فناوری

با کودکان دارای لکنت چگونه برخورد کنیم؟

احمد پدرام در گفت و گو با خبرنگار میهن تجارت با اشاره به شیوع لکنت زبان در بین کودکان گفت: لکنت یکی از مواردی است که والدین کودکان نگران آن هستند. فشار عاطفی هنگام صحبت و سرزنش کودک باعث وحشت والدین می شود و مکث یا توقف طبیعی و اشتباهات جزئی را از اختلالات گفتاری می دانند.

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان می دهد اختلال لکنت در پسران بیشتر است و شیوع آن بین دو تا پنج سالگی است، گفت: لکنت اختلال در ریتم گفتار یا تاخیر و مکث در گفتن کلمات، تکرار و نقاشی است. صداها یا تغییرات در صداها با صداهای متناوب و تلفظ کلمات مشخص می شوند.

این روانشناس تصریح کرد: کودکان مبتلا به این اختلال زمانی که در جمع هستند به خصوص در مدرسه و یا با افراد غریبه مواجه می شوند، شرایط سخت تری دارند اما زمانی که تنها یا آرام هستند، آواز می خوانند و یا زمانی که عصبی هستند امکان پذیر است. این مشکل را دارند در گفتار آنها مشکل ایجاد نکنید

پدرام تصریح کرد: بسیاری از این کودکان مشکلات عاطفی یا اضطرابی دارند و ممکن است هنگام بررسی نظام خانواده مشکلاتی در روابط به وجود بیاید. و درگیری های موجود در رابطه با کودک می تواند مشکل را پیچیده کند.

وی گفت: برای درمان لکنت زبان که به دلیل اضطراب و ناراحتی کودک ایجاد می شود باید به کودک و نوع ارتباط با او توجه شود. در واقع درک تعارض درونی و بیرونی کودک و بهبود رابطه خانواده با او اولین قدم برای کمک به کودک است. .

این روانشناس اظهار داشت: زمانی که کودکان سعی می کنند لکنت نداشته باشند، لکنت آنها افزایش می یابد و زمانی که لکنت خود را می پذیرند، لکنت آنها کاهش می یابد. بودن .

پدرام تاکید کرد: اطرافیان کودکان لکنت زبان نباید احساس ناراحتی کنند و نسبت به آنها بی تفاوت باشند، باید با این کودکان نرم صحبت کرد، اما نباید از آنها بخواهیم آهسته صحبت کنند و والدین این کودکان نیز توجه داشته باشند. آنها باید مانند سایر کودکان با این کودکان صحبت کنند و آنها را از چرخه ارتباط حذف نکنند.

وی خاطرنشان کرد: سپردن مسئولیت اجتماعی به این کودکان و داشتن رابطه عادی با آنها، پرهیز از صحبت در جای خود و یا تکمیل کلمات، بررسی و کاهش تعارضات خانوادگی، پذیرش لکنت زبان آنها و مراجعه به روانشناس نیز از جمله مواردی است که با آن مواجه است. خواهد بود باید به این کودکان توجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا