر دوره قاجاریه است که اولین ایرانی بود که دوره خلبانی را گذراند.

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی شاعر پرآوازه پارسی‌زبان که به شاهنامه حماسی شهرت دارد، یکی از مشهورترین مکان‌های تاریخی مشهد به‌شمار می‌رود. در طول تاریخ، این مکان چندین بار بازسازی شده است. مقبره فعلی با الهام از معماری هخامنشی و توسط هوشنگ سیحون بر اساس طرحی از کریم طاهرزاده در سال ۱۳۴۷ طراحی شده است. این مقبره شامل باغ، موزه، بنای تاریخی، ساختمان اداری، کتابخانه و آرامگاه شاعر مهدی اخوان است. سومین. افتتاحیه آرامگاه همزمان با کنگره بزرگداشت جهانی فردوسی و ساخت مجسمه فردوسی توسط هنرمند ایرانی ابوالحسن صدیقی در ایتالیا انجام شد.

خانه های تاریخی مشهد

خانه های تاریخی مشهد همواره علاقه مندان به فرهنگ را مجذوب خود کرده است. بازدیدکنندگان جذب معماری و سبک زندگی منحصر به فرد این خانه ها می شوند و می خواهند خود را در فضای تاریخی این مکان ها غرق کنند. با توجه به اهمیت این خانه ها، سازمان میراث فرهنگی آنها را به عنوان آثار تاریخی به ثبت رسانده و مرمت آنها را تضمین کرده است. از جمله این خانه ها می توان به خانه داروغه، خانه ملک، خانه توکلی مشهد و خانه اردکانی اشاره کرد.

خانه داروغ مشهد

طبیعت جذاب مشهد

مشهد یکی از مقاصد گردشگری برای دوستداران طبیعت است. طبیعت این شهر شامل پارک های سرسبز، کوه های سر به فلک کشیده، خانه های ییلاقی و آبشارهایی است که ارزش دیدن را دارند. مکان های تفریحی زیبا در مشهد

شاندیز

شاندیز منطقه ای پرطرفدار در دشت توس برای طبیعت گردی در مشهد است که به خاطر دره های زیبا، رودخانه ها، باغ ها و درختان سرسبز شهرت دارد. گردشگران برای لذت بردن از زیبایی های طبیعی و سرسبزی با جاذبه هایی مانند پارک جنگلی شاندیز و خیابان کاسکاد به این شهر سفر می کنند. این منطقه همچنین دارای فعالیت های تفریحی مانند اسکی در پیست اسکی آبرده، رصد ستاره ها در رصدخانه نجوم رضوی شاندیز، مسابقات موتورسواری در پیست ویرانی و تله کابین زشک شاندیز می باشد. علاوه بر این، بازدیدکنندگان می توانند از کباب های خوشمزه و غذاهای محلی خراسانی در رستوران شاندیز لذت ببرند.

ترگابا

یکی از خیره کننده ترین مقاصد طبیعی مشهد، منطقه یایلاق طرقبه است. تفرجگاه تابستانی طرقبا دارای آب و هوای مطبوع و چشم اندازهای خیره کننده است. اگر از گذراندن اوقات فراغت در طبیعت نزدیک مشهد و پیک نیک با عزیزانتان لذت می برید، اینجا بهترین مکان برای شماست. علاوه بر طرقبه، دره های دیدنی دیگری مانند مایان و دهبار در نزدیکی آن قرار دارند. علاوه بر این، تنها با نیم ساعت رانندگی از مشهد شما را به رودخانه های آرام ترگبه می رساند. از جاذبه های قابل توجه این منطقه می توان به حصار گلستان، دریاچه چالیدره، چشمه عسل، کنگ، انبار، ارتفاعات ابرده، کاردینه و جنگل ارغوانی طرقبه اشاره کرد.

جاده مشهد

باغ گیاهشناسی

باغ گیاه شناسی مشهد یکی از جاذبه های طبیعت گردی این شهر است. این مجموعه دارای بخش های مختلفی از جمله مجموعه گیاهی منطقه رویش ایران، بخش درختکاری و گیاهان سیستماتیک، مجموعه گیاهان سوزنی برگ برگان، باغ گل سرخ، مجموعه نمایش باغ صخره ای، مجموعه نهالستان و گلخانه تکثیر می باشد. در سفر به مشهد بازدید از این باغ زیبا را از دست ندهید. ایده آل برای علاقه مندان به گیاهان که به دنبال یادگیری در مورد گونه های مختلف هستند یا برای کسانی که می خواهند در طبیعت احاطه شده توسط سبزه های سرسبز و درختان زیبا استراحت کنند. بازدید از این باغ مطمئنا روحیه شما را بالا می برد و سفر به مشهد را به بهترین خاطره تبدیل می کند.

حرف پایانی

در پایان حتما آب گرم روستای میامی را پیشنهاد می کنیم که یکی از آن هاست مکان های دیدنی مشهد جنبه های درمانی زیادی دارد. لطفا ببینید. این چشمه آب گرم خواص درمانی زیادی دارد و به همین دلیل بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می کند. تجربه شما از سفر به مشهد چه بود؟ نظرات و تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما و سایر اعضای سایت در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا