بحران زنجیره تأمین، ایرباس را زمین گیر کرد
اگرچه ایرباس هنوز از نظر مالی در وضعیت خوبی قرار دارد ، طبق خبر خبرنامه Tasnim ، زنجیره تأمین هواپیمایی را تنظیم کرده است ، اهداف محتاطانه برای تحویل محصولات خود.
روز پنجشنبه ، ایرباس گزارش مالی سالانه خود را در مورد رشد قابل توجه سفارشات در همه بخش ها اعلام کرد و دوباره از رقیب پرجمعیت بحران بوئینگ فراتر رفت.
گردش مالی این شرکت در سال ۲۰۲۴ به ۶۹.۲۳ میلیارد یورو رسید ، در مقایسه با ۶۵.۴۵ میلیارد یورو در سال گذشته.
سود عملیاتی اصلاح شده (EBIT) به ۵.۳۵ میلیارد یورو کاهش یافته است که در مقایسه با ۵.۸۴ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۳ کاهش ۸ ٪ کاهش یافته است.
این کاهش کمی پایین تر از پیش بینی ها بود ، دلیل اصلی هزینه های بخش منطقه جهانی ایرباس. بخشی که طی یک روند اصلاحات ساختاری می گذرد.
آنیتا ماندارا ، متخصص حمل و نقل هوایی و گردشگری گفت: “نتایج مالی سال ۲۰۲۴ تمرکز قوی مدیریت ایرباس بر اصول اساسی آن را نشان می دهد.”
وی افزود: “رشد قابل توجه سفارشات در همه بخش ها ، ادامه اعتماد به بازار را نشان می دهد ، که در سال ۲۰۲۴ تعیین کننده بود ؛ این اولین سال پس از همه گیری جهانی کرونا بود که در آن تجارت نه تنها بهبود یافت ، بلکه رشد چشمگیری را نیز به ثبت رساند.
در سال ۲۰۲۴ ، ایرباس پس از تلاش های مرکزی در پایان سال ، ۷۶۶ هواپیمای تجاری را تحویل داد که در سال ۲۰۲۳ به ۷۳۵ هواپیما رسید.
سفارشات ناخالص این شرکت از هواپیماهای تجاری این شرکت به سال ۲۰۲۴ ۸۷۸ رسید و پس از لغو سفارشات ، ۸۲۶ به عنوان سفارش نهایی ثبت شدند.
برای سال ۲۰۲۵ ، ایرباس هدف محتاطانه ۸۲۰ هواپیمای تجاری را که کمتر از رکورد ۸۶۳ در سال ۲۰۱۹ است ، اعلام کرد.
مت دوروست ، تحلیلگر بازار سهام گفت: “به نظر می رسد این هدف چیزی محافظه کار است ، اما با توجه به مشکلات زنجیره تأمین ، منطقی است.”
وی گفت: “این شرکت تمایل دارد از کاهش پیش بینی ها جلوگیری کند ، مانند آنچه در سال ۲۰۲۴ رخ داده است.”
در ژوئن سال گذشته ، ایرباس پیش بینی خود را برای فروش و تحویل هواپیما که باعث کاهش اعتماد سرمایه گذاران شده بود ، کاهش داد.
این شرکت دلیل این بررسی را “ادامه مشکلات زنجیره تأمین ، به ویژه در زمینه موتورهای هواپیما ، سازه های بدن سازی و تجهیزات کابین” نامگذاری کرد و همچنین به افزایش هزینه در سیستم های فضایی آن اشاره کرد.
پایان پیام/