ترندهای روز

بحران اقلیمی به نقطه جوش رسید!

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

فرارو: در سال های اخیر آتش سوزی های بزرگ و شدید در مناطق شمالی کره زمین به ویژه در قطب شمال نگرانی های زیادی را برانگیخته است. این آتش‌سوزی‌ها نه تنها منجر به تخریب اکوسیستم‌های محلی می‌شود، بلکه اثرات گسترده‌ای بر تغییرات آب و هوایی جهانی نیز دارد. در ادامه به بررسی آتش سوزی های اخیر در جمهوری سخا در شمال روسیه و پیامدهای آن می پردازیم.

بحران آب و هوا به نقطه جوش رسیده است!

آتش سوزی های قطب شمال و انتشار کربن

به گزارش یورونیوز، هوای گرم و خشک تابستان شرایطی را برای شعله ور شدن آتش در قطب شمال فراهم کرده است. دانشمندان اتحادیه اروپا اعلام کردند آتش سوزی های شدید بر فراز دایره قطب شمال در ماه ژوئن امسال مگاتون های کربن را در جو منتشر کرد. داده های سرویس نظارت جوی کوپرنیک (CAMS) نشان می دهد که بیشتر این آتش سوزی ها در جمهوری سخا در شمال دور روسیه رخ داده است.

اثرات تغییرات آب و هوا بر آتش سوزی

این آتش سوزی های فصلی به دلیل تغییرات آب و هوایی به سمت شمال در حال حرکت هستند. افزایش دما در قطب شمال، جنگل های توندرا و شمال را مستعد آتش سوزی کرده و گازهای گلخانه ای را از خاک غنی از کربن آزاد می کند. در این زمان از سال، جمهوری سخا دارای دمای بسیار بالاتر و شرایط خشک‌تر از حد معمول است که محیط مناسبی را برای آتش‌سوزی جنگل‌ها ایجاد کرده است.

مقایسه وضعیت آب و هوا با سال های گذشته

مارک پارینگتون، دانشمند ارشد CAMS، می‌گوید انتشار کربن از آتش‌سوزی‌های قطب شمال در سه تابستان گذشته نسبتاً معمولی بوده است، اما آتش‌سوزی‌های اخیر مشابه آتش‌سوزی‌های گسترده سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ ناشی از شرایط گرم‌تر و خشک‌تر بوده است. از سال ۲۰۱۹، این سومین بار است که شاهد آتش سوزی های چشمگیر در قطب شمال هستیم.

آمار خسارات و انتشار کربن

آندری کونوپلو، معاون محیط زیست، مدیریت طبیعت و جنگلداری منطقه اعلام کرده است که تا ۲۴ ژوئن بیش از ۱۶۰ آتش سوزی حدود ۴۶۰ هزار هکتار از زمین ها را سوخته است. سرویس نظارت بر جو کوپرنیک (CAMS) همچنین گزارش داد که میزان انتشار کربن ماهانه از این آتش سوزی ها ۶.۸ مگاتن کربن است که سومین بالاترین میزان در دو دهه گذشته است. آتش‌سوزی‌های امسال پس از سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ در رتبه دوم قرار دارند که به ترتیب ۱۶.۳ مگاتن و ۱۳.۸ مگاتن کربن ثبت کردند.

اهمیت جهانی تغییرات در قطب شمال

تغییرات آب و هوایی قطب شمال نه تنها بر منطقه محلی تأثیر می گذارد، بلکه از اهمیت جهانی برخوردار است، زیرا بر کل سیستم آب و هوای زمین تأثیر می گذارد. گیل وایتمن، استاد دانشگاه اکستر، معتقد است که قطب شمال برای تغییرات آب و هوایی زمین صفر است و افزایش خطر آتش‌سوزی‌های جنگلی در سیبری یک علامت هشدار آشکار است که سیستم حیاتی در حال نزدیک شدن به نقاط اوج آب و هوایی خطرناک است. تغییرات در قطب شمال خطرات جهانی را برای همه ما تشدید می کند و این آتش سوزی ها زنگ خطری برای اقدام فوری هستند.

آتش سوزی های اخیر در قطب شمال، به ویژه در جمهوری سخا، اثرات شدید تغییرات آب و هوایی را بر این منطقه حساس نشان می دهد. این آتش‌سوزی‌ها نه تنها منجر به تخریب اکوسیستم‌های محلی می‌شود، بلکه با انتشار مگاتن کربن در جو، تغییرات آب و هوایی جهانی را تشدید می‌کند. لازم است اقدامات عاجل و جدی برای مقابله با این تغییرات و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای انجام شود تا از بروز بحران های بزرگتر در آینده جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا