اقتصاد جهان

بحران دریای سرخ ضعف اتحادیه اروپا در تأمین سوخت را آشکار کرد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، روزنامه فایننشال تایمز روز چهارشنبه در گزارشی هشدار داد که قیمت جهانی گازوئیل به دلیل اختلالات حمل و نقل در دریای سرخ به بالاترین حد خود در سه ماه گذشته رسیده است و انعطاف پذیری را زیر سوال می برد. اقتصادهای اتحادیه اروپا است.

افزایش قیمت منعکس کننده نگرانی تجار است مبنی بر اینکه اختلال در حمل و نقل در دریای سرخ هزینه سوخت را برای مصرف کنندگان افزایش می دهد و بر عرضه کالاهای ضروری از آسیا به اتحادیه اروپا، یکی از بزرگترین واردکنندگان فرآورده های نفتی در جهان، ضربه می زند.

فایننشال تایمز با استناد به داده های مبادلاتی اعلام کرد که قیمت های آتی دیزل، معیار جهانی قیمت گازوئیل، طی یک ماه ۱۵ درصد افزایش یافت و به ۸۴۵ دلار در هر تن رسید.

از زمانی که تحریم های غرب علیه نفت خام و محصولات پالایش شده روسیه در سال ۲۰۲۲ اجرایی شد، اتحادیه اروپا به شدت بر واردات از آسیا و ایالات متحده متکی بوده است.

با این حال، با توجه به اینکه بسیاری از نفتکش ها اکنون به دلیل حملات شبه نظامیان حوثی از مسیر دریای سرخ اجتناب می کنند، حمل گازوئیل از آسیا به اتحادیه اروپا گران تر شده است، زیرا قیمت حمل و نقل و بیمه افزایش می یابد و کشتی ها سفرهای طولانی تری را طی می کنند. یک سفر طولانی تر در اطراف دماغه امید خوب در آفریقا انجام می شود.

در همین حال، کارشناسان هشدار می دهند که تعمیر و نگهداری در برخی از پالایشگاه های ایالات متحده نیز باعث کاهش عرضه در سراسر اقیانوس اطلس و افزایش قیمت های آتی و خرده فروشی می شود.

ناتالیا لوسادا، تحلیلگر فرآورده های نفتی در Energy Aspects گفت: «این امر اروپا را بیشتر به بشکه های شرق سوئز وابسته می کند، بنابراین اختلالات حمل و نقل در مسیر دریای سرخ تأثیر زیادی خواهد داشت.

دیزل به طور گسترده در کشورهای اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار می گیرد و در حمل و نقل هوایی و حمل و نقل هوایی و همچنین برای گرم کردن خانه ها استفاده می شود.

افزایش شدید قیمت ها فشار شدیدی را بر اقتصادهای بلوک اروپایی که قبل از تحریم ها به واردات گازوئیل روسیه متکی بودند، وارد خواهد کرد.

جیمز نوئل-بزویک، تحلیلگر اسپارتا کامودیتی، گفت: “چشم انداز گرانتر بودن دیزل.” . این امر چالش های اقتصادی را تشدید می کند و هزینه فزاینده بحران زندگی را تشدید می کند.

این نشریه با استناد به داده‌های S&P Global، بیان می‌کند که قبل از شروع جنگ غزه، خاورمیانه حدود ۶۰ درصد از کل واردات دیزل اتحادیه اروپا را تامین می‌کرد و اکنون به حدود یک سوم افزایش یافته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا