اقتصاد جهان

بحران دریای سرخ و ازدحام در شلوغ ترین بندر دنیا

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از بلومبرگ، دور شدن حمل و نقل دریایی از دریای سرخ و کانال سوئز به ازدحام در بندر سنگاپور، یکی از شلوغ ترین بنادر جهان، منجر شده است. انتظار می رود این ازدحام تا مقاصد نهایی گسترش یابد.
گزارش ها حاکی از آن است که حمله مداوم یمن به کشتی های عازم فلسطین اشغالی در دریای سرخ، اپراتورهای کشتی را بر آن داشته تا به سمت دماغه امید نیک در آفریقای جنوبی حرکت کنند. یکی از پیامدهای این تغییر مسیر این است که کشتی‌هایی که در مسیر بین آسیا و اروپا هستند دیگر نمی‌توانند در خاورمیانه لنگر بیاندازند، بخشی از محموله خود را تحویل دهند و سوخت‌گیری کنند. در حال حاضر تمامی این عملیات در سنگاپور انجام می شود.

طبق گزارش بلومبرگ، استفاده از ظرفیت بندر سنگاپور به ۹۰ درصد افزایش یافته است در حالی که سطح بهینه برای استفاده از یک بندر ۷۰ درصد است. با افزایش تعداد، زمان انتظار کشتی ها در بندر افزایش می یابد. زمان انتظار کشتی ها از ۱۲ ساعت برای یک کشتی باری به ۷ روز افزایش یافته است.
این شرایط باعث افزایش هزینه های حمل و نقل و مصرف سوخت شده است. زمان حمل و نقل از آسیا به اروپا ۴۰ درصد به بنادر مدیترانه و ۱۵ درصد به بنادر اروپای شمالی افزایش یافته است. این مقدار آخرین بار در زمان بحران کرونا ثبت شد و احتمالاً روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.

در همین حال، یمن این هفته کشتی دیگری را مورد اصابت قرار داد و نشان داد که بعید است وضعیت حداقل در کوتاه مدت تغییر کند.
انتهای پیام/۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا